• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijferlijst school

Status
Niet open voor verdere reacties.

Otherside

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2008
Berichten
72
Hallo mensen,

Ik heb mijn PTA (programma voor toetsing en afsluiting) voor dit jaar ontvangen, en wil dit in mijn eigen opmaak in Excel zetten. En wel zo, zodat ik ook mijn cijfers er bij kan zetten. Ik heb een voorbeeldje in de bijlage gedaan.

Wat is nu de bedoeling?
Ik heb in het voorbeeld een aantal theorietoetsen en 2 po's. Nu tellen de theorietoetsen voor bijvoorbeeld 20% mee voor het SE (schoolexamen cijfer), en de po's voor 10%. Daarom wil ik graag mijn gemiddelden voor elk onderdeel kunnen berekenen.
Natuurlijk is dit niet zo lastig, maar wel als er ook bepaalde wegingen aan toetsen hangen. In dit voorbeeld alleen 1 en één keer 2 gebruikt, maar in werkelijkheid is er meer verschil.

Nu heb ik zelf een paar formules ingevoerd zodat jullie mijn bedoeling een beetje weten, echter telt deze ook de cellen waarin nog geen cijfer is ingevuld (en krijg je dus lage gemiddelden).

Aan jullie de vraag of jullie mij iets verder kunnen helpen?


Alvast bedankt,
Otherside.

PS: De theorietoets in oranje is de toets die in de afsluitende toetsweek gegeven gaat worden, en de dikke lijnen tussen bepaalde toetsen geven de periodes aan.
 

Bijlagen

  • cijfers hulp.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 187
Beste Otherside ;)

Voor het totaal gemiddelde, gebruik volgende formule in E13.

=SOM.ALS(E2:E10;">0")/AANTALLEN.ALS(E2:E10;">0")

Groetjes Danny. :thumb:
 
Hallo mensen,

Ik heb mijn PTA (programma voor toetsing en afsluiting) voor dit jaar ontvangen, en wil dit in mijn eigen opmaak in Excel zetten. En wel zo, zodat ik ook mijn cijfers er bij kan zetten. Ik heb een voorbeeldje in de bijlage gedaan.

Wat is nu de bedoeling?
Ik heb in het voorbeeld een aantal theorietoetsen en 2 po's. Nu tellen de theorietoetsen voor bijvoorbeeld 20% mee voor het SE (schoolexamen cijfer), en de po's voor 10%. Daarom wil ik graag mijn gemiddelden voor elk onderdeel kunnen berekenen.
Natuurlijk is dit niet zo lastig, maar wel als er ook bepaalde wegingen aan toetsen hangen. In dit voorbeeld alleen 1 en één keer 2 gebruikt, maar in werkelijkheid is er meer verschil.

Nu heb ik zelf een paar formules ingevoerd zodat jullie mijn bedoeling een beetje weten, echter telt deze ook de cellen waarin nog geen cijfer is ingevuld (en krijg je dus lage gemiddelden).

Aan jullie de vraag of jullie mij iets verder kunnen helpen?


Alvast bedankt,
Otherside.

PS: De theorietoets in oranje is de toets die in de afsluitende toetsweek gegeven gaat worden, en de dikke lijnen tussen bepaalde toetsen geven de periodes aan.

Hoi Otherside,

Bedoel je dit

Zoals Danny kan ook

JTMT
 

Bijlagen

  • cijfers hulp.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
@JTMT
Bij jou berekening in cel E13 gaat toch echt iets fout
Het gemiddelde is 9.175 terwijl het hoogste cijfer dat gehaald is een 8.6 is.
voor hfd 1-12 (cel E10) heb je een 16 gegeven en dat klopt natuurlijk niet.

Misschien is mijn bijlage beter
 

Bijlagen

  • cijfers hulp-1.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 75
Hij vraagt het gemiddelde van het totaal, is cijfer * weging

niet gemiddelde van het cijfer alleen

Maar de formule is ook goed
JTMT
 
JTMT

Ik ben het niet met je eens.
Een weging van 2 betekend dat het cijfer 2x meetelt en niet dubbel
Een 8 wordt dus niet 16.
Het wordt gerekend alsof je 2 toetsen met beide een 8

Maw
je hebt een 5 gehaald en die telt 1maal
je hebt een 8 gehaald die telt 2 maal
Jou berekening zegt (2*8+5)/2=10.5 (dit kan natuurlijk nooit !!)
Ik zeg (2*8+5)/3=7

In dit voorbeeld heb je dus eigenlijk 3 cijfers gehaald
een 5 en een 8 en nogmaals een 8
Je moet het geheel dus door 3 delen en niet door 2
 
Geweldig!

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb het bestandje van popipipo even bekeken, en dat is precies wat ik wilde hebben!

Bedankt voor de hulp, nu heb ik ook weer iets bijgeleerd.

Groeten,
Otherside.
 
JTMT

Ik ben het niet met je eens.
Een weging van 2 betekend dat het cijfer 2x meetelt en niet dubbel
Een 8 wordt dus niet 16.
Het wordt gerekend alsof je 2 toetsen met beide een 8

Maw
je hebt een 5 gehaald en die telt 1maal
je hebt een 8 gehaald die telt 2 maal
Jou berekening zegt (2*8+5)/2=10.5 (dit kan natuurlijk nooit !!)
Ik zeg (2*8+5)/3=7

In dit voorbeeld heb je dus eigenlijk 3 cijfers gehaald
een 5 en een 8 en nogmaals een 8
Je moet het geheel dus door 3 delen en niet door 2

Hoi Popipipo,
Ten eerste bedankt voor de goede uitleg ik zie dat de vraagsteller tevreden is met jou antwoord. Dus dat is de bedoeling.
Weging was voor mij een nieuw woord maar doordat in E10 16 stond dacht ik hij vermenigvuldigd de boel dus het gemiddelde van E2:E10 zonder de lege cellen. Zover dacht ik doe het goed.

Weer wat bijgeleerd,

Bedankt voor de moeite
Groet,
JTMT
 
Hoi Popipipo,
Ten eerste bedankt voor de goede uitleg ik zie dat de vraagsteller tevreden is met jou antwoord. Dus dat is de bedoeling.
Weging was voor mij een nieuw woord maar doordat in E10 16 stond dacht ik hij vermenigvuldigd de boel dus het gemiddelde van E2:E10 zonder de lege cellen. Zover dacht ik doe het goed.

Weer wat bijgeleerd,

Bedankt voor de moeite
Groet,
JTMT

Hoi JTMT,

Ik had inderdaad de boel vermenigvuldigd, maar wist niet hoe je het nou precies weer kon delen (om dus het gemiddelde eruit te krijgen). Deze manier werkt perfect zo, op mijn enige vraag na nog: Er zijn ook handelingsdelen, die je gewoon voldoende moet hebben uitgevoerd maar geen cijfer voor krijgt wat meetelt. Echter als ik bijvoorbeeld een + of een V in de kolom Cijfer zet, krijg ik weer een foutmelding bij het gemiddelde berekenen. Hoe kan ik dat oplossen?
 
Volgende formule voor cel E13:
Code:
=SOM(ALS(ISGETAL(E2:E10);(D2:D10)*(E2:E10)))/SOM(ALS(ISGETAL(E2:E10);(D2:D10)))
Let op!! matrix formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.
 
Volgende formule voor cel E13:
Code:
=SOM(ALS(ISGETAL(E2:E10);(D2:D10)*(E2:E10)))/SOM(ALS(ISGETAL(E2:E10);(D2:D10)))
Let op!! matrix formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Werkt!
Nu nog de formules zien uit te vinden voor het gemiddelde van alleen toetsen en van alleen po's.
Ik doe zelf ook nog even een poging.
 
voor F11:
Code:
=SOM(ALS(ISGETAL(E$2:E$10);(D$2:D$10)*(E$2:E$10)*(B$2:B$10=B11)))/SOM(ALS(ISGETAL(E$2:E$10);(D$2:D$10)*(B$2:B$10=B11)))
matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

vervolgens doortrekken naar cel F12.
 
voor F11:
Code:
=SOM(ALS(ISGETAL(E$2:E$10);(D$2:D$10)*(E$2:E$10)*(B$2:B$10=B11)))/SOM(ALS(ISGETAL(E$2:E$10);(D$2:D$10)*(B$2:B$10=B11)))
matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

vervolgens doortrekken naar cel F12.

Fantastisch, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan