Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk en de UTP aangesloten apparatuur:
- Ziggo Smart Wifi Connectbox (Sagem modem/router)
- Synologie Nas DS112
- 2 WD TV LIVE mediaspelertjes
De Nas is zit op aansluiting 1 van het modem en de WD's op 2 en 3.
De WD's lezen de media (pictures, audio, video) van de Nas en geven die door aan mijn TV die op haar beurt is aangesloten op mijn versterker met boxen. Dit hele traject heeft al een aantal jaren ook met het vorige modem uitstekend gefunctioneerd.
De bedrading is ongewijzigd maar ik moet bekennen dat ik een maand of twee geleden wat aan instellingen heb zitten prutsen. Sindsdien worden alleen de WD's de toegang tot de Nas geweigerd omdat inlog en WW niet zouden kloppen. Dat beide WD's tegelijk stuk zouden zijn gaat er bij mij niet in. Toegang via de Win11 Verkenner en de Google Chrome browser is geen probleem.
En dan begrijp ik het niet meer.
In Bitdefender een waslijst toegangsweigeringen gevonden op grond van een ontbrekend certificaat. De Nas daarna opgenomen in de lijst met uitzonderingen maar geen resultaat. Vanmorgen op aanraden van een vriend Bitdefender verwijderd en overgegaan op de Windows Defender omdat die beter zou zijn maar ook daar geen resultaat. Moet nog wel even kijken of die ook een uitzonderingslijst hebben.
Ik ben er voor het eerst in m'n digitale leven aan toe betaalde professionele hulp te vragen maar aan wie? Netwerkcheck van het modem en Ziggo helpdesk constateren geen probleem. Het Synologie Forum heeft geen ingang naar het stellen van een vraag. De zwakbegaafde chatbots van de telefonische helpdesk van Microsoft brachten me uiteindelijk in contact met een echt mens maar die zei dat het buiten z'n gebied lag. Benieuwd of de onbetaalde vrienden van dit Forum dat mij verschillende keren goed hebben geholpen of op z'n minst op het juiste spoor hebben gezet licht kunnen laten schijnen.
- Ziggo Smart Wifi Connectbox (Sagem modem/router)
- Synologie Nas DS112
- 2 WD TV LIVE mediaspelertjes
De Nas is zit op aansluiting 1 van het modem en de WD's op 2 en 3.
De WD's lezen de media (pictures, audio, video) van de Nas en geven die door aan mijn TV die op haar beurt is aangesloten op mijn versterker met boxen. Dit hele traject heeft al een aantal jaren ook met het vorige modem uitstekend gefunctioneerd.
De bedrading is ongewijzigd maar ik moet bekennen dat ik een maand of twee geleden wat aan instellingen heb zitten prutsen. Sindsdien worden alleen de WD's de toegang tot de Nas geweigerd omdat inlog en WW niet zouden kloppen. Dat beide WD's tegelijk stuk zouden zijn gaat er bij mij niet in. Toegang via de Win11 Verkenner en de Google Chrome browser is geen probleem.
En dan begrijp ik het niet meer.
In Bitdefender een waslijst toegangsweigeringen gevonden op grond van een ontbrekend certificaat. De Nas daarna opgenomen in de lijst met uitzonderingen maar geen resultaat. Vanmorgen op aanraden van een vriend Bitdefender verwijderd en overgegaan op de Windows Defender omdat die beter zou zijn maar ook daar geen resultaat. Moet nog wel even kijken of die ook een uitzonderingslijst hebben.
Ik ben er voor het eerst in m'n digitale leven aan toe betaalde professionele hulp te vragen maar aan wie? Netwerkcheck van het modem en Ziggo helpdesk constateren geen probleem. Het Synologie Forum heeft geen ingang naar het stellen van een vraag. De zwakbegaafde chatbots van de telefonische helpdesk van Microsoft brachten me uiteindelijk in contact met een echt mens maar die zei dat het buiten z'n gebied lag. Benieuwd of de onbetaalde vrienden van dit Forum dat mij verschillende keren goed hebben geholpen of op z'n minst op het juiste spoor hebben gezet licht kunnen laten schijnen.