• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen met datum hoger dan ... vullen met patroon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Didelpara

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2015
Berichten
57
Goeiemorgen,

In bijlage een spreadsheet waarin gewerkte dagen moeten aangevinkt worden. Deze kalender begint te lopen vanaf de 24ste. Vanaf de 24ste tem de laatste dag van de volgende maand zou automatisch opgevuld moeten worden met een patroon. Let wel dat wanneer bovenaan de maand veranderd wordt, de positie van de 24ste verschuift.
ik heb het al proberen oplossen met voorwaardelijke opmaak maar het lukt me niet.
VBA enkel indien het niet anders kan aub.

Bekijk bijlage Uren werkers.xlsx

Alvast bedankt.
 
Je vraag is mij niet helemaal duidelijk.
Bedoel je met "volgende maand" de maand volgens de systeemdatum (=MAAND(VANDAAG()+1) of volgens de datum in A1?
Kan elke datum in A1 worden ingevoerd? Nu staat er 24 oktober?
Bijvoorbeeld als je 1 november invult, dan begint je kalender op 1 oktober. Wil je dan vanaf 24 oktober tot en met eind november (of einde kalender als dat eerder is) opgevuld hebben met een patroon?
Moet dat patroon dan in dezelfde vakken komen als de huidige opvulling voor weekeinden?
 
Laatst bewerkt:
hey Marcel,
jij hebt mijn vorige vraag ook opgelost, welkom.

het eerste vak begint hier idd op 24 september en loopt gewoon verder alle kalenderdagen af + ook een deel van de volgende maand.
De bedoeling is dat vanaf de 24ste oktober in dit geval alle dagen een patroon krijgen.
als je in het vak van de datum de maand verandert gaan ook alle dagen van de tweede maand in de sheet verschuiven, moet je maar eens even proberen.

kalender.jpg
 
het vak om de datum te veranderen is de vetgedrukte oktober 2015, daar kan je de maand aanpassen en zo verandert heel de kalender
het patroon mag ook de opvulling van de weekends overschrijven of het mag samen, dat is niet zo een ramp.
 
Wat is de bedoeling dan, en wat bedoel je met een patroon? Wat er nu gebeurd lijkt mij toch normaal.
 
zie voorbeeld hieronder.
alle cellen vanaf de 24ste als opmaak automatisch een patroon krijgen, ook bij het veranderen van de maand waarbij de plaats van de 24ste zal verschillen zou vanaf de 24ste alle cellen een patroon moeten krijgen

kalender.jpg
 
het patroon is enkel om erop attent te maken dat er vanaf de 24ste een nieuwe maand begint, that's all.
 
AlexCEL,

ik zie geen verschil tussen jouw en mijn spreadsheet...mss heb ik een brilletje nodig.
Wat heb je veranderd?
 
AlexCEL,

Goed gewerkt, dit is wat ik zocht maar had ik nooit of te nimmer zelf kunnen klaarspelen.

Dank u wel AlexCEL en alle anderen voor de hulp.


Mvg Mario
 
Nagekomen bijdrage

Bekijk bijlage Uren werkers MB.xlsx

Beter te laat dan nooit hier toch nog mijn bijdrage.
Deze werkt met een iets simpeler formule, en...de foutjes in I26 t/m N26 zijn gecorrigeerd ;)

Mijn formule bij voorwaardelijke opmaak is:
Code:
=OF(XFD25>=$A$1;A25>=$A$1)
geldig voor A26:N34.
In feite wordt gekeken of de cel recht of links boven de huidige cel >= datum in A1.
XFD is de laatste kolom in een werkblad, dus zodra je 1 positie naar rechts gaat (kolom B dus), dan wordt dit A25.
Dus vanuit B26 wordt gekeken of A25 dan wel B25 >= datum in A1.

Overigens kun je in A1 nog steeds alle datums invullen, ook 1 oktober 2015, 2 oktober 2015 enzovoorts, maar je ziet alleen de maand en het jaar.
 
MarcelBeug,

Na een kwartier studeren op jouw formule zou ik zeggen 'ok ik zie de bomen door het bos' :'( maar ik zal er nog een kwartiertje moeten bij doen denk ik om alle bomen te zien :)
ik zal ook eens vragen aan de collega's om wat minder cellen samen te voegen want dat doen ze zo graag hé op die magische knop 'samenvoegen en centreren' drukken.

Bedankt Marcel.
En tot een volgende keer.
Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan