Dag van de week

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Berichten
146
Hallo,
Ik ben een tabel aan het maken waarin de huidige datum (=systeemdatum) middels de standaardwaarde wordt ingevoerd {=Day() }. Het gegevenstype van dit veld is Datum/Tijd.

Nu wil ik ook de bijhorende dag van de week in een apart veld invoeren, ook via de standaardwaarde.
Voorbeeld:
Als de "Day" is 1-1-2023, dan moet in dit veld de ingevoerde waarde "Zondag" zijn.
Als de "Day" is 2-1-2023, dan moet in dit veld de ingevoerde waarde "Maandag" zijn.

Ik heb al van alles geprobeerd (gegevenstype: datum/tijd; korte tekst) maar ik krijg steeds een foutmelding. Ik heb "weekday" geprobeerd en ook "weekdayname", in diverse varianten,maar de error blijft me achtervolgen.

Wie weet hoe ik de juiste gegevenstype + formule in moet voeren om het probleem te tackelen?

Alvast dank
Glenno
 
De oplossing: =weekdayname(weekday([Day])).

Dit dient in het formulier te worden ingevoerd bij "besturingselementbron"
 
Weet je zeker dat dit een Access vraag is? Jouw oplossing werkt namelijk echt niet in Access. De functie {=Day()} (moet Date zijn) bestaat namelijk niet in Access. Sowieso is het zinloos om zowel de datum, als de dag op te slaan. Kwestie van Dataredundantie. Moet je niet willen. En je kunt de dat altijd opvragen met Format. Dus jouw formule is ook helemaal niet nodig in Access.
 
Octafish,

Dank voor je oplettendheid. Het betreft inderdaad een (tik) fout. Day moet inderdaad "Date" zijn.

Nogmaals de formule: =weekdayname(weekday([Date]))

Deze formule wordt gebruikt om van een willekeurige datum de weekdag te bepalen. In ieder geval werkt het in mijn Access formulier.
 
Kan wel waar zijn dat de formule werkt (dat doet-ie namelijk wel), maar het kan veel makkelijker:
Code:
Weekdag: Format([binnenkomst];"dddd";2;2)
Dus waarom de moeilijke variant gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan