Budget game pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander17111988

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 sep 2012
Berichten
1.196
Hallo mede-forum gebruikers,

Momenteel bezit ik over een game pc. Die slechts verouderd is (2009). Nu wil ik hem dus gaan uitbreiden. (Leuk projectje) Sommige onderdelen kan ik dan nog steeds uiteraard gebruiken en andere moeten worden vervangen.
Nu heb ik het een en ander bekeken op tweakers. Moederborden, processors vergeleken en dit in combinatie van de geheugen modulen snelheid. Nu kwam ik op het volgende uit:

Behuizing - Antec Nine Hundred Two Midi Tower zonder voeding (Aanwezig)
Koeling - 10 fans aanwezig *luchtkoeling*
Moederbord: Gigabyte GA-990XA-UD3 (100 Euro)
Processor: AMD FX-6100 Black Edition, 3,3GHz, AM3+, Box (101 euro)
RAM geheugen: DDR3 1866 MHZ 8GB (50 euro)
Videokaart: Nvidea Geforce 1 GB *GTS 450* - Aanwezig / Vervanging nodig??
Hardeschijf: - 1 TB aanwezig
Voeding: - onbekend

Wat ik heb begrepen dat de AMD processors meer warmte produceren, maar op GPU niveau de Intel reeks voorbij streven *Zelfde Prijsklasse / Goedkoopste I3 in dit geval*. Intel is wel weer vele malen zuiniger.
Aangezien, de pc goed genoeg gekoeld is, maakt het mij niet uit of ze er nou warmer of kouder van worden :) en energie vriendelijk maakt me ook niet uit. Volgens de testen van Tweakers, komt kwa gaming niveau volgens de berekening van de benchmarks. De processor kwa gemiddelde in de buurt van de Intel Core i5 2310. Terwijl deze 50 euro duurder is. Daarbij is de multiplier unlocked. Enigste waar ik mee in men maag zit:

- Wat voor voeding kan ik het beste in deze pc doen?
- Is het een must om de videokaart te vervangen (voor spellen zoals battlefield 3), *Ik speel hem nu ook. Alleen men Processor AMD Athlon II X3 kan hem niet aan, denk ik???*
- Miss ik nog eventuele essentiele onderdelen?
- Kan er een nog goedkopere moederbord in? (5.1 onboard audio heb ik wel nodig voor mijn surround boxen) Of eventueel paar 10tje duurder, dat je aanzienlijk meer prestatie winst hebt?
- Ondersteund het moederbord de overclock functie wel voor deze processor zodanig? OF moet ik dan echt naar de AMD moederborden kijken?
- Tevens word de processor overgeklokt tot 4,3 - 4,5 GHZ. (Hij kan tot 4,9 aan)
- Eventueel een 128GB SSD ingooien? Maakt dit veel snelheid winst in deze samenstelling van onderdelen? Kan het uberhaupt? *Ben onbekend met het SSD verhaal*
- Ik werk nog met USB 2.0. De USB 3.0 aansluitingen hoeven dan ook niet persee.

Bij voorbaat dank!
Groetjes Sander
 
Laatst bewerkt:
Wat doe je nog meer met de PC behalve spelletjes? Je hebt gelijk dat voor spelletjes de CPU in de buurt komt, maar realiseer je dat voor bijna alle andere zaken de i5 veruit sneller is.

moederbord kan een stuk goedkoper als je niet per se een 990 chipset wil. Zelfs een starter 50 euro bord heeft 5.1 / 7.1 sound, dus welke andere eisen zijn belangrijk?

De videokaart is redelijk en zit qua prestatie momenteel in het "midden-segment". In huidige termen is de kaart nog zo'n 130 euro "waard". Dwz, je zult waarschijnlijk meer dan 130 euro uit moeten geven om betere prestaties te kopen.

SSD's zijn een leuke optie als je het ervoor over hebt. wat het oplevert is heel persoonlijk. Opstarten van je computer is in ieder geval veel sneller.
 
Welkom op Helpmij...:thumb:

Ik heb je topic verplaatst van Hardware-Casemodden ---> Aankoop nieuw systeem/Upgraden.

Succes met je vraag.
 
Dankje Frankwannet :)

Het moederbord moet enkel voorzien zijn van:
- PCI(E) en PCI aansluiting
- Onboard 5.1
- 1866 MHZ modules ondersteunen
- tot 16 GB ondersteunen
- Voorderest Sata aansluiting natuurlijk.

De videokaart kan ik dan het beste behouden.

Op mijn PC speel ik spelletjes, af en toe een Word bestand maken en of Excel. Soms foto's/plaatjes bewerken (Als hobby) << Doe ik met de programma's Gimp of paintshop pro X.

Skypen, muziek luisteren via Spotify, film bekijken met VLC speler en dan natuurlijk surfen op het web.
Zware programma's als Cadnet heb ik niet nodig. Naast het spelletjes spelen, is het eigenlijk voor huis-tuin-en-keukengebruik

Eventueel dat er Windows 8 Pro komt op te staan.
Wat voor moederbord zou jij mij aanraden dan? (Processor wou ik in de toekomst niet meer gaan upgraden, als dit wel het geval is met een nieuw moederbord)
 
Laatst bewerkt:
dan zou je net zo goed voor intel kunnen gaan als je pc toch niet meer wilt upgraden..
dat grafische gedoe van de processor ga je toch niet gebruiken want je koopt er een losse videokaart bij en dan is dat toch niet van toepassing
want dat gaat over de ingebouwde gpu in de processor

wat wel handig is om te vermelden is hoe hoog het budget is voor de upgrade
 
Laatst bewerkt:
Dit moederbord is al 67 euro: http://tweakers.net/pricewatch/291188/asrock-970-extreme3.html#tab:info

Maar er zijn ook nog wel bordjes in de 50 euro range mocht je echt willen. Ik heb het even bij minstens een 970 chipset gehouden, maar in principe voldoen bijna alle huidige chipsets met ondersteuning voor AM3+

In principe moet een goede 500W voeding volstaan voor deze setup, maar is afhankelijk van eventuele toekomstige video upgrades en overclocken daarvan.
 
dan zou je net zo goed voor intel kunnen gaan als je pc toch niet meer wilt upgraden..
dat grafische gedoe van de processor ga je toch niet gebruiken want je koopt er een losse videokaart bij en dan is dat toch niet van toepassing
want dat gaat over de ingebouwde gpu in de processor

wat wel handig is om te vermelden is hoe hoog het budget is voor de upgrade

Ik werk zelf voor Asus/Intel en wat ik heb begrepen uit de trainingen dat alle 3de generatie processors van intel ook dat grafische GPU hebben :) Daarbij is Intel nauwelijk tot niet over te clocken, simpelweg de multiplier is niet unlocked.
Als je wel goed zou willen overclocken ga je naar de I5 en I7 processors waar je al gauw tegen een prijs van 200 - 300 euro aan zit. Daarbij heb je dan een Asus Rampage moederbord nodig. Die ook al gauw tegen de 200 euro zit en dan nog je geheugen aanschaffen. (Overclocken zou ik toch wel graag willen. Gezien de prestatie winst en de prijs kwaliteit verhoudingen dan)

Heb ook zitten kijken naar de AMD A8 en Phenom II X4 in dezelfde prijsklasse. Toch kwam de processor bovenstaand er beter uit. Daarbij is de bovenstaande processor ook het best over te clocken. Ze hebben er een kloksnelheid mee behaald, wat geen andere processor kan nabootsen ook de I7 niet (8,4 Ghz). De processor lijkt me aardig stabiel, als het die snelheid aankan.
http://nl.hardware.info/reviews/2382/30/amd-fx-8150--8120--6100--4100-bulldozer-review-overklokken-51-ghz-booten-en-49-ghz-stabiel

Ben er dan van overtuigt dat je intel wel beter kan gebruiken in Laptops en in desktops als je highend wild. Intel core I5 en I7 3de generatie. Maar het gaat hier om een Budget game PC. Zal effe kijken naar dat moederbordje. Volgens mij uit mijn hoofd heb ik een 550 Wat voeding. Is er geen progje dat je dat kan zien?
Kan mijn kast wel open breken, maar zit met al de bedradingen van me ventilatoren, als ik me kast open doet heb ik 3 ventilatoren aan de zijklep gemonteerd. Tevens is mijn budget max tot 300 euro.
(Gaat enkel om moederbord, geheugen, processor en wellicht voeding) Maar het liefst zo laag mogelijk, als het dan nog aan mijn eisen kan voldoen.

Edit: http://tweakers.net/pricewatch/29118....html#tab:info
Is inderdaad ook een mooie. Thx! Gezien de review ook. Denk dat dat hem word.
 
Laatst bewerkt:
zelfs met overclocking van een phenom II x4 of fx bulldozer processor is een Sandy bridge/ivy bridge op stock snelheid sneller
dit komt omdat de architectuur van intel beter is je kunt Ghz niet 1 op 1 vergelijken je kunt alleen de verwerkings-snelheden met elkaar vergelijken en dat doet men via benchmarks!

het mag wel gaan om een budget game pc maar je wilt dan toch het meeste halen uit dat budget?
op vrijwel iedere budget segment heeft intel op dit moment de betere processor!

dat AMD ooit eens op 8,1GHz heeft gedraaid doet er niet echt toe jij gaat namelijk geen droog ijs gebruiken om je pc te koelen...
en dat heb je wel nodig voor dat soort snelheden

verder schiet je met gaming er vrij wenig mee op om te gaan overclocken je hebt er niks aan
games draaien op 6 jaar oude CPU's nog prima op ultra!
en je processor slijt sneller.

het is niet zo zeer dat ik je intel wil aan smeren maar je redenen om die processors te kopen kloppen niet...

ik zie nu dat je budget 300 euro is dan heb je niet genoeg geld voor moederbord + cpu +werkgeheugen + videokaart
want een sterkere videokaart heb je wel nodig voor de eisen die jij stelt!

verder is het enige verschil tussen een i5 en i7 processor Hyper-threading support voor de rest zijn ze even snel in het spelen van games en andere standaard applicaties
Hyper-Threading support is alleen voor Developers een gewenst iets een beetje gamer heeft daar geen baat bij!

EDIT hier nog wat benchmarks als bewijs klikerdeklik
pas als men video materiaal gaat renderen komen die extra cores goed van pas maar met standaard gebruik helemaal niet!
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je gelijk, Je hebt me overtuigt. Mja een goedkope budget Gaming pc in elkaar zetten van Intel gaat hem niet worden vrees ik.
Dan komen we uit op de Intel core i3-2120. in dezelfde prijsklasse als de AMD. Dacht eerlijk gezegt dat die duurder was.... (Dat was de rede dat ik voor AMD koos)

http://www.4allshop.nl/BX80623I32100?ref=kieskeurig (100 Euro)
Maar welke mobo zou je me hiervoor aanraden? Heb zo zitten kijken en kom wel wat aardig goedkope modellen tegen (50-60 Euro). Maar die ondersteunen alleen 1333 Mhz. Asus moederbordje:)

Is het de moeite waard om die paar 10tjes extra uit te geven? om zodoende me geheugen op 1600 Mhz te laten draaien of 1833 Mhz?
 
Laatst bewerkt:
nee het is dat 10tje extra niet waard je hebt iedere euro nodig om een krachtigere videokaart te kopen...

maar als je geen geld hebt voor een volledige upgrade waarom upgrade je dan niet alleen de processor en videokaart?
AMD staat er om bekend om zelfs op de oudere moederbordjes nog de nieuwere cpu's te ondersteunen!
nu weet ik natuurlijk niet welk moederbord je hebt zou handig zijn om je huidige computer spec's te vermelden!
 
Gegevens via CPU Z.
Processor: AMD AThlon II X3 450 (Krijg de vierde core niet unlocked)
Moederbord: ??? (Wilt hij niet weergeven) Tevens bij het opstarten krijg ik een Not enough space in runtime area . smbios data will not be available Error
Chipset: 780G
Videokaart: Nvidea 450 GTS (!GB)
Ram geheugen: 16GB - 667 MHZ DDR3.

Ik ben bang, dat me moederbord dus ook al zo goed als op is :( Af en toe bij het gamen vriest het beeld effe vast. Of moet me videokaart opnieuw zoeken naar de display driver dat ik even geen beeld heb.
Dus weet niet of ik er goed aandoe om nog verder te sleutelen aan dit apparaat en gewoon een harde reset geven. Of enkel een nieuwe processor en moederbord erin gooien.
Tevens als ik mijn pc opstart, staat bij het bootscherm een logo van Phenom II X4. Denk dat daar het moederbord dan oorspronkelijk voor bedoeld is?
 
Laatst bewerkt:
is dit een merk pc? zo ja kun je me dan even het merk geven?
zo nee probeer het dan via everest of pc wizard?

lijkt erop dat je die bios error met een simpele bios flash kan doen oplossen...
probeer het geen wat hier word uitgelegd klikerdeklik
echter zul je dan er achter moeten komen welk moederbord je hebt en in plaats van de oude bios versie van de cd een nieuwe via internet van moederbord fabrikant afplukken
 
Laatst bewerkt:
Heb PC wizzard 2012 gedownload.
Geeft enkel unspecified aan.

Zou toch haast zeggen dat me CMOS kapot is. Al worden al mijn instellingen van mijn tijd wel opgeslagen en bijgehouden, via de bios. Dus dat kan het niet zijn. Mijn moederbord kan ook niet kapot zijn, want dan zou ik mijn pc niet kunnen opstarten.

Wat ik ook vaag vind, als ik via het progje Fanspeed kijk. Is mijn:
Gpu: 29 graden
Temp1: 32 graden
Temp2 -128 ???
Temp3 31 Graden
HD0: 28 graden
Core:28 graden.

Maar ieder geval, ik kan dus niet achterhalen wat voor moederbord ik heb. Ja of het staat ergens op mijn moederbord, op een sticker toch? Maar weet niet waar die precies zit...
De PC heb ik in 2009 zelf gebouwd. Heeft geen merk. Zat een MSI moederbord in, wat ik mij nog kan herinneren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan