• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

deelnemers keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sharky42

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2015
Berichten
15
Hallo,

Ik heb een aantal deelnemers in een spreadsheet die gekozen hebben uit 8 workshops (in het voorbeeld nu even kleuren). Nu wil ik per workshop een overzicht met alle namen van de deelnemers netjes onder elkaar. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen in excel? Wie wil mij daarbij helpen?
 

Bijlagen

  • voorbeeld tabel.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 61
Hoi,
Bekijk deze eens
Greetz
 

Bijlagen

  • vertikaal zoeken en sumif.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 31
Ik bedoel eigenlijk een uitkomst is zoals je in de bijlage ziet...
 

Bijlagen

  • voorbeeld tabel 2.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 44
Bekijk bijlage voorbeeld tabel MB.xlsx
Bijgaand mijn bijdrage.
Jammer dat je niet aangegeven hebt hoe omgegaan moet worden met de keuzevolgorde.
Ik ben er maar van uitgegaan dat je alle namen wilt zien, ongeacht de keuzevolgorde.

Edit: nu ik post #4 zie, blijk ik goed gegokt te hebben. :cool:

Zoals mij wel vaker overkomt, is het weer eens een matrixformule geworden, die je moet bevestigen met Ctrl+Shift+Enter.

In F2 en gekopieerd naar rechts en naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$5;KLEINSTE(ALS.FOUT(1/(1/(($B$2:$D$5=F$1)*(RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1)));9,9999999999999E+307);RIJEN(F$2:F2)));"")

Toelichting:
De buitenste ALS.FOUT zorgt voor lege vakjes als er geen namen meer zijn voor de betreffende kolom.
daarbinnen wordt met INDEX de juiste naam uit $A$2:$A$5 geselecteerd, waarbij gekeken wordt waar de kleur van de betreffende kolom (F$1) voorkomt in matrix ($B$2:$D$5), vermenigvuldigd met het rijnummer.
Het deel RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1 levert de getallen 1 t/m 4 op.

Dus in F2 levert het deel (($B$2:$D$5=F$1)*(RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1)) de volgende matrix op:
1 0 0
0 0 0
0 0 3
4 0 0

Dan wordt er nog een truc toegepast om de nullen te wijzigen in "hele grote getallen" (volgens goed gebruik 9,99999999999999E+307 oftewel het grootste getal dat je handmatig in Excel kunt opgeven): dit gebeurt met de binnenste ALS.FOUT.
In het algemeen levert de constructie 1/(1/getal) het oorspronkelijke getal op, behalve als dat nul is, dan krijg je een fout en die vang je weer af met ALS.FOUT.

Dus dat binnenste stuk levert in F2 de getallen 1 3 en 4 op alsmede een aantal "hele grote getallen".

Dat geheel gaat weer de KLEINSTE functie in, met als 2e parameter het relatieve regelnummer RIJEN(F$2:F2): in F2 is dat 1, in F3 2 etcetera.

Edit: ik heb de formules doorgetrokken tot en met regel 10, hetgeen een beetje overdreven is voor max. 4 namen...
 
Laatst bewerkt:
In bijlage nog een variant met matrixformules.
 

Bijlagen

  • Copy of voorbeeld tabel.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 63
Tja, dan beveel ik die van WHER aan. :thumb:
Die van mij alleen ter lering (en vermaak). :d
 
Nee hoor, die van jou is ook duidelijk MarcelBeug! Bedankt, MarcelBeug en Wher, hier kan ik wat mee!
 
Nee hoor, die van jou is ook duidelijk MarcelBeug! Bedankt, MarcelBeug en Wher, hier kan ik wat mee!
Bedankt. Maar die van mij had 2 overbodige trucs (1/1/getal en gebruik van het grote getal).

Zonder die fratsen kom je op de volgende formule en erg dicht bij de oplossing van WHER:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$5;KLEINSTE(ALS($B$2:$D$5=F$1;RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1;"");RIJEN($1:1)));"")
 
Hallo allemaal,

Ik heropen nog even dit vraagstuk. Nu heb ik niet 4 deelnemers, maar meer dan 60 deelnemers. De formule, die ik heb gekregen, werkt nu niet meer. Ik heb al iets geprobeerd, maar ik krijg niet alle deelnemers op volgorde van kleur, maar alleen die 4. Ik moet iets veranderen, maar weet even niet wat. Wie kan mij helpen?
 
Ik denk dat het bereik moet aanpassen.
B.v.b. A2:A5 zal dan A2:A65 moeten worden.
 
en vergeet niet na het aanpassen op ctrl+shift+enter te drukken in plaats van "gewoon" enter
 
Dit heb ik geprobeerd, maar het gaat, denk ik, fout met die 'kleurtjes' in de formule. Of heeft het met de celeigenschappen te maken?
 
Dit is de code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$60;KLEINSTE(ALS.FOUT(1/(1/(($B$2:$D$60=G$1)*(RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1)));9,9999999999999E+307);RIJEN(G$2:G6)));"")

Ik heb meer dan 60 deelnemers en keuze uit 8 (zoals in het voorbeeld) kleuren.
 
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$[COLOR="#FF0000"]5[/COLOR];KLEINSTE(ALS(AANTALLEN.ALS(F$1;$B$2:$D$[COLOR="#FF0000"]5[/COLOR]);RIJ($A$2:$A$[COLOR="#FF0000"]5[/COLOR])-RIJ($A$2)+1;"");RIJEN($1:1)));"")

De rode getallen dienen gewijzigd te worden. De "$" tekens zijn essentieel om te behouden
 
Code:
=als.fout(index($a$2:$a$60;kleinste(als.fout(1/(1/(($b$2:$d$60=g$1)*(rij($a$2:$a$[COLOR="#FF0000"]5[/COLOR])-rij($a$2)+1)));9,9999999999999e+307);rijen(g$2:g[COLOR="#FF0000"]2[/COLOR])));"")

Je ging de fout in bij het laatste deel (zie het rode in bovenstaande formule)
 
Laatst bewerkt:
Het wil maar niet lukken.

=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$60;KLEINSTE(ALS.FOUT(1/(1/(($B$2:$D$60=H$1)*(RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1)));9,9999999999999E+307);RIJEN(F$2:F2)));"")

Wat betekent dit stukje in de formule?

(RIJ($A$2:$A$5)-RIJ($A$2)+1)
Wat moet ik hier in aanpassen. Moet ik hier iets in aanpassen?
 
Dit gedeelte zorgt ervoor dat wanneer de naam al een keer in de lijst voorkomt, hij automatisch naar volgende overeenkomst zoekt in die rij. Hierbij moet je dus ook de $A$5 veranderen in $A$60. Daarna doorvoeren naar beneden en naar rechts
 
En toch krijg ik geen cellen gevuld. Ik zie dat de andere cellen wel, door te slepen, gevuld worden. Wat doe ik fout?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan