• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele namen in planning voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
1.128
Graag zou ik het volgende willen voorleggen. Als ik een planning/dagrooster maak voor vrijwilligers die op verschillende dagdelen inzetbaar zijn voor verschillende hand en spandiensten zou ik graag een foutmelding willen krijgen als iemand zijn naam of code op hetzelfde tijdstip 2 x wordt ingevoerd of als hij via de absentielijst heeft aangegeven dat hij niet beschikbaar is die dag (vrij/afwezig). Hoe kan ik dit oplossen? Hoor graag van jullie. Heel hartelijk dank alvast
 

Bijlagen

  • plan.xls
    15 KB · Weergaven: 53
Hallo Friend,

Een en ander gerealiseerd met Voorwaardelijke opmaak in de cellen C3:H15
 

Bijlagen

  • Kopie van plan.xls
    16,5 KB · Weergaven: 54
Thoralf, hartelijk dank voor de snelle reactie. Wat mij alleen opvalt is dat als je een dubbele naam invoer voor dat de persoon gepland staat hij de oorspronkelijke eerdere invoer rood maakt. Voer je echter een tweede vermelding in na het de 1e invoer dan maakt hij de laatste invoer rood maakt. Is dit ook mogelijk met een omschrijving? bv "Karel staat dubbel" ? Hoor graag. Thanks. Friend
 
Hallo Friend,

Je hebt een keuze: òf beide namen van een dubbele, òf de eersten in de rij behalve de laatste, òf de tweede en volgenden in de rij worden rood. Ik koos voor de tweede optie.
Ik kwam er net nog achter dat ik de afwezigheid nog niet had meegenomen. Ik moet nog even kijken hoe dat op te lossen.
Bij voorwaardelijke opmaak is geen foutboodschap mogelijk. Dan zou je een aparte kolom moeten nemen om zo'n boodschap te realiseren.
 
Nu ook afwezigheid meegenomen. Let er op dat je niet meer dan 125 afwezigheids meldingen (zie het gele gebied op blad2) kunt hebben. Als dit te weinig is moet je de benoemd bereiken afwezdag en afweznaam aanpassen.
Let op: Voorwaardelijke opmaak in kolom C is anders dan in kolom D t/m H.
 

Bijlagen

  • Kopie van plan.xls
    21 KB · Weergaven: 47
Ik had het mijne ook net klaar, daarom...

Cobbe
 
Cobbe, dank ook voor jouw reactie en de verfijnde oplossing. Toch zit nog in mijn gedachte een andere oplossing van jou hand waarin er een melding naar bovenkomt. "Dubbele" invoer of "is al op een ander tijdstip ingepland". Hoe is dat te verwezelijken in mijn voorbeeld. Een popup met een mededeling dwingt je aandacht op de dubbel boeking/planning. Als het kan .... ik hoor graag. Met dank, Friend
 
Poging met validatie en error message.
 

Bijlagen

  • plan.xls
    25 KB · Weergaven: 64
Klinkt goed en ziet er op het eerste gezicht ook mooi uit, maar er is wel een hele schaduwadministratie in de kolommen M t/m S voor nodig.

De gehele discussie overziende lijkt mij de vraag om ook een popup met foutboodschap te genereren slechts een werkbare oplossing met behulp van VBA in te houden.
Mijn gedachten gaan daarbij dan in de richting van de volgende oplossing:
Uitgaande van benoemde bereiken voor afwezigheid, met bekende technieken werken naar voorwaardelijke opmaak (komt dan voor wat de berekeningen betreft in de lijn van de formules die ik gegeven heb bij mijn Voorwaardelijke opmaak-oplossing, met daarbij het geven van een popup als er een situatie voor toepassing van vw-opmaak ontstaat.
Door ook het plangebied een benoemd bereik te maken zou je nog een stuk flexibiliteit van de oplossing naar de (mogelijk niet-VBA-ervaren) gebruiker kunnen brengen.
Mijn vaardigheid met VBA is nog niet zo groot dat ik dit snel kan invullen. Mogelijk zijn er ervarener mensen die deze weg onderschrijven en kunnen realiseren.
 
Cobbe, tussen al deze goede aanrijkingen, heb jij nog een advies/oplossing??
Hoor graag hartelijk dank. Friend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan