• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen beveiligen tegen deleten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdel

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Berichten
19
Goedemiddag,

Ik heb een excelbestand gemaakt met een lijst met gegevens over onze artikelen.
Deze lijst wordt continu aangevuld wanneer we een nieuw artikel hebben gemaakt.

Aan de hand van de artikelgegevens in kolom I en J, respectievelijk jaar en project, wordt een artikelnummer gemaakt in kolom B, bijv. GV2011-16.

Het jaar en project kan je vanuit een dropdownlist selecteren.

Nu zou ik graag willen dat als je eenmaal een nieuw artikel onderaan de lijst bij hebt gevoegd dat van de eerder toegevoegde bovenstaande artikelen je het ingegeven jaar en project in kolom I en J niet meer kan wijzigen of kan verwijderen door op delete te klikken. Want dan wijzigen dus automatisch de artikelnummers daaronder.

Hoe zijn deze te beveiligen tegen wijzigen (dat zal misschien wel lukken), maar ook te beveiligen tegen verwijderen met de delete knop?

Hopelijk kan iemand me helpen!

Mvg, Jeroen
 
Post dan eens een voorbeeld van hoe je dit bedoelt.
Het zal in elk geval zonder VBA niet lukken.
 
Hallo Cobbe,

Ik krijg geen test-bestand geupload.
Maar eigenlijk is het simpel.

Zeg maar, ik kolom e en f geef ik jaartal en projectnaam op.
Dan via een formule controleerd de cel in kolom b hoe vaak die projectnaam en jaartal samen al voorkomen in de rijen erboven en geeft dan in die cel een naam in, zeg maar "project-jaartal-aantal". Bijvoorbeeld: "Projectkarel-2011-05".

Maar als je dan in een rij daarboven er bijv. 1 verwijdert dan past deze cel zich weer aan naar "Projectkarel-2011-04".

En ik zou willen dat als de cel in kolom b eenmaal is toegekend deze niet meer wijzigt.

Hoe is dit mogelijk?
 
Ja dat kan door de formule eenmaal berekend te vervangen door de waarde.
Dat kan via Copiëren --> Plakken - PlakkenSpeciaal - Waarden.
Dat kan ook via VBA (dus automatisch)
Daarvoor zou het echt handiger zijn om een voorbeeldbestand te hebben.
Je kan via http://www.mijnbestand.nl/ makkelijk uw bestand uploaden.
 
Ik heb een en ander zo gedaan dat de toegekende nummers vastgezet worden bij het sluiten van het bestand.
Dit kan aangepast worden zodat dit gebeurd voor het opslaan.
Ik heb ook de formule aangepast zoals ik denk dat ze beter opgebouwd zou worden, ik kan mis zijn.:p

Zie maar of het naar believe werkt.
 

Bijlagen

  • JDEL(Cobbe).xlsm
    29,8 KB · Weergaven: 54
Hallo Cobbe,

Volgens mij werkt het zo goed, bedankt!
Ik zou wel graag willen weten hoe en waar je dat gedaan hebt, dan heb ik er tenminste wat van geleerd ;)

Groetjes Jeroen
 
Eigenlijk heel eenvoudig.
Ik heb code geschreven die alle cellen in kolom B (B9:B303) afloopt en als een cel een uitgerekende waarde bevat dan deze cel copiëren en daarna plakken in dezelfde cel maar dan als waarde.
Zodoende zijn de formules van de berekende cellen vaste waarden geworden ipv formules.

Deze code is te raadplegen via ALT-F11.
 
Hallo Cobbe,

Tnx!
Ik zie trouwens wel dat je de formule in kolom B niet helemaal goed hebt 'aangepast'.

Het nummer wat achteraan toegevoegd wordt is oplopend, maakt niet uit welk project.
En dat moet afhangen van het project.

Dus bijv.:

SI2011-01
SI2011-02
PV2011-01
SI2011-03
PV2011-02
PV2011-03
PV2011-04
HG2011-01

enz.

Is dat aan te passen?

Groeten Jeroen
 
Heb het gevonden.
Je kan de formule zo aanpassen:

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(J9;$S$13:$X$22;2;0)&$I9&"-"&TEKST(AANTAL.ALS($H[COLOR="red"]$[/COLOR]9:H303;H9);"00");"")

Hoop dat het zo goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dan gaat het niet helemaal goed volgens mij.

Volgens mij moet het zo wel goed zijn toch?

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(J9;$S$13:$X$22;2;0)&$I9&"-"&TEKST(AANTAL.ALS([COLOR="red"]$H$9:H9;H9[/COLOR]);"00");"")
 
Yep! helemaal goed.
Sorry voor de misser.:eek:
 
Geen probleem, bedankt voor alle hulp! :thumb:

Nog één vraagje, macro's kunnen niet automatisch ingeschakeld worden toch?
Zodra iemand die niet inschakeld dan werkt de beveiliging tegen deleten niet.
 
Neen, dat klopt.
Je kan een waarschuwing inbouwen waardoor het bestand niet werkt indien de macrobeveiliging niet wordt uitgeschakeld.
Anders zal het handwerk worden : copiëren - plakken Speciaal-waarden.
 
Ok.

Hoe is zo'n waarschuwing in te bouwen bijvoorbeeld?
 
Zo te zien werkt dat perfect idd!

Hoe pas ik dat toe in mijn bestand? Want volgens mij zit er een ww op.
 
Ja stom alweer; het paswoord = 1234
Sorry
 
Haha zo wil ik het niet noemen hoor ;)
Ik ben al heel blij dat je zo actief meedenkt en helpt, dan zou niet iedereen doen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan