• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorkopiëren In Excel vanuit ander werklblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

EliaNieuwhuis

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2015
Berichten
77
Hallo,

Ik heb een hoofdscherm (werkblad 1) waar allerlei informatie over een Artikel staat.
Elk Artikel heeft 9-11 regels aan inhoud!

Deze informatie komt , middels Vertikaal Zoeken, uit een Spreadsheet in werkblad 2.

Vertikaal Zoeken werkt perfect.

Bij Vertikaal Zoeken is er 1 cel leidend. In dit geval het Artikelnummer uit
cel A2 uit 'Lijst Artikelen'.

Hoe kan ik steeds deze 10 regels kopieeren zodat de Cel waar Vertikaal Zoeken naar verwijst (A2)
mee kopieert?

Dus bij de volgende 10 regels A3....
bij de volgende 10 regels A4 etc..

ZIE BIJLAGE

Ik hoop dat ik `t zo duidelijk formuleer.Bekijk bijlage Test123.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer je voorbeeld te begrijpen, maar ik kom er niet uit.
Probeer je het wat beter uit te leggen?
 
Je formuleert het duidelijker als je zaken bij de juiste naam noemt. Je hebt het over hoofdscherm, werkblad 1 en werkblad 2. In het document zie ik 2 werkbladen met de namen "Lijst artikelen" en "TEST".

Voor jou waarschijnlijk zo klaar als een klontje, maar er vanuit gaande dat het blad "TEST" werkblad 2 is klopt je uitleg niet omdat A2 in dat blad leeg is en dus geen Artikelnummer bevat.
 
Je formuleert het duidelijker als je zaken bij de juiste naam noemt. Je hebt het over hoofdscherm, werkblad 1 en werkblad 2. In het document zie ik 2 werkbladen met de namen "Lijst artikelen" en "TEST".

Voor jou waarschijnlijk zo klaar als een klontje, maar er vanuit gaande dat het blad "TEST" werkblad 2 is klopt je uitleg niet omdat A2 in dat blad leeg is en dus geen Artikelnummer bevat.


Bij het opstellen van een testbestand zijn de werkbladen verschoven.
TEST is het hoofdblad en Lijst artikelen is wat ik noemde werkblad 2.
 
Ik probeer je voorbeeld te begrijpen, maar ik kom er niet uit.
Probeer je het wat beter uit te leggen?

Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Zie 'test' in het voorbeeldbestand. Daar zie je 1 artikel met diverse eigenschappen
die uit 'Lijst Artikelen' komen middels Vertikaal zoeken. Vertikaal zoeken kijkt naar het artikelnummer.
Dat artikelnummer wil ik steeds doorkopieeren ipv handmatig invullen. Hoe doe ik dat?
 
Je zal de layout van overzichtsblad consistent moeten maken. Dus steeds 11 regels per artikel. Je kan dan met deze formule de juiste artikelnummers krijgen.
Code:
=INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(ROW()-8)/11+2)
 
Je zal de layout van overzichtsblad consistent moeten maken. Dus steeds 11 regels per artikel. Je kan dan met deze formule de juiste artikelnummers krijgen.
Code:
=INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(ROW()-8)/11+2)

Bedankt zeg! Zou je me de formule kunnen uitleggen? Ik wil `t graag leren.
 
Je zal de layout van overzichtsblad consistent moeten maken. Dus steeds 11 regels per artikel. Je kan dan met deze formule de juiste artikelnummers krijgen.
Code:
=INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(ROW()-8)/11+2)


De formule doet niets bij mij.
 
Werkt bij mij prima.

Loze kreten als 'de formule doet niets' geeft niet veel inzicht in wat je zoal gedaan hebt. De functies Indirect() en Row() kan je via <F1> in de help van excel vinden. (Row moet je mogelijk even aanpassen in Rij)
 
Werkt bij mij prima.

Loze kreten als 'de formule doet niets' geeft niet veel inzicht in wat je zoal gedaan hebt. De functies Indirect() en Row() kan je via <F1> in de help van excel vinden. (Row moet je mogelijk even aanpassen in Rij)




Ik vul je formule in bij B8 in het werkblad TEST
Het is inderdaad RIJ ipv ROW. Nu werkt het.
Maar.. als ik nu het geheel kopieer (doortrek naar beneden)
dan blijft er slechts één uitkomst. Hij pakt de bovenste waarde van de lijst.
(dus het eerste artikelnummer)
 
In opties voor Excel, berekeningsopties op automatisch zetten.


mvg
Leo
 
Bedankt!

Dat is dé oplossing!

De formulie : =INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(RIJ()-8)/11+2)
En de instellingen bij Excel in automatisch berekenen.

Bedankt allemaal voor de hulp!!
 
De berekeningsopties in Excel staan standaard op 'AUtomatisch'.
Als er een formule niet werkt zoals je verwacht, kan het zijn dat deze per ongeluk (nog) op 'handmatig' staan.

Als je snel de test wil doen, druk dan even op F9. De formules worden dan 1x herberekend.
 
Je zal de layout van overzichtsblad consistent moeten maken. Dus steeds 11 regels per artikel. Je kan dan met deze formule de juiste artikelnummers krijgen.
Code:
=INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(ROW()-8)/11+2)

Zou je me deze formule kunnen uitleggen, beste VenA? Deze werkt! Maar.. ik heb geen idee hoe.
 
Zoals aangegeven in #11 kan je dmv <F1> de help van Excel raadplegen over de functies INDIRECT() en RIJ(). (en bijna alle andere ingebouwde functies)

Verder kan je in in Excel formules evalueren. Deze optie vindt je onder formules. Hiermee kan je stap voor stap analyseren wat een formule doet.

In het kort. Met Indirect kan je een celverwijzing maken. Met Rij haal je het huidige rijnummer op.

In de tab 'Test' wil je in rij 8 het eerste artikel hebben uit de tab 'Lijst artikelen' welke op de tweede rij staat. Je wil dit steeds om de 11 rijen herhalen en dan is het een beetje rekenen om deze herhaling in een formule te zetten.

Meer uitleg kan ik ik er niet aan geven.;)
 
Bedankt voor je uitleg.

Met F1 kwam ik er niet uit, vandaar dat ik hier mijn vraag stelde.

De formule snap ik
=INDIRECT("'lijst artikelen'!A"&(ROW()-8)/11+2)

Alleen '-8' (min acht)
Ik snap dat deze naar rij 8 verwijst, maar waarom dan ()-8 ?
en 11+2 snap ik niet. Vanwaar die +2?

Ik wil `t graag begrijpen.
 
Als je ROW() in een formule gebruikt, is dit de rij waarde formule instaat.

Stel in cel B11 staat de formule =ROW()
De uitkomst is dan 11 omdat de formule in de 11e rij staat.

Verander je de formule in =ROW()-8 dan geeft dat als uitkomst: 3.

De toevoeging +2 is gedaan omdat je steeds 11 rijen gebruikt voor je selectie en je steeds de volgende waarde wilt vinden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
@Roncancio, Bedankt voor de aanvulling.:thumb:


Alleen '-8' (min acht)
Ik snap dat deze naar rij 8 verwijst, maar waarom dan ()-8 ?
en 11+2 snap ik niet. Vanwaar die +2?

Blijkbaar het evalueren van een formule niet gevonden.

Hoeveel is (8-8)/11 +2? Hoeveel is (19-8)/11 +2? Hoeveel = (30-8)/11+2? Etc.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan