• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen vergelijken en tellen hoeveel er gelijk zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bobske99

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2010
Berichten
4
Ik ben bezig met de analyse van een enquete.
Deze heb ik gedaan via www.thesistools.com en die geven mooie grafische resultaten en een excel-sheet met de resultaten.
Uit de grafische weergave kan ik veel info halen maar nu wil ik graag uit de excel-sheet gegevens halen die niet uit de grafische weergave zijn te halen.

Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten hoeveel mensen 30-45jaar zijn en een cursus hebben gevolgd.

De formule die ik nu heb gebruikt AANTAL(ALS((BF20:BF150=2)*(CI20:CI150=2);C20:C150))

Deze heb ik met Ctrl-Shift-Enter een matrix-formule gemaakt maar de antwoorden die ik eruit krijg kloppen voor geen meter.

Iemand enig idee wat er mis gaat en of ik hiervoor een andere formule moet gebruiken??

Zou heel fijn zijn als iemand me hiermee kan helpen en ben je uiteraard eeuwig dankbaar!
 
Laatst bewerkt:
Zonder verder van jouw sheet op de hoogte te zijn zou je deze formule kunnen proberen.
Code:
=SOMPRODUCT((BF20:BF150=2)*(CI20:CI150=2);C20:C150)
Deze niet als matrixformule afsluiten maar gewoon met enter.
 
Cor dank je wel voor je reactie. Ik heb deze geprobeerd maar krijg er nog steeds niet de juiste resultaten uit. Op de een of andere manier zijn de uitkomsten te hoog.

Ik heb de excel-sheet toegevoegd waarin alle resultaten staan.
Onderaan heb ik wat korte probeersels van mezelf staan en daarnaast de uitkomsten met jou formule.

Even voor de goede orde: er kunnen niet meer dan 5 mensen de training NIET hebben voltooid.
En de onderste heb ik even zelf proberen te tellen en kwam daarbij uit op 14. Dus ik snap er niks van...

Hoop dat jij of iemand anders er even naar kan kijken en me kan helpen!

(het is ingepakt omdat het anders te groot was)
 

Bijlagen

  • Resultaten totaal.rar
    20,4 KB · Weergaven: 57
Bobske,

Waarom gebruik je geen autofilter?
Dan kun je het zo gek niet bedenken of het is te wel filteren.

Groet, Ed
 
Je probleem zit in het laatste deel van de formule: ;C20:C150)) In kolom C krijg je als man waarde "1" toegewezen, als vrouw waarde "2". Gevolg is dat je deze kolom nog wel kunt gebruiken om onderscheid te maken, maar niet om aantallen te tellen want dan tel je een vrouw als twee. Anderhalf daar kan ik nog mee leven, maar twee is overdreven :p
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Resultaten totaal.zip
    24,7 KB · Weergaven: 55
Waarom het niet lukt met somproduct weet ik niet. Ook sommen.als in Excel 2007 geeft niet het goede resultaat, terwijl dat toch zou moeten.
De formule
Code:
=SOM.ALS(BF20:BF150;1;C20:C150)+SOM.ALS(CI20:CI150;1;C20:C150)
geeft zo te zien wel het goede resultaat.
 
Heel erg bedankt!
Zoals het er nu naar uit ziet moet het hiermee gaan lukken!

Ik ga het voor de zekerheid nog even proberen met wat andere dingen maar ik denk dat ik dit probleem als opgelost kan zien!

Dank voor jullie hulp!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan