Categoriebepaling

Status
Niet open voor verdere reacties.

martienpeters

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
5
Beste,

Wellicht kunnen jullie mij assisteren met het volgende probleem in Access 2007. Ik heb twee tabellen gemaakt:

Tabel 1:
Land Categorie Aantal van Aantal tot
NL A 0 5
NL B 5 10
NL C 10 15

In tabel 2 staat diverse data waaronder een kolom voor Land en Aantal, nu wil ik middels een query de categorie laten bepalen op basis van de data uit Tabel 1. Ik heb hiervoor de volgende formule opgesteld

Categorie: IIf([Table2]![Aantal]>=[Table1]![Aantal van] And [Table2].[Aantal]<[Table1]![Aantal tot];[Table1]![Categorie])

In de design view van de query bestaat er een link tussen beide tabellen op basis van Land, alle records uit tabel 2 worden weergegeven en alleen de resultaten uit tabel 1 welke gelijk zijn aan het land.

Bovenstaande formule werkt wel alleen heeft het gevolg dat records dubbell worden weergegeven, ��n daarvan bevat overigens wel de juiste categorie.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze dubbele records kan voorkomen?

Alvast dank voor jullie support.
 
Je aanpak is verkeerd; je moet de tabel met Categorieën wel koppelen op Landcode, maar verder geen IIF gebruiken, maar een filtering met Between. In bijgaand voorbeeld zie je hoe dat werkt. Kijk naar de query [qLanden-Categorie] voor een voorbeeld. De andere voorbeelden maken gebruik van twee zoekvelden, maar die oplossing is voor jou niet nodig.
 

Bijlagen

  • Werktijden v2.rar
    64,9 KB · Weergaven: 11
Beste Octafish.

Als er een onbekend land komt te staan in tabel tLanden_Data, dan laat hij deze waarde weg in de output van query qLanden-Categorie ondanks een join op: Include all records from tLanden_Data and only those from tLanden_Categorie where the joined fiels are equal.

Is er een mogelijkheid om deze toch zichtbaar te maken? Ik denk dan toch aan een Iff functie ipv een between.
 
Ik niet :) Waarom een IIF? De reden dat je een onbekend land niet ziet in de tweede lijst ligt in het feit dat die lijst niet is bijgewerkt. Je opent een formulier, en in de keuzelijsten zie je dan de gegevens die op dat moment beschikbaar zijn. Verander je in één van de bronnen iets, door bijvoorbeeld een record toe te voegen of te verwijderen, dan moet de gerelateerde bron worden ververst, anders zie je die data niet. Daar helpt een IIF ook niet aan... Een Requery wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan