• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen automatisch laten kleuren aan de hand maand in datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Berichten
525
Hoi toppers,

Ik heb een verjaardagslijst in excel. De cellen moeten automatisch een kleur aannemen als de maand in een cel hetzelfde is als de maand in windows.
In het voorbeeld staat in rij 29 een geboortedatum met dezelfde maand van nu. De cellen D29 en E29 moeten dus automatisch een andere kleur aannemen en als het dec moet die kleur uitgaan en weer aangaan in een andere rij die in dec jarig zijn enzo enzo

Hoe kan ik dat makkelijk in maken voor elke rij en per persoon apart laten kleuren? Het kan voorkomen dat meerdere in de zelfde maand jarig zijn dan moet excel die allemaal meepakken.

Alvast hartelijk dank !
 

Bijlagen

  • verjaardagen voorbeeld.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 12
bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • verjaardagen voorbeeld (1).xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 34
Code:
=MONTH($E3)=MONTH(TODAY())
Gebruik deze formule in de 'voorwaardelijke opmaak'
 
Dank jullie wel. Dit werkt perfekt !

Is het ook mogelijk om de gekleurde cellen die kleuren omdat de maand overeenkomt ook terug te laten kleuren naar de orginele kleur wat ik ze gegeven heb als de geboortedatum voorbij is?
 
Laatst bewerkt:
als de maand voorbij is zal de cel de originele kleur terugkrijgen.
 
Dat snap emields maar ik bedoel als iemand b.v. op 28 nov jarig is dat excel aangepaste kleur laat zien via de voorwaardelijke opmaak maar als het 29 nov jarig is dat de aangepaste kleur niet meer zichtbaar is maar wel voor iemand die b.v. op 30 nov jarig is.
 
De vraag goed stellen is de helft van de oplossing. Ik heb in 1 moeite ook uw jaartal probleem opgelost.
 

Bijlagen

  • verjaardagen voorbeeld (1).xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 19
Ik kan mij ook bedenken maar je formule werkt niet of ik snap het niet. Ik zou graag nog breder willen inzetten.
Ik wil graag de naam, geboortedatum en leeftijd laten kleuren

=EN(MAAND($E3)=MAAND(NU());DAG(NU())<=DAG(D3)) Als ik de E3 verander naar B3 en ik verander een geboortedatum naar 29 nov dan wordt de cel niet gekleurd dat die gene nog jarig is.
 
Als dit niet is wat je zoekt plaats dan een nieuw bestand met meer dan 1 cel ingevuld.
 

Bijlagen

  • verjaardagen voorbeeld (1) (1).xlsx
    17,1 KB · Weergaven: 18
Formule:

PHP:
=(MONTH($B3)=MONTH(TODAY()))*(DAY(TODAY())<=DAY($B3))
 
Iedereen bedankt ! Wat ik nu kan beoordelen werkt het nu helemaal goed. Ik heb de formules in de voorwaardelijke opmaak toegepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan