Driver installeren gelukt???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper1000000

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Berichten
117
Hallo mensen ik heb een vraag over de terminal in linux. Ik ben namelijk compleet nieuw in linux en ik weet nu dus niet of mijn installatie van een realtek driver voor linux is geslaagd. Hij ging allemaal dingen doen in de terminal en ik zag vaak voorbij flitsen toegang geweigerd en meer van dat soort dingen en toen sloot terminal zichzelf af. Ik heb zelf even opnieuw opgestart maar ik zie nog steeds geen veranderingen waar dan ook. Denken jullie dat t gelukt is of niet?
 
JHa

Beste Jasper,

Wat voor Distro draai je? Ubuntu of..?
Was het een .sh bestand dat je uitvoerde?
De melding "toegang geweigerd" betekent dat je geen recht hebt om te installeren.
Je moet namelijk "root" rechten hebben.

Dit is op te lossen door

1: In te loggen als "root" door middel van het commando "sudo su"
2: Het sudo-commando dat gebruikers in staat stelt om programma's uit te voeren met met rootrechten. Door - "sudo commando" in Ubuntu bijv "sudo apt-get install pakket"
Bij bijde wordt gevraagd om het wachtwoord van de gebruiker "root"

Probeer eerst even het ��n en ander op te zoeken over Linux. Het internet staat vol met informatie voor beginners.
 
sorry maar ik ben weer terug van weggeweest.
ja ik kan inloggen als root maar hoe voer ik dan de install.sh uit in dat venster want hij opent gewoon in een ander venster en dat zegt ie toegang geweigerd. maar ik snap er niks van. als ik namelijk dat doe wat je bij optie 2 geschreven hebt zegt hij dat hij /home/jasper niet kan vinden.
 
.sh staat voor shell. Het is dus een script dat is geschreven voor een shell.
Terminal openen > cd (directory van shell script)
sudo sh install.sh
of ./install.sh kan ook.:thumb:

Probeer eerst even het één en ander of linux te weten te komen. Er is genoeg te vinden op het internet! Anders zoek informatie over Unix. Linux is namelijk op Unix gebaseerd!

Zo leer je bijvoorbeeld Software te installeren vanaf source;) > Uitpakken, configureren, bouwen, installeren, troep/ruimte opschonen, deinstalleren.

Succes.

Succes,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan