• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Corrupte Excel files

Status
Niet open voor verdere reacties.

Holiday420

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2018
Berichten
12
Ik werk al jaren met Microsoft Office 2007, totdat ik een nieuwe computer kocht waar Windows 10 en Office 2013 op stond.
De Office proefperiode was afgelopen en ik heb via Internet een legale versie gekocht van Office 2016.
Ruim een week geleden heb ik mijn administratie bijgewerkt en weggeschreven op twee schijven met de nieuwe Office 2016.
Afgelopen vrijdag wou ik mijn administratie bijwerken en opende een file die ik eerder opgeslagen had en kreeg de melding,

"De bestandsindeling en -extensie van ------.xls komen niet overeen. Het bestand is mogelijk beschadigd of niet veilig. Open het bestand alleen als u de bron vertrouwt. Wilt u het bestand toch openen? Ja Nee Help"

Dit geld voor alle files die ik eerder weggeschreven had een week daarvoor.
Oudere files kan ik gewoon openen en wegschrijven en de nieuwe files die ik maak, is ook niets mee aan de hand

Ik heb vele antwoorden gelezen, maar voor mij zat de juiste er niet bij.
Door een herstel te doen was mijn registratienummer ineens weg en kon ik niet meer in Office komen.
De helpdesk van het bedrijf waar ik Office heb gekocht heeft via Teamviewer het probleem opgelost, maar aan die files kon hij niets doen omdat deze corrupt waren.
Hij kon mij ook geen oorzaak opgeven.

Het gaat er mij nu ook niet om of deze files hersteld kunnen worden (zou wel welkom zijn), maar de angst hoe dit ontstaan is en of dit weer terug kan komen.

Graag hoor ik wijze woorden.
 

Bijlagen

  • FoutExcel.png
    FoutExcel.png
    7,3 KB · Weergaven: 66
Wijzig de extensie van zo'n bestand eens van .xls naar .xlsx en probeer het dan nog eens.
 
Het is een zinloze 'beveiliging' van Microsoft.
Een .xls bestand kan, maar hoeft niet, macro's bevatten.
Daarom komt die waarschuwing.
Office kan nl. niet bepalen of er macro's in het bestand zitten (wat natuurlijk erg suf is als je iets aan 'beveiliging' wil doen).
In de meeste gevallen komt deze waarschuwing dan ook volkomen ten onrechte omdat het bestand geen macro's bevat.

Omdat die bestanden allemaal van jezelf afkomstig zijn kun je ze gewoon verder openen en opslaan als .xlsb.

Je zou ook een macro (VBA-routine) kunnen gebruiken om alle bestanden op je computer met de extensie .xls om te zetten naar een .xlsb extensie.

Code:
Sub M_snb()
    c00 = "G:\OF\"
    c01 = Dir(c00 & "*.xls")
    
    Do While c01 <> ""
       If Right(c01, 4) = ".xls" Then
           With GetObject(c00 & c01)
                 .SaveAs c00 & Replace(c01, ".xls", ".xlsb"), 50
                 .Close 0
            End With
        End If
       c01 = Dir
    Loop
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Office kan nl. niet bepalen of er macro's in het bestand zitten (wat natuurlijk erg suf is als je iets aan 'beveiliging' wil doen).
Vraag mij af of dat wel klopt. Ligt dat niet aan de instelling onder Opties voor Excel > Vertrouwenscentrum > Instellingen voor vertrouwenscentrum etc.?
 
@Senso

Jij bevestigt mijn stelling.
 
Nee, je moet het bestand eerst openen en dan als .xlsx, .xlsm of .xlsb opslaan (precies zoals de macro doet)
 
Een vreemde header...doet me aan Adobe pdf denken...en niet aan een xls.
Link1 Link2
1.5
%âãÏÓ
901 0 obj
<</Linearized 1/L 834858/O 903/E 2436/N 26/T 834158/H [ 458 370]>>
endobj

906 0 obj
<</DecodeParms<</Columns 4/Predictor 12>>/Filter/FlateDecode/ID[<3EB70B9E7FA37DC53CF60B648A9BA1E0><78C4586CB46D9F4AAF38EA8369C3B440>]/Index[901 12]/Info 900 0 R/Length 49/Prev 834159/Root 902 0 R/Size 913/Type/XRef/W[1 2 1]>>stream
hÞbbd``b`ÖŒ â-`
?0012‹ YŒèÄÿN äå
endstream
endobj
startxref

Met Excel 2016 kan ik hem niet openen..

Heb minimaal 5 on line excel achtigen geprobeerd ... geen van allen lukt het... bij de laatste kreeg ik deze niet zo verrassende melding...:
If you face any issue viewing, please try PDF Export Tool
Die ziet hem ook als pdf....

Hoe goed is je backup bestand? Laatste redmiddel vrees ik...
 
Laatst bewerkt:
Lijkt inderdaad pdf-file. Ik heb extensie hernoemd naar pdf, en door online pdf-recovery tool gehaald (link: https://www.pdf-online.com/osa/repair.aspx).

Resultaat in bijlage: het betreft een handleiding voor een USB-driver... ???
 

Bijlagen

  • fout Brandstofkosten 2018_recovered.pdf
    95,7 KB · Weergaven: 54
Oef.... :eek: Backupje mss nog ergens... :eek:
 
Laatst bewerkt:
Binnen office wordt uitgegaan van vertrouwde locaties waar de bestanden opgeslagen kunnen staan.
Hier is al eerder naar verwezen maar naar mijn mening nog niet beschreven.
Ga naar
  • Klik op Bestand
  • Selecteer Opties
  • Kies links voor optie Vertrouwenscentrum]
  • Klik op de knop Instellingen voor het Vertrouwenscentrum]
  • Kies links voor de optie Vertrouwde locaties]
  • Klik op de knop Nieuwe locatie toevoegen]
  • Vul het pad in naar de eerste van twee schijven waar je de bestanden opslaat]
  • Zet de op Submappen op deze locatie worden ook vertrouwd aan]
  • Vul eventueel een beschrijving in]
  • Klik op OK]
  • Herhaal dit voor de tweede schijf
  • Klik 2 x op OK
Ik hoop dit dit helpt
 
En dan maak je van een pdf een goede xls weer mee? Ben benieuwd of dat gaat lukken...
 
Van een pdf-handleiding naar een excelsheet met brandstofkosten... ik betwijfel het in dit geval :confused:
 
Grapje hoor...
Ben wel erg benieuwd naar het verhaal van de TS hoe hij denkt een xls op geslagen te hebben en in feite een naam van een pdf bestand veranderd te hebben.

Wat ik me kan indenken: de naam van het bestand zit in het RAM geheugen, vervolgens wil iemand het op een andere locaties opslaan en klikt per ongeluk een pdf aan en paste die naam op die plaats in de veronderstelling dat ie de xls opgeslagen heeft...
Of er zit een trojan in zijn systeem die de zaak door elkaar aan het gooien is...
Ik had het bestand zelf ook eerst goed gescand... voordat ik hem ging openen.
 
Laatst bewerkt:
Wijzig de extensie van zo'n bestand eens van .xls naar .xlsx en probeer het dan nog eens.

Dit heb ik gedaan en dan krijg ik dezelfde soort asci code te zien zoals het weggeschreven wordt.

Het valt mij wel op dat als ik een bestand geladen heb, achter de bestandsnamen lichtgrijs comptabiliteitsmode staat en rechts zie ik een icoontje met een +je en delen staan.
Dit heb ik in 2013 nooit gezien.

Ik wil niet delen en ook geen gebruik maken van in the cloud of dergelijke.
 
Dat was het eerste voorstel in dit draadje.
Wat er echt met dat bestand aan de hand is, is volgens mij nu al bekend.
Het is kennelijk een PDF bestand met een onjuiste extensie.
Ik heb er door die reacties verder niet meer naar gekeken.
 
@Holiday420
Het blijft een vreemd verhaal, lees het zelf eerst maar eens goed terug, ik vraag me af of je het wel weet/dan wel begrijpt wat er gebeurd kan zijn?
 
Het is in ieder geval geen Excel document.
Ik verwacht dat ook Excel 2003, waar de extensie .xls voor is, dat bestand niet kan openen.
 
Office 2007 opent de file niet. Zou toch ergens een lampje moeten gaan branden bij Holiday.
 
Het lijkt me toch wel 2x aangetoond dat het een pdf bestand is. Als ik iets niet vertrouw dan, na een virus/trojan scan, herbenoem ik het bestand naar .txt en bekijk ik de header. Daar aan kun je heel vaak zien om welk type bestand het gaat.
Alle searches met delen van de header wezen uit dat het een onderdeel van een pdf bestand zou zijn (ook die waar het woordje pdf weggelaten was, want dat is op zich geen bewijs op zich als dat er in staat.

Ik bekijk meestal pdf's tegewoordig meestal via Opera en dan hoef ik al die Adobe troep niet te installeren. Maar Opera kon hem niet openen na herbenoemen als pdf.
AlexCEL heeft nog aanvullend werk gedaan en online zie #9, het pdfje laten herstellen, blijkbaar was het beschadigd.
Voldoende bewijs om aan te nemen dat dit niet om de gewenste xls gaat.

De TS zal met een recovery programma zijn schijf kunnen afzoeken of de xls nog te vinden is.
ik hoop toch echt dat hij nu overtuigd is dat de pdf echt een misser is en van een andere bron komt. Het moet iig op zijn systeem gedownload zijn, wellicht in de geschiedenis nog terug te vinden als het niet te lang geleden is...

@Senso:
Office 2007 opent de file niet
Had je dat nog steeds gehoopt ?:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan