cartetisch product prijslijst nieuwe module start/advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

VendClasicc

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2015
Berichten
68
Hi allemaal,

Met advies van jullie (Octafish :D!) heb ik een mooie database kunnen maken.
Echter bedacht ik toenstraks nog een mooi extratje wat ik erin wil hebben.
Het gaat nu weer om een prijstabel die nu een start en end date heeft, echter bevat deze veel minder producten en wordt dit vanaf nieuw opgezet en is het dus duidelijk te monitoren.

Heb een voorbeeld access bestand in de zip geplaatst zodat jullie zien waar het omgaat (uiteindelijke resultaat is query2).
Heb hier 3 vraagjes over:
1.) kan query 1 in query2 verwerkt worden en/of wil ik dit uberhaubt wel ?
2.) hoe check ik of de prijstabel geen verkeerde waardes bevat, bijv doordat een prijs van hetzelfde product een overlap heeft met de start en eind datum van een nieuwe prijs. Het gevolg van een invoeringsfout.....
Hierdoor krijg ik namelijk in query 2 verkeerde waardes.
3.) Ik heb dit opgezet met de kennis die ik heb opgedaan in de afgelopen weken, weten jullie een betere manier?

Suggesties zijn welkom!

Gr.
 

Bijlagen

  • voorbeeldhelpmijaccess v1.zip
    30,8 KB · Weergaven: 27
Om de context van de query te snappen hier nog een toelichting.

De prijstabel weergeeft de prijsafspraken voor een bepaald product over een bepaalde periode.
Kan dus zijn dat voor 4 maanden een prijsafspraak is, daar niet meer.

Query2 is nu gefilterd in de bijlage op "A", als je dit verwijderd weergeeft query2 het uiteindelijke gewenste resultaat.

Gr
 
Als je zo met begin- en einddatums wilt werken, moet je er wel voor zorgen dat ze goed aansluiten. Bij jou is dat niet het geval: als de einddatum 1-4-2014 is, mag de begindatum daaropvolgend nooit 1-5-2014 zijn, want dan heb je geen prijzen in april. En dat doe je een paar keer.
 
Snap wat je bedoelt, komt dat de data die binnen komt alleen de vorm 1/m/yyyy heeft, maar dat kan natuurlijk in de toekomst veranderen.
 
De meest veilige (en lastige) variant is die waarbij je alleen een mutatiedatum gebruikt. Heb je nooit meer ergens een probleem mee.
 
Hoofdstuk 17 laatste gedeelte dus..
Oke, zie alleen dan een probleem als een product binnen een bepaalde periode een prijs heeft voor een klant (bijv. 4 maanden) en daarna niet meer.
Er zal dan geen prijsmutatie meer komen, terwijl in de sales data dit product terug komt voor deze klant.
Die prijstabel heeft te maken met kortingen.
 
Oke, zie alleen dan een probleem als een product binnen een bepaalde periode een prijs heeft voor een klant (bijv. 4 maanden) en daarna niet meer.
Dat snap ik niet; een artikel heeft een prijs en is dan actief, of een artikel is niet actief. Maar een artikel dat na 4 maanden geen prijs heeft? Daar kan ik mij niets bij voorstellen.
 
Klant A heeft 100 klanten en koopt altijd in voor een prijs (prijstabel van vorige vraag). Echter koopt hij voor bijv. 10 klanten gezamenlijk in en krijgt hij een kwantum korting.
Maar alleen voor deze 10 klanten. Voor die andere 90 moet hij de oorspronkelijke prijs betalen.
 
Dat staat los van de prijs. Kortingen worden dus berekend op basis van aantal klanten. Ik zie het verband niet. Korting doet (volgens je eigen redenatie) niks af aan de prijs.
Voor die andere 90 moet hij de oorspronkelijke prijs betalen.
Ergo: korting of niet: zolang de prijs niet verandert, moet je de prijs kunnen ophalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan