• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele waarden blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

love-miranda

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2006
Berichten
90
Goedemiddag allen,


ik hoop dat jullie mij (weer) kunnen helpen..

Voor mijn werk moeten er documentnummers gegenereerd worden. Dit bestaat uit 3 onderdelen en een volgnummer.
Ik heb in Excel een kolom per onderdeel gebruikt en in kolom I staat de samengevoegde tekst.

Nu wil ik dat in kolom I geen dubbele waarden mogen komen. Niet alleen dat het aangegeven wordt, maar
dat er een foutmelding komt en de regel dan weer leeg is.

Nog even ter verduidelijking een voorbeeld;

2013-helpmij-excel-001
2013-helpmij-excel-002
2011-helpmij-word-001

de laatste 3 cijfers zijn volgnummers. Alles mag dubbel, alleen de combinatie ervan moet uniek zijn.

Met vba codes heb ik nog nooit gewerkt, dus als er een oplossing is zonder dat, graag!

Hoop dat dit mogelijk is met Excel...

Alvast bedankt! Groetjes Miranda
 
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de documentnummers precies genereert en wanneer de check moet plaatsvinden of een nummer al bestaat. In kolom I staat de samengevoegde tekst uit andere kolommen. Ik neem aan dat hier een formule in staat. Als dat zo is dan wordt het al of niet uniek zijn van een nummer bepaald door een combinatie van de voorafgaande kolommen. En wanneer en op welke kolom moet de check dan plaats vinden? Kun je anders even een voorbeeldje plaatsen zodat duidelijk is wat precies de bedoeling is?

Rebmog
 
Miranda,


Met in kolom A, B en C de 3 onderdelen volgt hieruit automatisch de documentnummers. Het stukje formule RIJ() zorgt voor de volgnummers en loopt automatisch op.
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(A2;"-";B2;"-";C2;"-";RIJ())
 
Het creëren van een oplopend volgnummer is inderdaad niet zo moeilijk. Maar uit de voorbeelden blijkt dat dit volgnummer in de praktijk niet uniek is (001 komt 2x voor). Vandaar mijn vraag om een voorbeeldje te plaatsen.

Rebmog
 
Bekijk bijlage dubbele waarden.xlsx

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb een bestandje toegevoegd waar er wat nummers zijn gemaakt.

Een documentnummer bestaat uit verschillende "onderdelen" elk onderdeel
mag meerdere keren voorkomen, maar de uiteindelijke documentnummer moet
uniek zijn.
 
Hierbij een voorbeeld waarbij met behulp van gegevensvalidatie wordt gecheckt of een documentnummer bestaat. Deze validatie is ingesteld voor de kolommen A,C,D,F,H. Na het ingeven van een gegeven wordt telkens gecheckt of dit leidt tot een niet-uniek nummer. Zo ja, dan verschijnt een melding. Ik heb de validatie ingesteld t/m rij 10, maar je kunt dit gewoon verder naar beneden kopiëren. Let op: de check vindt alleen maar plaats op bovenliggende rijen.

Rebmog
 

Bijlagen

  • dubbele waarden.xlsx
    47,3 KB · Weergaven: 102
Rebmog, jij bent goed!!! Hoe heb je dat gedaan?

Het is nu wel dat als ik bij rij 5 hetzelfde doe als rij 4 dat ik de melding krijg, maar als ik rij 4 wijzig en hetzelfde krijg als rij 5 dan krijg ik geen melding.. Bedoel je dat
met alleen op bovenliggende rijen?
 
Inderdaad bedoel ik dat met bovenliggende rijen. Maar hierbij een aangepaste versie die ook kijkt naar onderliggende rijen. Bij de formule die bij gegevensvalidatie is ingevoerd is ingesteld dat gekeken wordt tot en met rij 1000. Maar dit kan in de formule uiteraard aangepast worden.

Rebmog

NB: de validatie is in bijgaand bestand alleen ingesteld voor de rijen 5 t/m 10. Met kopiëren kunnen de andere rijen voorzien worden van validatie.
 

Bijlagen

  • dubbele waarden.xlsx
    47,4 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan