• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bron van een grafiek via een Excelfunctie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik kreeg de vraag of het mogelijk is om in een grafiek, gebaseerd op een grote tabel, enkel de gegevens van de 15 laatste rijen weer te geven.
In VBA lukt me dit, door de range te herdefiniëren met Offset en Resize, en dan met de method SetSourceData als bron van de grafiek de unie van de titelrij met deze range.
Maar de persoon in kwestie kent geen vba.
Is het in Excel (2010) zonder VBA mogelijk de grafiekbron met de functie Offset (Verschuiving) te definiëren? Ik slaag daar niet meteen in.


Bekijk bijlage MacroING.xlsm
 
Door middel van namen beheer kan je een grafiek dynamisch maken. Vul in het voorbeeldje in G1 een getal in en de grafiek zal zich aanpassen.
 

Bijlagen

  • MacroING.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 36
Bekijk bijlage MovingWindows.xlsxDit lijkt me geniaal!
Nu heb ik in Excel zelf geen ervaring met verschuiving, dus even geduurd voor ik het aspect namen zelf kon toepassen.
Maar nu snap ik niet goed hoe je erin slaagt dat de grafiek naar die namen verwijst?
Zie bijlage, grafiek reageert nog niet
 
Je moet in het bereik ook de bestandsnaam meenemen. In het voorbeeldje in #2 zal je zien dat de reeks jan verwijst naar 'MacroIng.xlsx'!jan.
 
Knipsel.JPG

Had ik door, maar per ongeluk verkeerd att toegevoegd, hier het goede. Wat doe ik verkeerd?
 
De formules onder namen beheer kloppen niet. Er staan "" omheen en dat werkt niet. Ook klopt de verschuiving niet. In het plaatje heb ik even feb aangepast. Als je dan op het knopje boven sluiten klikt zal je zien welk bereik er geselecteerd wordt.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    77,1 KB · Weergaven: 46
Bedankt, ik had dat niet gezien en heb ze ook niet zelf geplaatst, maar gekopieerd uit de formulebalk van die cellen met de som. Excel zal denkelijk die aanhalingstekens gezet hebben. Fout in feb zal wel van verkeerd kopiëren/plakken komen, of omdat ik niet (meer) zo goed kan lezen en typen in zo een klein vakje :(
 
Als hiermee de vraag is opgelost, wil je deze dan even op opgelost zetten?

Anders hier een voorbeeldje die het doet.
 

Bijlagen

  • MovingWindows.xlsx
    13,6 KB · Weergaven: 30
helaas nog niet, ik wil het zelf kunnen...
Met een macro had ik het op 5 minuten :(
Mijn probleem is dat de gegevensbron van de grafiek niet reageert. Daarom had ik een nieuw bereik, "gegevens" gedefinieerd.
Bij de gegevensbron had ik dan ingevuld =Blad1!$A$1:$D$1;MovingWindows.xlsx!Gegevens
Dat had excel dan omgezet in celreferenties
Maar als ik nu het gewenst aantal rijen wijzig blijft de gegevensbron van de grafiek ongewijzigd, terwijl als ik de naam "gegevens" controleer die wel wordt aangepast. Op jouw voorbeeld reageren de celreferenties van de gegevensbron als je het gewenst aantal wijzigt.
Bekijk bijlage MovingWindows.xlsx
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    26,5 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Att met de afbeelding was vergissing maar het blijft blijkbaar staan als ik het bericht editeer
 
Je hebt niet toegepast wat je zelf in jouw plaatje laat zien. De reekswaarden staan nog op =Blad1!$B$8:$B$10
 
Je hebt niet toegepast wat je zelf in jouw plaatje laat zien. De reekswaarden staan nog op =Blad1!$B$8:$B$10

Oef, het is gelukt.
Blijkbaar heeft excel die reekswaarden zelf terug vervangen door celreferenties nadat ik het gegevensbereik van de grafiek ben beginnen editeren (dat was leeg).
En ik had ook bij de aslabels niet verwezen naar de naam.
Heel erg bedankt, veel bijgeleerd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan