• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Categoriseren middels VERTZOEKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

PanCea

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2013
Berichten
19
Goedenavond,

als eerste heb ik even gezocht naar een bestaande topic, maar kon 'm niet vinden.
Als deze er wel is, dan excuus, dan zal ik mijn vraag in betreffende topic nog eens stellen.

Waar ik naar op zoek ben:

Ik heb een bestand, met 2 tabbladen.
Nu wil ik graag middels VERTZOEKEN dat de waarde in tabblad 1 gecategoriseerd is uit een categorie in tabblad 2.
Het probleem is echter, dat middels deze functie de waarde in tabblad overschreven wordt met de tekstwaarde uit tabblad 2.
Dit is nu juist niet de bedoeling.

Mss zoek ik in de verkeerde hoek, en kan het ook makkelijker.
Dus als iemand hulp kan bieden?

Bekijk bijlage 186542
 
Laatst bewerkt:
Wellicht dat het mogelijk is middels een VBA-script? Aangezien je zelf ook functies kunt maken.
Iemand daar een idee over?
 
Pancea,
vul even een voorbeeldje in wat je wenst te bereiken.
Ik snap niets van je uitleg.
 
Sorry,

ik ben niet zo heel handig met formules..
Ik gebruik: =VERT.ZOEKEN(C2;Kennismatrix!A:A;1;ONWAAR).
Alleen nu komt er een getal 0 uit, terwijl daar gewoon de beginwaarde; Afkoop def-i moet komen te staan.

Wat ik dus wil is dat niet de tekst overschreven wordt, maar dat de beginwaarde van C2 wordt gecategoriseerd onder
BEEINDIGINGEN. (Ik hoop dat ik het zo wat beter uitleg).

Maar nogmaals, mss moet ik wel een heel andere functie gebruiken..

Bekijk bijlage 186568
 
Laatst bewerkt:
Pancea,
Ik begrijp het nog niet.
Vul even manueel de oplossing in hoe het zou moeten zijn.
Misschien dat ik hem dan begrijp.
 
Goedemorgen,

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat ik een hele werkvoorraadlijst van 3000 stuks hanmdatig moet gaan verdelen in de kolommen BEEINDIGIGEN, WAM en VTM.
Dat kost te veel tijd, en ik ben er van overtuigt dat het makkelijker kan.

Daarbij, haal ik de gegevens uit een ander Excelbestand die de kolommen BEEINDIGIGEN, WAM en VTM niet kent, waardoor ik een aparte template er op na moet houden, om de boel handmatig te categoriseren.
 
Laatst bewerkt:
Pancea,
Je hoeft niet alles manueel in te vullen.
met een paar regels is het genoeg als voorbeeld.
Helaas krijg ik je laatste bestand niet open.
ik zie dat je dat er een php code aan vast hangt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Plongske,

Helaas ben ik niet in de gelegenheid het bestand opnieuw te uploaden aangezien ik het hele weekend weg ben. Hopelijk lukt het me zondagmiddag, en ik zou er erg bij geholpen zijn als je me er mee kan helpen.

Bedankt alvast voor de genomen moeite.
 
Pancea,

ik wil u wel helpen.
Als ik weet wat waar moet worden geplaatst.
Geniet maar van u weekend.
 
Op basis van het eerste voorbeeldbestand heb ik wat geknutseld.

Jouw kennismatrix heb ik omgezet naar iets waarmee je met vert.zoeken() iets mee kunt. Zonder VBA is het niet mogelijk om zowel de oorspronkelijke waarde en een formule samen te voegen. Daarom heb ik een extra kolom toegevoegd die de oorspronkelijke waarde uit kolom C samenvoegt. (Kolom G)

Komt dit een beetje in de richting?
 

Bijlagen

  • Vertikaalzoeken Pancea (V&A).xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 47
He VenA,

Ik ga er zondag eens naar kijken als ik thuis ben.

Bedankt alvast voor de genomen moeite.
 
Hoi VenA,

Dit is idd een optie, maar mijn voorkeur heeft het niet.
Toch waardeer ik dat je meedenkt aan een oplossing!

Het probleem is dat de voorraadlijst handmatig gedraaid moet worden en als een csv bestand opgeslagen dient te worden. Dit resulteert in een voorraadlijst van 3000 stuks. Helaas is dit niet vanaf een database te doen. Vanuit die lijst draai ik maak ik een pivottable.
Een nieuw tabblad om de gegevens gecategoriseerd te plaatsen vind ik echter geen probleem.

Bijgaand heb ik bestand 2 nogmaals geupload. Hopelijk is deze wel te openen.
Mss word dan ook duidelijker hoe ik het graag zou willen zien.

In beginsel is het niet de bedoeling dat tabblad 2, kennismatrix wordt gevuld.
Dit heb ik enkel toegevoegd om te weten welke documentsoorten onder welke categorie geplaatst moet worden.

Bekijk bijlage 186686
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik het 'probleem' op weten te lossen.
Aan allen die meegedracht hebben, bedankt.

Deze thread sluit ik hierbij.
 
misschien mooi om te delen hoe je het gedaan hebt :), misschien dat anderen er ook wat aan hebben als je bijvoorbeeld een bepaalde functie/ formule hebt gebruikt. :)
 
@Sjoemie1985

Ja sorry, dat is wel zo netjes, je hebt helemaal gelijk.
Heel simpel eigenlijk, maar ik was er toen zolang mee bezig, dat je het dan niet meer ziet.

Ik heb de sheet anders ingedeeld, en door VERT.ZOEKEN het het nogmaals geprobeerd, en dat lukte.
Graag zou ik een voorbeeld willen meesturen, maar het is nu de complete voorraad van m'n werk. En ik weet niet (om privacy-redenen) of het handig is dat ik het document meestuur, daar er polisgegevens en naam van polishouders in het bestand zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan