• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Compileerfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rens80

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2020
Berichten
46
Hoi,

Ik gebruik deze code in een macro

Code:
Function ZijnCluppie(van, tot, tabel As Range, Optional nr As Integer = 1)
Dim R As Range, Interval, Opl()
With WorksheetFunction
For Each R In tabel.Columns(2).Cells
    If R = "" Or R(, 0) = "" Then Exit For
    Interval = .Max(0, .Min(IIf(R(, 2) = "", Date, R(, 2)), tot) - .Max(R, van))
    If Interval > 0 Then
        Dvan = Format(.Max(R, van), "dd-mm-yyyy")
        Dtot = Format(.Min(IIf(R(, 2) = "", Date, R(, 2)), tot), "dd-mm-yyyy")
        ZijnCluppie = ZijnCluppie & "|" & R(, 0) & "   " & Dvan & "   " & Dtot
    End If
Next
If ZijnCluppie = "" Then ZijnCluppie = "|            "
    ZijnCluppie = Split(ZijnCluppie, "|")(nr)
    ZijnCluppie = Split(ZijnCluppie, "  ")
End With
End Function

nu krijg ik sinds kort een compileerfout dat de bibliotheek ontbreekt. de foutmelding zit op de code DATE. Ik heb geprobeerd te achterhalen welke verwijzing niet juist is of ontbreekt. maar nog geen succes.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt

Gr
 
je denkt dat het door Date komt.
test deze code eens , krijg je dan de zelfde melding?
Code:
Sub test()
  a = Date
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Ha Sylvester,

Volgens mij gebeurd er dan niets.

Maar als ik bij die foutmelding in de VBA kijk is Date blauw gekleurd op het moment dat het venster in beeld is met de foutmelding: compileerfout kan project of bibliotheek niet vinden

gr
 
Laatst bewerkt:
En waar staat die functie?
In een module of in een userform?
Plaats je document.
 
Beste Edmoor,

De functie staat in een module en werkt automatische in combinatie met een matrix formule.

Het bestand is een groot excel bestand met veel persoonlijk en vertrouwelijke info. die kan ik hier helaas dus niet plaatsen

gr
 
Lijkt me niet zo lastig er een kopie van te maken, de vertrouwelijke info te verwijderen en dan dat document hier te plaatsen.
 
Ha Edmoor,

Ik was begonnen om de functie macro en de formule in een apart bestand te zetten. het valt me op dat ik nu geen foutmeldingen krijg. conclusie lijkt dus dat het probleem niet in de formule zit.

probleem bij mijn grote bestand blijft dan wel dat ik daar de compileerfout krijg en dat in de VBA deze functie geel wordt in de foutopsporing. Enig advies hoe ik dit aan kan pakken? De fout is overigens recent ontstaan terwijl het bestand en de macro's al enige jaren oud zijn

gr
 
Daarom wilde ik dus graag dat document even zien.
 
Er zijn nog wel een paar zaken die je kunt aftikken voordat je een bestand meestuurt. Heb je je bestand bijvoorbeeld al gecompileerd? Of gekeken of alle bibliotheken wel correct zijn geladen?
 
Wat bedoel je precies met compileren?

Als ik bij de verwijzingen kijk geeft hij er geen aan die ONTBREKEND is

Nog een toevoeging. ik gebruik Microsoft 365
 
Laatst bewerkt:
Vink ONTBREKEND uit.
Waarschijnlijk veroorzaakt Format de fout.

Google maar eens op "vba format missing".

Verander Format in VBA.Format
 
Laatst bewerkt:
Voor VBA maakt de versie niet heel veel uit, maar wél of je met 64 bits of 32 bits Office werkt. En Compileren doe je met <Foutopsporing>, <VBAProject compileren>. Die vind geheid het probleem, als er een probleem is. @alphamax: TS geeft aan dat er geen​ probleem is met ontbrekende bibliotheken. Dan is er dus niks uit te vinken :).
 
Ik zie dat je DATE als parameter doorgeeft aan een functie of sub.

Kun je het proberen als je een variabele declareert en die verder gebruikt.
Vb. DIM datum AS DATE
 
Voor VBA maakt de versie niet heel veel uit, maar wél of je met 64 bits of 32 bits Office werkt. En Compileren doe je met <Foutopsporing>, <VBAProject compileren>. Die vind geheid het probleem, als er een probleem is. @alphamax: TS geeft aan dat er geen​ probleem is met ontbrekende bibliotheken. Dan is er dus niks uit te vinken :).

Ik vermoed dat het probleem zit in de versie van Office. Ik gebruik de excel in office 365 wat volgens mij standaard 64 bits gebruikt. ik heb de excel geopend op een laptop met een 32 bits versie van office en heb geen foutmeldingen.

Ik heb gisteren gecompileerd en kreeg ook dezelfde melding op andere formules waar zeker geen library aan gekoppeld is.

De vraag is nu hoe kom ik erachter wat het probleem is, zodat de excel goed werkt met office 365?
 
Ik gebruik de excel in office 365 wat volgens mij standaard 64 bits gebruikt.
Moet je echt zelf kiezen :). Maar als je op de laptop een oudere versie gebruikt, kan het inderdaad zijn dat je problemen ondervindt. Al was het maar omdat een oudere versie van Excel oudere bibliotheken gebruikt. Geef altijd Volledige informatie met dit soort vragen. Wij kunnen namelijk (heel gek) niet zomaar op jouw computers kijken :d.
 
Moet je echt zelf kiezen :). Maar als je op de laptop een oudere versie gebruikt, kan het inderdaad zijn dat je problemen ondervindt. Al was het maar omdat een oudere versie van Excel oudere bibliotheken gebruikt. Geef altijd Volledige informatie met dit soort vragen. Wij kunnen namelijk (heel gek) niet zomaar op jouw computers kijken :d.

ik heb problemen bij de 64bit versie van office 365. Ik werk dus juist met de meest recente versie en heb daar de problemen.
 
Omdat je probleem VBA is zou je alle tabbladen uit je bestand kunnen leegmaken en dan dat bestand opslaan als tijdelijk bestandje dat je hier upload.
 
ik heb problemen bij de 64bit versie van office 365. Ik werk dus juist met de meest recente versie en heb daar de problemen.

De opmerkingen over versie-conflicten zijn ALLEMAAL waar. Check het even op de site van Microsoft, want via-via heb ik ook die info over versieconflicten. Als dat opgelost is zijn we al een stuk verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan