Boot CD/Boot USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Ik slaag er maar niet om bootable CD's of USBsticks te maken. Bij welke programma ik dat ook wil doen, mijn computer (met Windows 8.1) ziet het bootable stuk niet. Ik wilde bijvoorbeeld vandaag een rescue dsik maken, zie http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk. Dat lukt dus zowel bij CD als bij USB niet.

Screenshot USB:

1.jpg

Screenshot CD:



2.jpg
 
Dag Peter,
Ik gebruik CDBurnerXP, onder Vista trouwens, met programma's die veel en onbegrijpelijke opties hebben zoals Nero lukt het mij vaak ook niet om een Image bestand zoals .iso goed naar CDRom te branden. Verder zal Windows natuurlijk niet gaan opstarten maar alleen het (kleine) besturingssysteem van het opstartbaar medium. Het optische schijfje of de USB stick moet er in zitten wanneer de computer (her)opstart. Wellicht ten overvloede is dat de Bios het station om te kunnen opstarten als eerste in de volgorde van de Boot lijst moet hebben staan én dat het actief gemaakt moet wezen, dus niet in grijze letters of iets dergelijks. Ik hoop dat de oplossing voor het probleem hier bij staat.

Voor het geval dat er een klassieke vergissing gemaakt werd: Een image bestand moet worden aangewezen om als een Image naar CDRom of DVD te branden. Daar komt dan vervolgens iets anders op te staan, niet het .img bestand. De bijbehorende bestanden zijn nodig voor als je bijvoorbeeld een ander toetsenbord moet kiezen. Het gaat om het .img bestand wat als een Image gebrand moet worden. Niet als bestand overgezet.
Alfred
 
Laatst bewerkt:
De oplossing staat er niet bij. Ik brand het imagebestand inderdaad met Nero, maar wel het uitgepakte bestand. In de BIOS regel ik dat er opgestart wordt vanaf CD en/of USB, dus tot daar gaat het goed. Maar de computer herkent de CD of USB niet als bootable. Ik gaf Kaspersky als voorbeeld, maar ik slaag er nooit in een bootable CD en/of USB-stick te maken.
 
Dus probeer een programma wat eenvoudig is en het branden van een image echt ondersteund zonder moeilijk te doen over opties. Brand ook het image bestand onuitgepakt want anders wil het denk ik zelfs helemaal niet maar opnieuw: dit is dan gewoon te moeilijk.
 
Zoals je uit de screenshots kunt zien wordt er een volledig uitgepakt bestand gebrand. Ik maak ook helemaal geen gebruik van opties in Nero, ik brand gewoon de bestanden op de CD.

Wat de USB-stick betreft: het bestand van de website van Kaspersky maakt de bestanden op de stick zelf aan, dus het zou bootable moeten zijn.

Daar blijf ik dus hangen.
 
Bij een opstartbare schijf zijn niet alleen de bestanden van belang maar ook hoe ze er op staan. Ter vergelijking: Windows moet geïnstalleerd worden en zal ook niet werken wanneer alles 1:1 wordt gekopieerd. De brander software zal de optie Image Branden moeten hebben. Probleem met Nero was altijd dat er dan meerdere andere keuzes gemaakt moesten worden. CDBurnerXP heeft alleen de keuzes Image Branden > Welk .img bestand betreft het > Waar is het CDRom/DVD station?
 
zorg er voor dat je Bios in Legacy mode staat EUFI modus heeft moeite met booten vanaf USB/CD bij oudere boot methodes.

wil je een USB stick bootable maken gebruik dan Yumi is erg simpel te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Bij een opstartbare schijf zijn niet alleen de bestanden van belang maar ook hoe ze er op staan. Ter vergelijking: Windows moet geïnstalleerd worden en zal ook niet werken wanneer alles 1:1 wordt gekopieerd. De brander software zal de optie Image Branden moeten hebben. Probleem met Nero was altijd dat er dan meerdere andere keuzes gemaakt moesten worden. CDBurnerXP heeft alleen de keuzes Image Branden > Welk .img bestand betreft het > Waar is het CDRom/DVD station?

Dit moet ik even gaan uitproberen. Ik dacht, dat ik de uitgepakte bestanden gewoon op een CD kon branden, maar ik moet dus vanaf de image branden.





zorg er voor dat je Bios in Legacy mode staat EUFI modus heeft moeite met booten vanaf USB/CD bij oudere boot methodes.

wil je een USB stick bootable maken gebruik dan Yumi is erg simpel te gebruiken.

Dit is sowieso de oplossing voor de USB-stick. Dat is een handig programma, dat Yumi!! Hartelijk dank voor de tip!
 
Ik heb nu beide mogelijkheden geprobeerd en het werkt.

Ik had het bestand uitgepakt en de bestanden naar een CD geschreven, maar dat werkte niet. Branden vanaf image ging prima met Nero.
 
Het is een image omdat er ook nog een bootsector inzet.. anders kan de USB/CD niet er op gestart worden..
Waar haal je de kennis trouwens vandaan dat ie wel uitgepakt moet worden... 1 s Googlen en je ziet dat het niet hoeft...
Maar fijn dat het nu werkt, succes verder.
 
Je kan nu meer met de computer doen. Ik heb niks gezegd over Nero. Graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan