draadloze netwerkverbinding werkt, internet delen niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al eerder gezegd, dat ik een leek ben op het gebied van netwerken, maar ik krijg op basis van de voorgestelde instellingen geen goede netwerkverbinding tussen de beide PC's.

Ik begrijp niet zo goed, wat het hanteren van het IP-nummer van Kabelfoon als gateway daar aan zou kunnen veranderen.

De situatie van voor SP2 was de volgende:

Op de PC beneden was voor het draadloze netwerkkaartje het IP-adres handmatig ingevoerd (192.168.0.1)
Voor de PC boven was aangegeven, dat het IP-adres automatisch moest worden geconfigureerd.

PC beneden werd gestart, vervolgens de PC boven, waarbij voor de PC boven automatisch keurig netjes het juiste IP-adressen + default gateway werd geconfigureerd. Resultaat goede netwerkverbinding, internetten geen probleem.

Als ik dat nu doe (ook nadat ik firewalls, virusscanner etc heb uitgeschakeld), dan wordt voor het draadloze netwerkkaartje boven een 169 .... nummer geconfigureerd.
 
De gateway geeft aan waar het IP nr van komt resp degene die het gaat sturen.Daar komt het bij jou toch binnen resp dat is je modem ?

Het 169 nummer geeft aan dat je geen kontakt krijgt met de dhcp server en geen geldig IP nummer krijgt.
Dan kan zijn dat de kabels niet goed zijn (maar goed je werkt niet met netwerkkabel)
Werk je dan zo dat je met de PC de netwerkkabel hebt aangesloten,vervolgens je USB draadloos netwerkkaart hebt en die onderling boven contact maken ?
 
Sorry voor de misschien wat late reactie, maar was gisteren thuis en heb de gelegenheid te baat genomen, om nog allerlei mogelijkheden uit te proberen. Helaas zonder resultaat.

Nog even iets over de configuratie:

Ik maak bebruik van een Kabelmodem. Het kabelmodem is middels een UTP kabel aangesloten op de netwerkkaart. Deze netwerkkaart heeft de volgende instellingen:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-76-29-FC-60
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 172.18.135.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.18.128.XXX
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 62.45.46.XXX
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 18 oktober 2004 20:02:46
Lease verlopen . . . . . . . . . : vrijdag 22 oktober 2004 8:02:46

Bij de installatie van het kabelmodem heb ik de standaardprocedure voor windows XP gevolgd. In het overzicht van alle verbindingen wordt dit kabelmodem aangegeven als een verbinding met het internet (gedeeld). Hierbij horen de volgende specificaties:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
WAN (PPP/SLIP) Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 62.45.227.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standaardgateway. . . . . . . . . : 62.45.227.XXX
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.45.45.XXX
62.45.46.XXX

Daarnaast maak ik gebruik van een tweetal USB draadloze netwerkkaarten.

Door de IP-adressen van deze netwerkkaarten handmatig te configureren lukt het me om een goede netwerkverbinding tussen de beide PC's tot stand te brengen. De draadloze netwerkkaart beneden heeft de volgende instellingen:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
WLAN miniUSB Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-01-24-B0-23-3B
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

De draadloze netwerkkaart boven heeft dezelfde instellingen, waarbij uiteraard het laatste cijfer van het IP-adres afwijkt van het adres dat beneden wordt gebruikt.
Bovendien is daar als Standaard-gateway het IP-adres van de draadloze netwerkkaart beneden aangegeven.

Op deze manier heb ik dus een goed werkende netwerkverbinding tussen de PC boven en beneden.

Als ik iets aan de instellingen van de draadloze netwerkkaarten verander, met name v.w.b. de standaardgateway waarbij ik de adressen van het kabelmodem of de LAN-ethernet kaart invoer, dan levert dat geen resultaat op sterker, in veel gevallen heb ik ook geen goede netwerkverbinding tussen beide PC's meer.
 
Laatst bewerkt:
opgelost ... (?)

Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor de rigoreuze oplossing: usb draadloze netwerkkaarten liggen in de kast, router gekocht, kabels getrokken en ....... het werkt niet.

De Router (sweex) instellen: geen probleem. Geeft keurig netjes een IP-adres aan de PC beneden en binnen een paar minuten draaide daar alles naar behoren.

Boven de PC opgestart, maar deze krijgt geen IP-adres van de router (eigenlijk hetzelfde probleem, zoals zich dit ook voordeed met de draadloze kaartjes).

Vervolgens naar een herstelpunt teruggegaan direct na installatie van Service-Pack 2 van XP.
Dit bleek de juiste (tijdelijke) oplossing.

Ook aan de PC boven werd nu een IP-adres gegeven. Internet + verbinding tussen de 2 PC's perfect.

Omdat ik ben terug gegaan naar een herstelpunt, gaat XP vervolgens ook de nog beschikbare updates installeren en DAAR zit 'm het probleem.

Zodra er twee beveiligingsupdates voor SP2 zijn geïnstalleerd (KB834707 en KB885884), dan ben ik terug bij af en krijgt de PC boven geen IP-adres.

Heb inmiddels het automatisch downloaden en installeren van de updates geblokkeerd, dus draait alles nu naar wens, maar wel met het gevoel, dat er nog(essentiële) updates geïnstalleerd moeten worden.

Draai beneden met XP-home en boven met XP-prof

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn. Firewalls uitschakelen helpt niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan