• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijferreeks omzetten in datumnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

slvndber

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2013
Berichten
6
Hallo,

Hoe kan ik een cijferreeks omzetten in een datumnotatie?
Ik heb bijvoorbeeld: 901102, en ik zou dit willen omzetten in: 02/11/1990
Is hier een functie voor?

Is het mogelijk om met diezelfde functie een geboortedatum in de jaren 2000 om te zetten?
Bijvoorbeeld 131102 omzetten in 02/11/2013.

Alvast bedankt.
Mvg
 
Is wel mogelijk. Maar dan moet je even een voorbeeldje plaatsen hoe jouw reeks eruit ziet.
 
Laatst bewerkt:
Als je gegevens in kolom A staan, beginnend in A1, typ dan in B1:
Code:
=RECHTS(A1;2)&"/"&DEEL(A1;3;2)&"/"&LINKS(A1;2)
en kopieer naar beneden in kolom B.
 
Ik heb het ook eens anders opgelost.
Met de functie =DATUM(DEEL(A2;1;2);DEEL(A2;3;2);DEEL(A2;5;2))
(Met A2 de cel waarin het getal jjmmdd staat)
Zo kwam ik op de datumnotatie jj/mm/dd.
En daarna heb ik via celeigenschappen de gewenste datumnotatie aangeduid. dd/mm/jjjj

Maar nu stuit ik op een nieuw probleem.
Iemand die geboren is in 2003 heeft het getal 03mmdd. Maar met de functie van hierboven wordt dit omgevormd tot dd/mm/1903 in plaats van dd/mm/2003.
U zou nu kunnen denken, 'verander het naar de datumnotatie dd/mm/jj en dan zie je de eerste 2 cijfers van het jaartal niet.'
Maar daar zit het probleem.
Nu wil ik uit de bekomen geboortedatums de leeftijd berekenen. Dat heb ik gedaan via de formule =DATUMVERSCHIL(B2;VANDAAG();"y")
Maar de persoon die geboren is in 2003 en waarvan de geboortedatum omgevormd is tot dd/mm/1903, zal een leeftijd krijgen van 110jaar.
En dat is dus niet de bedoeling.

Dus samengevat:
Hoe zorg ik dat 95mmdd veranderd wordt in dd/mm/1995. En dat 03mmdd veranderd wordt in dd/mm/2003?
Iemand die hierbij kan helpen?

Alvast bedankt. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is uitgelegd.
Mvg

(In de bijlage een voorbeeld)
Bekijk bijlage Patiëntenlijst_forum.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Typ in B2:
Code:
=RECHTS(LINKS(A2;6);2)&"-"&DEEL(A2;3;2)&"-"&LINKS(A2;2)
en kopieer naar beneden.
In B3 komt dan te staan: 01-11-03 met als leeftijd in D3 geen 110 maar 10 jaar.
Typ in A4 (analoog aan A2 en A3): 950710 A.
In B4 verschijnt dan: 10-07-95, en als in C4 de datum 19-11-13 staat, wordt de leeftijd in D4: 18 jaar.
En dat is wat je wenst.
 
Zelf zou ik ervoor kiezen om de geboortedatum als datum en niet als tekst op te nemen:

PHP:
=DATUM(ALS(LINKS(A2;1)="9";19&LINKS(A2;2);20&LINKS(A2;2));DEEL(A2;3;2);DEEL(A2;5;2))
 
VenA, de code werkt niet. Kan het zijn dat er een foutje in zit?
Ik ben zelf geen regelmatige gebruiker van excel, dus ik begrijp de code niet helemaal.
 
De code werkt wel. Dus is er misschien iets fout gegaan bij het overnemen. Of je gebruikt niet de Nederlandse versie van excel. Ik heb de code iets aangepast zodat het ook bij oudere patiënten werkt.
 

Bijlagen

  • Patiëntenlijst_forum(V&A).xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 73
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan