• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen die invoer in andere cel kopieren en vice versa

Status
Niet open voor verdere reacties.

mausss1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jun 2016
Berichten
1
Hallo,

Ik ben bezig met een rekentool (natuurkundige massabalans) met een hoop formules en (kring)verwijzingen. Naast de massabalans wil ik ook nog een tabel in hetzelfde bestand hebben met een grafiek en daarnaast nog een tekening van het proces waar de massabalans over wordt gemaakt. In de massabalans, de tabel, en de tekening wil ik dezelfde waardes op de juiste plaatsen neerzetten.

In de eerste instantie was er één lijst waarin bekende waardes in kunnen worden gevuld, maar ondertussen zijn de cellen die moeten worden ingevuld verspreid over zo'n groot gebied dat het niet meer op een scherm past.
Nu wil ik een tabel boven de massabalans berekeningen plaatsen met daarin de belangrijkste variabelen en daaronder de belangrijkste berekende waarden. In deze tabel wil ik graag de variabelen kunnen veranderen waarna ze mee veranderen in de massabalans (en tekening) zodat de berekeningen opnieuw worden uitgevoerd, waarna in de tabel (en tekening) - onder de door mij gewijzigde variabele - de nieuwe berekende waarden automatisch tevoorschijn komen.

Dus nu staat bij een variabele in de massabalans de corresponderende cel in de tabel bijvoorbeeld =SOM(A1) en in de tekening hetzelfde. de waarde kan dus maar in één cel worden aangepast.

Nu wil ik graag dat alle drie de onderdelen op zichzelf ook te gebruiken zijn. Daarmee bedoel ik dat wanneer ik een variabele in de tekening of in de massabalans aan wil passen, dat dat ook moet kunnen. Bij deze variabelen staat op het moment een formule als =SOM(A1) en wanneer ik de variabele intyp dan verdwijnt de formule. En niet alleen wil ik dezelfde waarde kunnen veranderen in zowel de tabel, in de tekening en in de massabalans zonder dat de formule verloren gaat, ik wil ook graag dat als ik de waarde in de tekening invoer, dat dezelfde waardes in de tabel en in de massabalans de invoer overnemen. Als ik daarna dezelfde waarde in de tabel wijzig, dan moet die waarde ook automatisch weer in de andere twee onderdelen verschijnen.

Nog één voorbeeld voor het geval dat mijn verhaal niet duidelijk is:eek:

In cel A1 , A2 en A3 moet altijd dezelfde waarde staan (het is namelijk hetzelfde onderdeel in de berekening in meerdere cellen weergegeven).
Als ik in cel A1 100 invul dan moeten cel A2 en A3 ook automatisch 100 worden (door bijvoorbeeld =SOM(A1) te gebruiken)
Als ik vervolgens in cel A2 verander van 100 naar 200 dan moeten cel A1 en A3 ook veranderen naar 200. En als ik A3 vervolgens wijzig moeten de eerste twee cellen daar dus weer in veranderen.

Geen idee of het toegevoegde waarde heeft maar ik upload hierbij twee Excel bestanden, De tekening die in één van de twee bestanden zit komt uiteindelijk bij het andere bestand. De waardes die ingevoerd moeten worden zijn in het bestand "massabalans met tabel en grafiek" aangegeven. Nu moeten de waardes dus in de massabalans worden ingevuld (steeds linksboven onder het kopje "Alle waardes die bekend moeten zijn om alles in de beitsspoel te berekenen"), en in de tabel en andere plaatsen word deze waarde overgenomen.

Bekijk bijlage massabalans met tabel en grafiek.xlsx

Bekijk bijlage rekentool met tekening.xlsx

Bedankt voor het lezen en BVD voor eventuele reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou om te beginnen alle formules in de vorm:
=SOM(A1)
vervangen dor:
=A1
de som van een enkele cel is tenslotte de waarde in die cel.
Verder zou ik het mezelf niet zo lastig maken. Leer de gebruiker dat zij met de sneltoets control+[ van een formule naar de oorspronkelijke invoer kunnen springen en dat zij met F5, enter wee terug komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan