• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celinhoud weergeven die 10 plaatsen boven een gezochte waarde staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kristinho78

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2013
Berichten
8
Ik heb het volgende probleem. heb twee matrices met data:
- een matrix met 15 kolommen waarin iedere kolom een top 10 bedrijven bevat van een bepaalde accountmanager
(15 accountmanagers dus)
- een matrix daaronder die even groot is, met daarin de bijbehorende omzet

M.a.w. twee matrices van 10 bij 15.

Nu wil ik in de onderste matrix de top 10 van grootste waarden zoeken [dat valt op zich mee, d.m.v. grootste(bereik,x)] maar dan komt het; daarbij wil ik vervolgens het bijbehorende bedrijf vinden. Deze bedrijfsnaam staat er uiteraard altijd 10 plaatsen boven.

Kort gezegd: hoe geef ik de celinhoud weer van een cel die exact 10 plaatsen boven een bepaalde gezochte waarde staat? Ik heb al geprobeerd met index, adres, verschuiving... Maar 't is nog niet gelukt. Wie kan me helpen?
 
Misschien een voorbeeldje posten?
 
In tegenstelling tot wat je zou denken ben ik geen fotograaf.:)

Waarom post je een foto in een Excelforum?
 
Probeer eens deze matrixformule:
Code:
{=INDIRECT(ADRES(MIN(ALS($B$15:$P$23=GROOTSTE($B$15:$P$23;1);RIJ($B$15:$P$23)))-13;MIN(ALS($B$15:$P$23=GROOTSTE($B$15:$P$23;1);KOLOM($B$15:$P$23)));4))}

Dus ingeven via Ctrl-Shift-Enter
 
Aardige poging (als je 13 vervangt door 10), maar de workaround die je hebt bedacht gaat helaas niet op als er, zoals in het voorbeeld, gelijke aantallen in de top10 staan. Feitelijk laat je excel in jouw oplossing twee maal zoeken naar de account manager die gelinkt is aan waarde 450, maar dan geeft excel twee maal dezelfde account manager. De bedoeling is uiteraard dat ie de twee verschillende account managers geeft.

Ik heb overigens een foto ipv excelfile toegevoegd omdat ik niet zag waar ik de excelfile kan toevoegen:rolleyes: Nu wel overigens, dus zie bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    27 KB · Weergaven: 30
Probeer eens met deze matrixformule:
Code:
=INDIRECT(ADRES(KLEINSTE(ALS(B$15:P$24=B27;RIJ(B$15:P$24));AANTAL.ALS(B$27:B27;B27))-10;KLEINSTE(ALS(B$15:P$24=B27;KOLOM(B$15:P$24));AANTAL.ALS(B$27:B27;B27))))
 
In bijlage je voorbeeld met rebmog's formule plus een alternatief.
De resultaten zijn niet in alle gevallen hetzelfde.
 

Bijlagen

  • voorbeeld (4).xls
    38 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor alle moeite! De formule van mcs51mc heeft volgens mij hetzelfde probleem als die van Cobbe, nl. dat deze niet werkt zodra je in de top 10 gelijke waarden hebt. De versie van Rebmog gaat ook niet helemaal goed; deze combineert (soms) bij gelijke waarden de kolom van de ene oplossing met de rij van de andere (zie cen F8 en F9). De oplossing van WHER gaat volgens mij, ondanks het gebruik van een hulpkolom, goed! Bovendien kan deze hulpkolom gewoon in de formule verwerkt worden, zodat je maar een kolom overhoudt. Dus dat gaat 'm worden :)

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan