Opgelost DNG file uit Photoshop laat verkenner crashen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Mauvan

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2008
Berichten
136
Photoshop en Lightroom hebben enkele mogelijkheden om afbeeldingen in DNG-files om te zetten. De nieuwste manier is om met AI de ruis te verwijderen bijvoorbeeld. Wat overigens super goed werkt.
Maar zodra ik de map open waar een net door Adobe gemaakte DNG in staat, crasht de verkenner.
Ik kan dan alleen met cmd (ofwel opdrachtprompt als in DOS) de boosdoener deleten.

Naast Photoshop gebruik ik heel af en toe Iridient X transformer om Fuji raw files te converteren. Die maakt ook DNG files, maar daar crasht de verkenner niet.

Kent iemand dit issue?
 
Ik kan dan alleen met cmd (ofwel opdrachtprompt als in DOS) de boosdoener deleten.
Waarom delete je dat bestand eigenlijk, is daar iets mis mee?
Blijken meer mensen last van te hebben, maar oplossing is er nog niet echt.
 
Delete om te testen of dat probleem weg is....🙃 En ik kan voor de presentatie van foto's de DNG wel eerst weer omzetten naar JPG. Dan heb ik die DNG ook niet meer nodig.

Maar intussen ben ik een stukje verder.
Ik heb zowel Nikon als Fuji foto's. En die Nikon Codec (voor NEF raw) zit in de weg.
Als ik die de-installeer is het probleem weg. Alleen zie ik dan geen thumbnails meer in de verkenner. Het zit dus ergens in de aanmaak van de DNG door Adobe.
 
Stokoud probleem van de Windows verkenner. Om thumbnails te tonen zal verkenner in een aantal gevallen de gekoppelde applicatie aanroepen om deze thumbnail te genereren. Als daar dus ergens een fout in zit dan zal verkenner crashen.
 
Waarom werk je überhaupt met dng bestanden, en niet met psd? En gebruik je (toch uitstekende, om niet te zeggen zeer voortreffelijke) Adobe Raw niet? Ik gebruik(te; ik ben van Photoshop/Lightroom afgestapt) de Neat Image plugin/app voor ruisverwijdering; die werkt uitstekend. Geen idee hoe je dat met AI doet overigens. Mag je best even uitleggen :).
En Verkenner gebruiken om foto's te bekijken? Wat ouderwets :D. Faststone Viewer is gratis, vele malen beter en kan probleemloos met psd en dng bestanden omgaan. Dus waarom je verkenner nog gebruikt, is voor mij ook een klein raadsel.
 
Workflow voor Fuji raw files tot pakweg 2021/2022:
Iridient (tot dan de beste raw converter voor Fuji, naast dure Capture One) exporteert naar DNG (universeel raw formaat).
DNG importeren in Lightroom
Eventueel door naar Photoshop voor aanpassingen die niet in LR mogelijk zijn.
Eventueel export naar JPG voor presentatie/website.

M.a.w. ik gebruik dan altijd Camera Raw voor de meeste aanpassingen omdat PS raw-files sowieso in CR opent, en dus ook voor ruis verwijderen.
Intussen (vanaf 2022) is Adobe eindelijk zo gevorderd in het behandelen van Fuji raw-files dat Iridient niet meer nodig is.

PSD gebruik je alleen als je midden in een bewerking die je als uitgangspositie wil bewaren om later verder mee te gaan. Dus bijvoorbeeld alle lagen waarmee je werkt kunnen alleen onder PSD opgeslagen worden.
En het slimme en verbeterde mechanisme van de nieuwste versie van PS om ruis te elimineren slaat zelf op in DNG. Dat is niet te beïnvloeden.

De verkenner gebruik ik uiteraard niet als ik foto's wil bekijken, zeker niet. Daarvoor heb ik LR.
Faststone Viewer is voor mij iets uit een ver verleden.
De verkenner is dus niet nodig. Dit issue is gewoon annoying maar niet blocking.

En dan nog even over AI, dat ga ik niet uitleggen. Het is niet alleen ChatGPT. En Photoshop is niet de enige die 'slimme software' gebruikt om foto's te editen. Topaz doet dat al heel lang.
 
En dan nog even over AI, dat ga ik niet uitleggen.
Dan niet joh. Ik ben overgestapt op On1, en dat bevalt mij minstens zo goed als het (superdure) Adobe Suite pakket dat ik had. Zit ook een uitstekend ruisfilter in, naast een hele hoop slimme dingen die PS (nog) niet heeft. Maar daar ging je vraag ook niet over. Volgens mij heb je nog geen oplossing voor je eigenlijke vraag, en ik kan het probleem niet reproduceren, dus aan mij heb je verder helemaal niets :D.
 
Niet opgelost uiteraard, maar wel case closed. Op het Adobe forum heb ik m ook gepost en daar is al het flink gesupport door andere gebruikers om Adobe tot actie te bewegen.

Misschien niet zo'n Helpmij-dingetje dit. Met mijn Word problemen word ik tenminste goed geholpen 😉
 
Photoshop is hier nooit zo'n groot topic geweest, en als je hele specifieke problemen hebt, dan zijn er nog minder mensen die het kunnen reproduceren. Ik dus niet, omdat ik sowieso nooit met Fuji spul werk. Heb alleen Canon, Sony en Panasonic camera's en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Alle RAW formaten werden altijd perfect ingelezen. En om nou voor één specifieke camera een Fuji te kopen.... Dat gaat me dan nét iets te ver :).
 
Kan RawTherapee dit werk ook doen? Die kan iig veel RAW's inlezen en de ruis reductie opties zijn legio zie link:
RawTherapee's powerful Noise Reduction tool caters to all your needs - it lets you eliminate noise while retaining detail. It uses wavelets, a Fourier transform and a median filter to work its magic. Read on to learn how to use it efficiently.

Usage
This section details the order of operations for removing noise.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Vervolgens zou je in bijv LR verder kunnen werken als je dat meer gewend bent.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ken om andere redenen RawTherapee al jaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan