• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doortrekken formule vanaf ander tabblad met sprongen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk2102

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
13
Hallo,

Ik heb een probleem met het doortrekken van een formule vanaf een ander tabblad.
Op het 1e tabblad staan verschillende gegevens en dit is slechts een deel uit het grote bestand. Echter als ik in het 2e tabblad genaamd tabel een formule met tussenstappen wil doortrekken krijg ik rare waardes en klopt dit niet met wat ik wil. Het gaat mij om de kolom Body Wt. Deze moeten gewoon rechtstreeks van het tabblad gewichten worden overgenomen. Echter als ik de formule van deze verwijzing wil doortrekken gaat het niet. De eerste verwijzing lukt wel, maar enkel het doortrekken van die formule wil niet slagen. Is er iemand die mij hiermee kan helpen, dan zou ik heel erg geholpen zijn!

(In het tabblad gewichten worden handmatig waardes ingevoerd die dan in het hele bestand gebruikt moeten worden want alles 1 voor 1 overtypen is zonde van de tijd en moeite)

In rood is in het gewichten tabblad gemarkeerd welke waardes er op tabblad tabel moeten worden weergegeven.

Alvast heel erg bedankt!!
Henk2102

Bekijk bijlage voorbeeldbestand.xlsx
 
Er zullen meer oplossingen zijn. Maar je kunt gewoon zoeken op welke regel de datum staat die je zoekt en dan de cel in de B kolom 1 regel eronder selecteren.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand_AM.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 228
Hallo Arnoo7,

Alvast heel erg bedankt voor de hulp. Echter krijg ik het bij het grote bestand niet voor elkaar. Is het mogelijk dat ik deze toestuur en je het hier in kan zetten? Of het zou voor mij nog leerzamer zijn als je precies kan uitleggen hoe de formule in elkaar zit. Dan kan ik zelf nog wel wat proberen.

Mvg,

Henk2102
 
In kan je geen privebericht sturen met mijn mailadres (hoewel ik wel een keer gedoneerd heb volgens mij). Maar beter is idd de formule uitleggen, dat is leerzamer. In cel C2 staat de volgende formule:

=VERSCHUIVING(gewichten!$A$1;VERGELIJKEN(A2;gewichten!A:A;0);1)

We beginnen met het stukje VERGELIJKEN(A2;gewichten!A:A;0) Hier zoekt hij op welke rij de waarde die in cel A2 (17-mei-2016) staat op in kolom A van het blad Gewichten. Dit is op rij 1.
In cel C3 bepaalt dit stukje dus op welke regel de celwaarde van cel A3 (18-mei-2016) in kolom A van blad Gewichten staat. Dit is op rij 10. 19 mei staat op rij 19 etc. De toevoeging 0 geeft aan dat de waarde exact moet overeenkomen. Om te voorkomen dat de formule de dichtsbijzijnde zoekt.

Dan het stukje verschuiven. Het principe van deze formule is dat je een startcel kiest en dan de positie opgeeft van de cel die je zoekt ten opzichte van de startcel. Ik heb gekozen voor cel A1 op tabblad gewichten als startcel. Ik ben op zoek naar het aantal kilo's op 17 mei. Als ik start in cel A1 moet ik dus op zoek naar de celwaarde die 1 rij omlaag en 1 kolom naar rechts staat. Als ik op zoek ben naar het aantal kilo's op 18 mei moet ik ten opzichte van cel A1 10 rijen omlaag en 1 naar rechts. Voor het aantal kilo's op 19 mei moet ik 19 omlaag en 1 naar rechts.

De rijnummers die je telkens naar beneden moet corresponderen dus met de rijnummers die in het stukje "vergelijken" zijn opgezocht. Voor de kolom moet je altijd 1 naar rechts. Omdat ik besloten heb in A1 te starten en het gewicht in kolom B staat. Ik had ook als startcel B1 kunnen pakken. Dan moet je 0 kolommen naar rechts.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Arno
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is zo inderdaad een stuk duidelijker! super bedankt voor de hulp wel heb ik nog een klein nieuw vraagje wat er bij is gekomen. Ik wil nu heel simpel een cel vanuit het 1e tabblad laten zien op het 2e tabblad. Echter staan de waardes op tabblad 1 met tussenstappen van 9 rijen. Ik kan handmatig wel de formule invoeren ='tabblad1'!A1 en bij de volgende ='tabblad1'!A10 en daarna ='tabblad1'!A19echter krijg ik het niet voor elkaar om deze formule dan door te slepen over de andere 90 cellen en om deze nou allemaal met de hand te gaan bijwerken is vrij veel werk. Is er 1 manier waarop excel die stappen van 9 vast kan blijven houden tijdens het slepen. Ik heb ook al geprobeerd om de formule 5 keer in te voeren omdat hij dan kan zien dat het telkens 9 is maar hij blijft bij het slepen dan stappen van 1 aanhouden in plaats van stappen van 9.

Alvast heel erg bedankt!
 
Als je in A1 begint: =INDEX('tabblad1'!A:A;RIJEN(A$1:A1)*9-8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan