Opgelost datum/tijd uit elkaar halen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
Beste gebruikers

ik heb een veld met datum en tijd in een en ik wil die graag uit elkaar halen in een query
nu gebruik ik Datum: Format([Datum/tijd];"dd-mm-yyyy") en Tijd: Format([Datum/tijd];"Korte tijdnotatie")
ik wil er mee gaan rekenen tijden van elkaar halen krijg de indruk dat deze formule daarvoor niet geschikt is ?
 
De functie Format levert een string op en daar kan je inderdaad niet mee rekenen.
Ik weet niet wat voor berekening je wilt doen, maar wellicht kan je die op het datum/tijdveld doen en eventueel daarna splitsen.
Een andere optie om de string met CDate weer naar een daum (tijd) te converteren.
 
De functie Format levert een string op en daar kan je inderdaad niet mee rekenen.
Dát is nou niet echt de reden dat je er niet mee kan rekenen; Format doet net veel anders dan de weergave van een waarde te veranderen. De waarde zelf is er nog steeds. En aan CDate heb je denk ik ook niks.
Een datum bestaat uit een geheel getal (de datum) en een tijd: het deel achter de komma. Tijd is dus altijd een getal tussen 0 en 1.

Een simpele manier om de twee te scheiden is met de formule
Code:
Datum:Cdate(Integer(Now()))
Of met:
Code:
Datum:DateSerial(Year(Now());Month(Now());Day(Now()))
En de tijd:
Code:
Tijd:Time(CDbl(Now())-Integer(Now()))
Of
Code:
Tijd:Time(Hour(Now());Minutes(Now());Seconds(Now()))
Is uit het hoofd, dus wellicht dat je kleine aanpassingen nodig hebt :). Zeker in een VBA procedure.
 
Terug
Bovenaan Onderaan