Computer samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AntonVink

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
19
Hey

Ik ben mijn eigen computer aan het samenstellen en heb even een lijstje gemaakt de vraag aan jullie is of jullie nog iets zien wat niet klopt of wat beter kan hieronder het lijstje

- Case Prescott Voyager 400 Wat -47
- Asus Moederbord P5B VM DO -127,00
- Intel Pentium 4 661 3.6 GHz, 800 MHz, Boxed -64,01
- Corsair TWIN2X 1024A-6400 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 -130
- Club3D VGA GeForce 7600 GT 256 MB -137,59
- 2 Samsung HDD SpinPoint P120 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 - 140,38
- Samsung SD-616 (Zwart) 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart 1 -16,01
- Lite-On DVD-RW SHW-16H5S Bulk, Zwart -35
- Zalman ZM-F3 Case Fan 120 Mm -5

Totaal: €801,99

De getallen achter de streepjes zijn de prijzen. Hoop op jullie reacties

Gr, Anton
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit maar sommige onderdelen kan je goedkoper krijgen ;)
 
Dat goedkoper krijgen klopt maar ga alle onderdelen nalopen op pricewatch.tweakers.net en mss iets meer geheugen wat denken jullie ik game en ik photoshop en draai studio8 dus mss nog een giga erbij als je ook vista wil draaien of niet??
 
Wat dacht je ervan om de snelheid van je systeem te VERDUBBELEN voor slechts € 70,--?
[edit] € 30 voor 1 giga geheugen ????? Is dat niet erg, erg goedkoop? [end edit]
 
Laatst bewerkt:
als je vista wilt draaien zou ik er voor de zekerheid nog een gig bijkopen en verder is het een prima game pc :)
 
srry was geen €30 euro voor een giga geheugen natuurlijk niet was €130 euro. Maar nu koop ik een pentium4 proccesor denk ik. En als de PentiumD wat goedkoper zijn koop ik die want mijn moederbord ondersteunde die vlgens mij ook
 
Ik moet zo even wat anders moet gaan doen, daarom zal ik je het "geheim" van de snelheidswinst voor slechts € 70,-- vertellen: koop een 3e harddisk erbij en zet disk 1 en 2 in een RAID 0 configuratie en er wordt 100% sneller data weggeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zo even wat anders moet gaan doen, daarom zal ik je het "geheim" van de snelheidswinst voor slechts € 70,-- vertellen: koop een 3e harddisk erbij en zet disk 1 en 2 in een RAID 0 configuratie en er wordt 100% sneller data weggeschreven.

mooie tip, moet ik onthouden. moet dit dan een harddisk zijn met grote opslagcapaciteit of gewoon een kleintje?
 
De schijven in een RAID 0 opstelling liefst zelfde grootte en liefst ook nog zelfde merk.

Achtergrondinformatie over RAID (0) : Klik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees hier :^^

Raid- 0
minimum 2 HDD
+ SNELSTE I/O voor alle data
+ Eenvoudige opzet
+ Eenvoudig in te voeren

- Geen fout correcties
- 1 disk defect = alle data verloren

Dat je maar 2 HDD nodig heb aleen nadeel 1 disk defect alles weg
maarjah ik heb nog nooit een defecte HDD gehad. Dus kan ik altijd nog een HDD bijkopen voor windows maar dan draait die ook altijd sloom je windows of gaat die auto ook sneller. En hoe configureer je zoiets. I.E.G bedankt voor je tip
 
Je hebt 'm helemaal door!
Het benoemde nadeel is een viruteel nadeel (bij defect van een van de schijven ben je alle data kwijt, ook op die andere)

Nog een keer mijn eigen wijze ( ;) ) van uitleg over Raid 0 t.o.v. een gewone schijf.

Feit: een processor kan veel sneller data wegschrijven naar een schijf dan dat een schijf deze kan opnemen. Op dit feit is RAID 0 gebaseerd.

Hoe werkt het dan: bij Raid 0 zijn er 2 schijven die door Windows als 1 schijf worden gezien. Bij het opslaan van bijvoorbeeld een Worddocument van 100 Kb, wordt 50 Kb naar de ene en 50 Kb naar de andere schijf weggeschreven en wel op HETZELFDE moment. DAAR zit dus de sneheidswinst t.o.v. een systeem met een gewone schijf. Daar wordt die 100 Kb in de dubbele tijd weggeschreven (-> dus langzamer).

Tegenstanders / pessimisten van Raid 0 voeren altijd aan dat de kans op dataverlies bij een crash 100% hoger is dan bij een enkele schijf. Dit klopt theoretisch als een zwerende vinger, want bij 2 schijven heb je dus idd. 2x de kans dat er 1 sneuvelt, terwijl bij 1 schijf je maar 1x kans hebt dat die sneuvelt. Als een van de RAID schijven crasht ben je idd. ook de data op die andere kwijt, ook al is die schijf nog goed. Immers, de data werd verdeeld over de 2 schijven en 1 is foetsie, dus ook je Worddocument is foetsie.

Dan nu de realiteit: hoe vaak maakt een pc bezitter mee dat een schijf crasht? ....... idd. niet zo heel vaak.

Gaan we naar de volgende logische stap.....
iemand heeft een systeem met een schijf waarop hij z'n data bewaard. Hij is echter bang voor een eventuele schijfcrash en wil graag een backup hebben van zijn data. Wat doet hij dus? Hij brandt een backup van zijn data naar DVD OF hij hangt een tweede harde schijf in zijn systeem en maakt een backup van zijn data naar die 2e harddisk.

Welnu DAAR zit 'm dus de clou: bij een Raid 0 opstelling doe je dat dan toch ook : je brandt je data naar DVD OF je hangt een derde harddisk in je systeem en kopieert DAAR de backup naar toe.

M.a.w. nogmaals samengevat : RAID 0 is niets anders dan 2 schijven die als 1 schijf gezien worden maar waar tegelijkertijd een bestand naar wordt weggeschreven (halve bestand ene, andere helft bestand andere schijf) DAARDOOR 100% snelheidswinst.

Voor degenen die "lui" zijn is er daarom nog een aantal varianten van RAID : 1,2,3,4,5.
Bij een van die opstellingen heb je idd. een derde harddisk nodig en wordt automatisch bij elke wegschrijf / bewaaractie een automatische backup van het bestand naar een derde harde schijf weggeschreven. Zo zijn er nog varianten op raidopstelling, maar die kun je in de geplaatste link lezen.

RAID 0 is en blijft de snelste methode, je hebt alleen geen backup van je data, tenzij je die zelf op de een of andere wijze maakt, maar die backup heb je ook niet als je met 1 schijf werkt ZONDER zelf een backup te maken.

Je andere vraag: er zijn RAID controllers die als chip op een moederbord zitten, maar die zijn t.o.v. een RAID kaart minder snel. Je voelt 'm al aankomen denk ik..... RAID controller geintegreerd op het moederbord is goedkoper dan een RAID controller op een aparte kaart.

Vraag 3: Windows gewoon lekker op de RAID schijven laten draaien. Daar wordt je machine heerlijk snel van.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg:thumb:
Toch nog 2 vragen:
- Hoe zit het met de grootte van je harde schijven.(als je 2x 250Gb heb is de grootte dan verdubbeld of niet als ze geconfigureerd zijn als RAID0)
- Ondersteun het hierboven genoemde moederboard (Asus Moederbord P5B VM DO) RAID zo niet wat of welk voor een kaartje kan ik het beste erbij kopen.

Alvast bedankt :rolleyes:

Gr, Anton
 
De schijf / schijven behouden hun grootte en ja, dat plankje heeft een onboard RAID 0 / 1 mogelijkheid. Nogmaals: er verandert helemaal niets aan de fysieke gesteldheid van een van de RAID schijven. Slechts door de RAID controller worden ze als 1 beschouwd.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling:

Je kunt veel beter een Core 2 Duo aanschaffen, zelfs voor een budget systeem. De E6300 kost dan wel weer 3* zoveel maar loopt rondjes om de meeste CPU's die op de markt zijn; de AMD's inbegrepen. Je pc wordt ook veel toekomstbestendiger met een Dual-Core processor.

Om het maar een beetje grof te zeggen: P4's zijn dood :confused: .

Ook opletten of de voeding het wel gaat trekken: PSU's inbegrepen in een case, en voor zo een lage prijs staat zeker niet garant voor betrouwbaarheid.
 
Je hebt gelijk ga zowiezo een andere voeding van 650 watt erin zetten voor mogelijke neon dat is wel zo makkelijk. En mn proccesor is even een tussen oplossing ga hierna een Pentium D kopen zodra die wat beter worden ook mn MBram ben ik nog niet tevreden over word waarschijnlijk 2048.
 
Heb een nieuwe opstelling gemaakt::thumb:

- Behuizing:
ASP04 Aspire X–plorer Midi–Tower – black/black
- Moederboard:
Asus Moederbord P5B VM DO
- Proccesor:
Intel Pentium D 930 3.0 GHz, 800 MHz, Boxed
- Geheugen:
OCZ DDR2 PC2-6400 Gold GX XTC Dual Channel 2048mb
- Videokaart:
Asus EN7600GT/2DHT - 256 MB - PCIe - TV+2xDVI
- Harde Schijf:
2x Samsung HDD SpinPoint P120 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300
- Dvd-Rom:
Samsung SD-616 (Zwart) 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart 1
- Dvd-Brander:
Lite-On DVD-RW SHW-16H5S Bulk, Zwart
- Voeding:
Sharkoon Voeding SHA450-8P 450 Watt , Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins

Wat vinden jullie er nu van??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan