Computer reboot telkens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Z0q

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
35
Goedenmorgen,

- Ik heb afgelopen donderdag een nieuwe computer aangeschaft, heb er in de kast wat dingen aan gewijzigd en nu reboot hij telkens. Ik heb op het Internet wat rondgezocht op google en het bleek dat dat heel veel redenen kon hebben. Dus ik dacht laat ik nou niet zelf allemaal dingen proberen, maar eerst eens even op Helpmij mijn vraag stellen.

- Ik weet niet of het probleem er al was toen ik de computer gekocht heb, want ik heb er meteen wat dingen aan gewijzigd.

- Het is een:
Pentium IV 3,20 GHz
Moederbord: Gigabyte GA-8IPE775/-G
1,25 GB Intern geheugen
250 GB Harddisk WD (SATAII)
DVD-brander > Primairy master
Bracked > Primairy slave (geen HD erin op het moment)
CD-ROM speler > Secondairy master
40 GB Harddisk (IDE) > Secondairy slave
Onboard sound: AC '97
Soundcard: Creative CT4810 > PCI
Videokaart: NVIDIA Geforce4 MX 4000 128MB
Floppydrive
Windows XP Professional NL OEM

- Wat ik aan de computer veranderd heb:
Ik heb mijn oude back-up schijf erin gezet: de 40GB Harddisk
Ik heb mijn oude DVD brander erin gezet.
Ik heb mijn bracked erin gebouwt.
Ik heb mijn oude geluidskaart erbij in gebouwt.
Ik heb de BIOS gereset naar Factory Default.
Ik heb de computerkast wat uitgestoft.

- Voor de rest heb ik (al zeg ik het zelf) aardig wat ervaring met het bouwen van computers etc. Ik bouw al minstens 7 jaar regelmatig computers in en uit elkaar.

- Op Google had ook iemand dit probleem, en daar zeiden ze dat het aan de tweede geluidskaart zou kunnen liggen.

- Duidelijkere beschrijving van het probleem:
Ik heb zelf een programmatje geschreven die ik op mijn computer draai. En
dat programmatje telt ook de tijd dat de computer aanstaat. Als de computer (die ook
als "server" draait 1 a 2 dagen draait, dan gebeurt het. Soms gebeurt het als ik er
niet achter zit, maar het is twee keer ook gebeurt dat hij het deed terwijl ik erachter zat.
Als het gebeurd, zie ik in een flits heel even een blauw scherm, en dan reboot hij.

- Voor de rest had ik dat programmatje ook op mijn oude computer draaien, en dat
deed het altijd prima. Kwa software heb ik er vrij weinig op geïnstalleerd. Standaard AVG,
Ashampoo firewall, Nero, MS Office 2003 etc.

- Verder is bij mjin apparaatbeheer alles correct geïnstalleerd en er zijn geen conflicten.

- Ik heb ook al geprobeerd om in mijn instellingen van Deze computer het vinkje voor
De computer automatisch opnieuw opstarten weg te halen, maar het probleem is er
nog steeds.

- Ik hoop dat ik u hierbij voldoende geïnformeerd heb, en ik hoop dat ik snel een
goede oplossing vind.


Alvast bedankt,

~> Z0q :D
 
Ik zou de PC eerst eens terugbouwen naar de configuratie zoals je hem gekocht hebt en daarna stap voor stap je hardware terugplaatsen en telkens testen of de PC het nog goed doet.
Op deze manier kom je erachter wanneer het fout gaat.
 
Ik heb mijn computer maar uit laten zetten voor het geval dat het misgaat.. Ik ben nu niet
thuis, dus ik kijk vanavond verder.

Kan het ook zijn dat er iets kapot is gegaan of kortsluiting ?
 
Ja alles kan :confused:
Of een stekker niet goed in een connector of een pootje van een connector krom.
Of een kaart niet goed in een slot.

Bouw hem daarom eerst eens terug naar de configuratie toen je hem gekocht hebt en kijk of hij dan wel goed werkt en controleer of alle pootjes van de connectoren recht zijn.
Pas als de PC goed werkt, ga je 1 voor 1 de hardware plaatsen die jij er in wilt hebben en start telkens opnieuw op en laat hem een poosje aan staan om te kijken of het goed blijft gaan.
Via deze weg kan je lokaliseren waar het probleem zit en zou je mogelijk verder geholpen kunnen worden.
 
Ik heb nu alles hersteld naar de oude staat, en het is nog steeds zo..
Als ik Quake speel dan gaat hij elke 10 minuten rebooten en anders elke 2 dagen.

Ligt dat aan de koeling of.. ?
 
Ja, het zou aan de koeling kunnen liggen.
Eerder twijfel ik aan de voeding die het niet trekt.
Je hebt hier nog niets over vermeld.
 
Allereerst is het probleem nog steeds niet opgelost :confused:

Ik heb de volgende dingen nu geprobeert:

- Stekker in een anders stopcontact
- Alle niet essentiele onderdelen uit de computer gehaalt
- Windows opnieuw geïnstalleerd, en verder niets anders geïnstalleerd

Wat mij wel opvalt, is dat het probleem niet komt door stroomverlies, maar hij reboot echt softwarematig. Ik hoor de bekende "tik" voordat hij reboot. Wat mij ook opvalt, is dat als je normaal opnieuw opstarten zou kiezen in Windows, dat hij het geheugen niet meer gaat testen. Dat doet hij nu echter wel. Het zou de voeding kunnen zijn, alleen heb ik daar weinig verstand van. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, aangezien ik veel achter de computer zit..

Het raarste vind ik nog, dat als ik bepaalde dingen doe op de computer dat gewoon goed gaat, maar het meestal nog gebeurt als ik er niet achter zit.

Alvast bedankt vor uw reactie :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik een andere voeding weten te bemachtigen. Op het moment draait de computer al 6 dagen met deze voeding terwijl hij gemiddeld 2 dagen met die andere voeding draaide. Of dit het probleem is weet ik niet zeker.

De oude voeding heb ik los geschroeft en daarna de computer aangezet, omdat ik benieuwt was of ik iets opmerkelijks tegenkwam. Ik hoorde een beetje een zoemerig/piep geluid. Dat geluid klonk een beetje alsof de stroom maar half doorgegeven werdt.

Ik ben een beetje radeloos aangezien ik op mijn vorige bericht geen reactie heb gekregen, en mensen niet reageren als ik hun wat vraag. Ik hoop dat Helpmij mij dit keer niet in de steek laat. :confused:

Mocht ik niet genoeg informatie hebben gegeven, geef dat dan alstublieft even door..

Ik ga er vanuit dat het inderdaad aan de voeding ligt, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik ben bang dat als ik een nieuwe koop, het probleem blijft.

Iemand die mij kan helpen ? ik zit onderhand al anderhalve maand met mijn nieuwe computer en hij doet het nog niet :(

Alvast bedankt, z0q
 
Hallo !

Als je al 7 (!) jaar ervaring hebt met PC's bouwen zou je moeten weten dat bij dit soort fouten de logboeken uitkomst bieden !

Met zoveel ervaring in de PC-bouw heb je toch nog wel ergens een andere voeding over gehouden ?

Zoveel ervaring heb ik niet, maar er liggen hier na die 13 jaar een stuk of 10.

Voeding open schroeven is tegenwoordig zinloos; het AT-tijdperk met verwisselbare zekeringen ligt al een aantal jaren achter ons !

Dus: draai met een nieuwe, toereikende voeding.

Zijn je problemen dan opgelost: oorzaak gevonden.

Niet opgelost: lees je logboeken en post de foutmeldingen bij de betreffende gebeurtenissen hier, dan kunnen we eens gericht kijken of we je kunnen helpen.

Greetz,

Harry.
 
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar ik werk al 7 jaar met computers.

PC's bouwen enzo is de kant waar ik het minst van weet, alleen kwa waar wat hoort enzo.

Voor de rest heb ik heel veel standaard-computers in elkaar gezet, dus mijn kennis is op dat gebied meer beperkt tot standaard-activiteiten.

Logboeken heb ik al nagekeken.. niets bijzonders aangetroffen.
 
Hoi !

Tja, als met een nieuwe voeding het probleem al 6 dagen niet meer is opgetreden, en er zijn geen logboekvermeldingen op de tijdstippen dat het rebooten optrad, kun je concluderen dat het a) geen softwarematig probleem, en b) dus aan de oorspronkelijke voeding gelegen heeft !

Wat betreft ervaring: dit meldt je er zelf over:

quote:........
- Voor de rest heb ik (al zeg ik het zelf) aardig wat ervaring met het bouwen van computers etc. Ik bouw al minstens 7 jaar regelmatig computers in en uit elkaar. einde quote.

Ik ken je verder niet, maar zo'n groot probleem is dit toch niet voor iemand met jouw ervaring ?

Greetz,

Harry.
 
Oké bedankt voor uw reactie!

Het probleem is niet het erin te bouwen van de voeding, maar meer dat ik weinig verstand heb van systeemspecificaties. Mijn kennis op dat gebied is globaal ;)

Ik zal dan maar een nieuwe voeding aanschaffen.

Ik heb alleen nog iets wat ik niet zo leuk vind.. Dat is dat de ventilator van de CPU vaak harder en zachter gaat. Ik weet niet of iemand daar verstand van heeft ?

Persoonlijk zou ik denken dat het aan 2 dingen kan liggen.

1 - De oude voeding die erin zat was 300W en toen deed hij dat al.
- De voeding die ik er nu in heb zitten is 200W.

2 - Misschien de BIOS ?

Alvast hartelijk bedankt ! :thumb:
 
Hoi !

Cool & Quiet system: de snelheid van de CPU-ventilator wordt bepaald door de temp. van de processor.

Is meestal aan/uit te zetten/in te stellen in het bios onder: system health o.i.d.

Kijk even in het mobo-manual; heb je dat niet is het te downloaden op de Gigabyte-site

Volledig normaal !

Enne.....met een voeding van 200 W (met jouw systemspec's) is je mobo vandaag of morgen ook naar de filistijnen !!

Greetz,

Harry.
 
Bedankt :D

:eek:

Is dat zo ?
Ik heb nu al wel alles eruit wat er niet in hoeft.. ik weet niet of dat ermee te maken heeft.. alleen maar een HD, geheugen, videokaartje. CD-ROM enzo allemaal eruit.

Ben er trouwens niet helemaal zeker van of het wel 200W is hoor.. Ik zal hem voor de zekerheid maar even uitzetten.

Is het slim om een voeding te kopen van 500W of meer ? of is dat alleen maar slecht voor de PC ?

Hoor het graag ;)
 
Erg bedankt :D Ik ga het allemaal even uitproberen, en als het gelukt is zeg ik het nog even ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan