• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen samen voegen en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fdh

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2014
Berichten
53
Hallo,

Ik had een vraagje,
Ik maak een werkblad met de bestelling van een bepaalde klant, iedere klant heeft een eigen werkblad met een artikel naam in cel A1 en het aantal in cel A2.
Is het mogelijk om op een werkblad met een totaal lijst te maken waarbij als er op verschillende werkbladen dezelfde gegevens staan deze te laten samen voegen op de totaal lijst en de aantallen van dit artikel te laten optellen.

Alvast bedankt
 
Hallo,

Een voorbeeldbestandje ontdaan van gevoelige info zou weleens de poort naar de oplossing kunnen zijn.

Mvg
Peter
 
hallo peter,

Misschien maakt dit voorbeeld het wat duidelijker.
De bedoeling is dat er een totaallijst ontstaat van alle bestellingen en als deze meerderkeren op verschillende tabbladen voorkomt dat deze worden samen gevoegd en de aantallen worden opgeteld.

groetjes, frank
 

Bijlagen

  • test map.xlsm
    17,9 KB · Weergaven: 22
Kun je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • bloemen_map.xlsm
    18,5 KB · Weergaven: 31
Hier nog een ander oplossing.
 

Bijlagen

  • Copy of test map.xlsm
    13,4 KB · Weergaven: 23
Hallo Cobbe,

Deze opzet is inderdaad wat ik bedoel maar als ik nu een artikel verander (de artikelen zijn niet volgens een vaste lijst) of het aantal verandert gebeurt er niets in het tabblad totalen

groet Frank
 
hallo Willem
dit werkt goed maar bestaat er ook de mogelijkheid om de naam mee te nemen naar totalen
deze oplossing werkt met een vaste list goed maar m'n bestellingen veranderen elke dag dus ook de namen van de artikelen.

Bij het bekijken van de formule zie ik dat hij steeds naar een vorige cel verwijst, waarom is dit?
Ik weet het werkt goed zo maar ik wil graag begrijpen waarom dit zo is.

groet Frank
 
Omdat in elk tabblad de artikelen op dezelfde plaats staan, staan de aantallen dat ook
De optelling over verschillende tabbladen is dan eenvoudig:
=SOM(klant1:klant4!C3)
Dit houd in dat alle C3 cellen van tabbladen 'klant1' 'klant4' en alle klanten (tabbladen) er tussen worden op geteld.
Je kunt dan eenvoudig een nieuwe klant toevoegen en dit tabblad vóór 'klant4' zetten en de formule neemt de nieuwe klant automatisch mee in de totalen.
om alles gelijk te houden kun je in tabblad 'Totalen' alle artikelen zetten en in elk tabblad naar deze cellen laten verwijzen.

Misschien is alles ook op te lossen via een draaitabel.
Echter met een draaitabel met als bron verschillende tabbladen heb ik geen ervaring.
 
Ik heb iets uitgewerkt waar dat geen rol speelt en de lijst telkens verfrist wordt.

PS Activering aangepast op vraag van Willem. :)
En een sortering van de lijst toegevoegd om het leesbaarder te maken.
 

Bijlagen

  • bloemen_map (cobbe).xlsm
    24,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Maak er een 'Private Sub Worksheet_Activate()' van en het kan nog zonder knop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan