• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celopmaak wijkt af van andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Beste helpers,

In mijn bieretiketjesbestand heb ik een blad met info over bier.
Bijgaand het blad in een apart bestandje.

Nu krijg ik in cel C17 steeds een witmarge boven en onder de tekst.
Bij de andere cellen met tekst kan ik de hoogte van de cel (met automatisch aanpassen) netjes zo krijgen dat er geen witmarge ontstaat.
Ja handmatig de hoogte aanpassen (dat begrijp ik ook nog wel). Maar waarom gaat het hier niet automatisch?

Het zal vast heel onnozel van mij zijn, maar ik zie niet waar het verschil in zit

Heeft iemand een idee?

Met vriendelijke groeten,
Ger

Bekijk bijlage OpmaakBier.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Dat komt omdat je ervoor gekozen hebt de tekst horizontaal in het midden van de cel te plaatsen. Plaats de tekst bovenaan en dan sluit hij mooi aan.
 
Hallo Emields,

Dank je wel voor je suggestie.
Dat had ik al geprobeerd.
Sluit boven netjes aan, maar bij mij wordt dan de onderste marge juist groter.
Bovendien hebben cel c13 en de andere cellen daarboven dezelfde opmaak en die hebben geen witmarge boven en onder.
 
Plaats de tekst bovenaan en dan sluit hij mooi aan.

Dan heb je het probleem verschoven naar de onderkant van de cel.

Kolombreedte veranderen van 148 naar 147,25 en het probleem is ook verholpen.

Het heeft volgens mij iets te maken met het lettertype. Elke lettertype heeft zijn eigen breedte
Want als je het lettertype veranderd naar arial dan heb je ook geen probleem
 
Hallo Willem,

Ja handmatig aanpassen had ik ook al bedacht (zie #1).
En ja, wat jij zegt over de breedte aanpassen is natuurlijk gewoon zorgen dat de tekst een regel meer in beslag neemt.
Maar dan vul ik straks ergens een andere cel en kan ik precies hetzelfde probleem weer tegenkomen.
Maar het vreemde is juist dat alles hetzelfde is als in die andere cellen.
Opmaak kopiëren en dan zou het toch in orde moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Excel is een rekenprogramma, Word is voor tekst opmaak.
Waarom gebruik je er eigenlijk Excel voor?
Voor wat ik in je document kan zien is Word veel beter geschikt.
 
Hallo Ed,

In mijn bieretiketjesbestand heb ik een blad met info over bier.
Bijgaand het blad in een apart bestandje.

Zoals gezegd is dit slechts één blad van de vijf.
Op de andere bladen staan de namen van de bieren waarvan ik al dan niet een etiketje heb.
(zie hiervoor ook enkele van mijn eerdere vragen.

Ger
 
Het moet haast te maken hebben met de zachte/harde returns die in cel 17 voorkomen. Als ik deze handmatig helemaal leeg maak (letter voor letter) en dan hier een andere bovenstaande alinea inplak is er niets aan de hand en ook geen witruimte meer.
 
Hallo Senso,

Bedankt voor het mee uitproberen.

Ja, dat klopt inderdaad. Maar dan neem je dus een tekst uit een al bestaande cel waarvan de opmaak al goed is.
Maar die tekst staat daarboven al.

Ik heb ook al de tekst naar kladblok verplaatst zodat alle opmaak eruit is. Vervolgens tekst kopiëren en terug in de cel. Weer mis.

Kijk ik kan natuurlijk ook wel handmatig die celhoogte aanpassen. Maar ik denk dat iedereen op dit forum het met me eens is dat dat geen fraaie oplossing is.
Net zoals ik ook de cel kan leegmaken en vervolgens die tekst handmatig intikken. Dan is de opmaak ook goed. Vinger opsteken wie dat een oplossing vindt.

Ja het is onnozel, ik weet het.
Ik ben wel benieuwd naar waar dit nu kan zitten.

Ger
 
Wat nog onnozeler is dat als je uren gaat zoeken naar een oplossing. In principe is er weinig aan de hand en zoals Edmoor schrijft, Excel is geen tekstverwerker. Twee dingen die mij opvallen dat########################### bij Celeigenschappen >Voorbeeld. Waar dat goed voor is, weet ik niet. En het enigste verschil dat ik kan ontdekken bij die betreffende alinea is onder Celeigenschappen > Opvulling dat er geen cirkeltje staat rond het eerste vakje. Maar omcirkel ik dat wijzigt zich ook niets. Blijft vreemd. Maandagavond moet ik optreden bij de talkshow Pauw als deskundige. Krijg ik in ieder geval nog een paar centen.
 
Laatst bewerkt:
zoals popipipo aangeeft, excel kan daar niet goed mee om, het blijft een benadering, dus hieronder een workaround.
Een macrootje die zelf de rijhoogtes aanpast.
Schrijf je in de A-kolom zelf een getal, dan is dat de rijhoogte
zoniet, staat er niets in die C-cel, dan kijkt hij naar de cel eronder, is het lettertype groter dan 12, dan is de rijhoogte 30 anders 10
Staat er wel iets in de C-cel, dan wordt de lengte van de cel gedeeld door 164 (=aantal karakters per rij, zo te zien) naar boven afgerond en vermenigvuldigd met 15 (=de normale rijhoogte van 1 rij)
Code:
Sub RijhoogtesAanpassen()

    For Each c In Sheets("info").Range("C1:C100").Cells              'al deze C-cellen aflopen
        If Len(c.Offset(, -2)) Then                                  'er staat iets in de A-kolom naast die cel
            c.EntireRow.RowHeight = c.Offset(, -2)                   'gewenste hoogte vastzetten volgens eigen inzichten
        Else
            If Len(c) Then                                           'er staat iets in die C-cel
                c.EntireRow.RowHeight = (Int(Len(c) / 164) + 1) * 15    'inschatten van aantal rijen, 164 karakters per rij, naar boven afronden, 1 rij is 15 hoog
            Else
                c.EntireRow.RowHeight = IIf(c.Offset(1).Font.Size > 12, 30, 10)    'voor lege rijen, afhankelijk van de lettergrootte van de rij erna, is de hoogte 30 of 10
            End If
        End If
    Next

End Sub
 

Bijlagen

  • OpmaakBier (1).xlsm
    19 KB · Weergaven: 25
Hallo beste helpers,

De oplossing van cow18 werkt wel.
Heel mooi bedacht overigens, maar dit is natuurlijk een omweg voor iets wat normaal gesproken gewoon goed zou moeten gaan. Toch?
Een goed idee voor als het eens nodig mocht zijn, maar een getal in kolom A zetten is toch ook best omslachtig.

Ik neem aan dat Willem bedoelt dat je die ###jes krijgt bij Celeigenschappen>voorbeeld.
Dat wist ik niet, maar het kan toch niet de oorzaak van dit probleem (laten we het zo blijven noemen :)).
Immers in C23 staan nog veel meer tekens en daar gaat de opmaak wel goed.

En Senso. Is het onnozel om dit goed te willen krijgen? Als ik daarmee bezig ben, wil ik toch zeker weten waar deze merkwaardige Excel-opmaak aan ligt?
Ik ga toch ook geen dingen roepen over een talkshow van Pauw. Ieder zijn ding zou ik zeggen. Ik vind het wel een beetje vervelend dat je zo'n opmerking maakt.
Nergens voor nodig bovendien, en ik weet zeker dat er forum-gebruikers zijn die het meteen afschrikt als ze zo'n reacties krijgen.

Tot zover toch allen bedankt voor de bijdragen tot nu toe.

Ger
 
Ik heb het woord onnozel niet in de mond genomen.
Post 1 en post 9 gebruik je het zelf. Het probleem is duidelijk en onnozel. Immers het is snel en eenvoudig op te lossen.

Jij neemt geen genoegen met de gegeven antwoorden. Nogmaals, Excel is geen tekstverwerker. Dacht je nou werkelijk dat helpers hier op dit forum, die toch over veel expertise beschikken jou antwoorden onthouden?

Mijn mening is dat je hier niet achter zult komen. Anders horen we het wel.

De humor in België is anders dan in Nederland. Daar heeft Jan Jaap van der Wal op de Nederlandse TV uitgebreid uitleg over gegeven. Omgekeerd kunnen we zeggen dat Nederlanders zich ook minder kunnen inleven in de Belgische humor. Leven en laten leven zullen we maar zeggen.
 
Een land dat bier maakt als de Belgen kan je alleen maar van houden :cool::D
 
Dat klinkt al beter Ed.

The mouth of a perfectly happy man is filled with beer.
 
Laatst bewerkt:
Code:
De oplossing van cow18 werkt wel.
Heel mooi bedacht overigens, maar dit is natuurlijk een omweg voor iets wat normaal gesproken gewoon goed zou moeten gaan. Toch?
Een goed idee voor als het eens nodig mocht zijn, maar een getal in kolom A zetten is toch ook best omslachtig.
Dat getal in kolom A zetten, dat zou eigenlijk meer uitzondering dan regel moeten zijn. Normailiter zou het met het huidig lettertype en de huidige kolombreedte goed moeten gaan in het overgrote deel van de gevallen.
Spijtig dat Excel soms toch nog uit de bocht gaat, die gevallen waar jij dan ook handmatig eventjes de rijhoogte moet aanpassen.
De macro zou anders kunnen aangepast worden zodat die reageert op de een wijziging van een C-cel ipv. de volledige C-kolom.

Zoals er al zoveel mensen hierboven gezegd hebben, dit is een moeilijk puntje binnen Excel.
Ik zou je aanraden er verder geen moeite in steken om te proberen te begrijpen waarom het soms fout gaat.
Ik heb naar wat andere (engelstalige) sites gaan zoeken, er is geen universele oplossing, point final.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Cow18,

Het klopt helemaal.
Wat die getallen in kolom A betreft: dat is alleen van toepassing als er niets in de naastliggende cel in kolom C staat.
Maar die paste ik tijdens de invoer al eenvoudig aan door opmaak uit een andere rij te kopiëren.

En bij de teksten die ik in kolom C invoer gaat het in minstens 95% van de gevallen wél goed (het is pas 3 keer fout gegaan).
Inderdaad:
Spijtig dat Excel soms toch nog uit de bocht gaat
, dus dan pas ik inderdaad maar gewoon even handmatig aan.

Bedankt voor de tijd en moeite die je erin hebt gestoken.
Dank ook aan de andere helpers.

Ik laat de vraag nog even open staan ... voor het geval dat ....

Met vriendelijke groeten,
Ger
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan