Clean installation windows 8.1. Hoe partitioneren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomvanRijn

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2015
Berichten
31
Beste allen,

Ik heb een nieuwe pc gekocht bij azerty. Ik heb alles geregeld via dit forum, er is alleen een ding wat ik nog moet regelen. Namelijk het installeren van windows 8.1. Ik heb wat onderzoek gedaan en begrijp dat dit in termen een clean installation heet omdat de schijven/stations leeg zijn. Ik heb op mijn computer twee stations. Ik heb begrepen dat het dan verstandig is om het station van de SSD te kiezen. Nou heb ik verder gelezen over partitioneren, maar ik begrijp niet helemaal hoe dit werkt en hoe je dit het beste kan aanpakken. Moet ik binnen mijn station van de ssd een nieuwe partitie aanmaken voor windows? En zo ja, hoe groot zal deze dan moeten zijn? Of is het helemaal niet nodig om te partitioneren binnen dit station?

Met vriendelijke groeten,
Tom van Rijn
 
Als je je besturingssysteem installeert maakt de setup automatisch een primaire partitie aan.
Als je later aparte partities aan wilt maken kan je dat doen door naar het configuratiescherm te gaan en daar systeem en beveiliging te kiezen.
Hierna kan je kiezen voor "Partities op de harde schijf aanmaken". Daar kan je dan partities aanmaken.
 
Indien je 2 schijven hebt met alleen die SSD zonder partities in de PC met de installatie DVD/stick opstarten, W8.1 maakt dan zelf de partities aan, is het een uefi bios dan wordt het een GPT schijf.

Je kunt ook eerst 1 ntfs partitie aanmaken als de SSD in een PC erbij hangt of met een 3e party partition manager of met de installatie dvd, maar dan zul je in de bios de csm optie moeten gebruiken.
 
Bedankt voor de reacties allebei! Kennelijk is het een stuk eenvoudiger dan ik dacht. Ik hoefde alleen te weten dat ik het station van de ssd kies en de rest vult zich vanzelf in:) desalniettemin bedankt voor de hulp. Nu weet ik zeker dat ik het goed doe, dat voelt fijner.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan