• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data op een bepaalde weekdag automatisch doorschuiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

4us

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2013
Berichten
6
Hallo,

Ik kom er niet uit hoe ik data die in een cel staat automatisch kan laten doorschuiven naar een andere dag.
Het gaat nl om 2 dagen te weten vrijdagen en zaterdagen.
Als er dus een 1 staat in een kolom op vrijdag moet deze automatisch naar maandag en dat geldt ook voor zaterdagen.
Ik heb een gedeelte van de tabel bijgevoegd met een formule zoals ik dacht dat het zou werken maar ik zal en denkfout maken.
Wellicht kan 1 van jullie de helpende hand geven.

mvg,

Frank
 

Bijlagen

  • voorbeeld weekenden.rar
    10,8 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Wat wil je nu eigenlijk juist bereiken? Je kan geen cursor sturen via een formule.
Wil je effectief je cursor verplaatsten dient dat te gebeuren in VBA.

Dus een beetje uitleg is welkom.
 
Hallo Cobbe,

Het gaat om een planning waarbij er een aantal vrijdagen en zaterdagen zijn gepland dus een 1 in de tabel hebben staan, omdat er echter niet gereden wordt op vrijdag en zaterdag moeten deze dus automatisch worden doorgezet naar de eerstvolgende maandag.
Ik heb er een ander voorbeeld bijgezet maar deze zit dan weer net anders in elkaar.
 

Bijlagen

  • voorbeeld 2.rar
    26 KB · Weergaven: 32
ik wist niet precies welke 2 dagen nu aangepast moesten worden, dus heb ik de za en de zo genomen, anders doe je een variant op de formules.
Toch nog een variant in kolom D, afhankelijk van de dag in de week wordt er niets ofwel 3 ofwel 2 dagen opgeteld.
 

Bijlagen

  • voorbeeld weekenden.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Hallo en dank voor het antwoord, echter is het de bedoeling dat de getallen in het eerste file dus automatisch doorschuiven naar de maandag als deze op vrijdag of zaterdag vallen.
Dus staat er een 1 ingevuld in de horizontale lijn van vrijdag zou deze dus automatisch naar maandag moeten.
Of dit kan weet ik niet.

groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tja, wie of wat vult die 1-tjes in, ik zie geen formule
 
Hallo,

er wordt een bestand aangeleverd waarin de 1-tjes staan, die geven aan dat er die dag iets staat van een rit.
Omdat de ritten van vrijdag en zaterdag niet gereden worden zouden deze automatisch naar maandag moeten doorschuiven.
 
zet dit dan in een gewone module, maar ik begrijp niet precies dat je zo'n bestand aangeleverd krijgt, dat ziet er bizar uit.
Code:
Sub Verschuiven()
  Dim c As Range, iWeekDag As Integer
  For Each c In Sheets("blad1").Range("C1:BF100").SpecialCells(xlConstants)  'alle niet-lege cellen met vast inhoud in dat bereik
    If c.Offset(, 2 - c.Column) <> "" Then                 'kolom met datums = B is niet leeg
      iWeekDag = Weekday(c.Offset(, 2 - c.Column), 2)      'welke weekdag
      If iWeekDag = 5 Or iWeekDag = 6 Then                 'vrijdag en zaterdag
        c.Offset(8 - iWeekDag).Value = c.Value: c.Value = ""  '3 of 2 rijen verder staat de maandag, dus naar daar kopieren (zonder verdere controle)
      End If
    End If
  Next
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan