• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische data validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander1988

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2014
Berichten
6
Beste forummers,

Ik ben nieuw en zal mij even kort voorstellen: ik ben Alexander en ik werk als hotelmanager. Dus ook snachts! vandaar deze email op dit onmenselijke uur.

Mijn probleem is het volgende. Ik heb een spreadsheet ontwikkeld waarmee ik een bepaalde omzet kan berekenen. We hebben verschillende kamers in ons hotel, die gelinkt zijn aan zogenaamde codes, 7 in totaal. Deze 7 codes heb ik in een dropdownlist gezet. Ik wil graag, dat wanneer ik een bepaalde code selecteer in cel A, de waarde van cel B automatisch ingevuld wordt. Hieronder een screendump ter verduidelijking:

probleem1.jpg

Bij de codes GPRM, PROGP, ADYGP moet de waarde 90 zijn. Bij GPCL 120 en bij GPFS, HCFS en MSFSG 130. Deze heb ik op het moment handmatig ingevuld, alsmede de waarde in euro die in de kolom daarnaast staat.

Ik heb deze 3 waardes 90-120-130 ook als 3 waardes onder elkaar staan en een Range met naam gegeven.

Maar nu loop ik vast. Ik weet niet hoe ik deze formule moet maken..

Ik zoek veel en vaak dingen op fora en kom ook vaak tot een goede oplossing. Maar dit gaat me even boven de pet, ik heb hier dan ook geen ervaring mee. Ik heb wel wat voorbeelden gevonden maar een formule formuleren in het Engels lukt me niet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! :)

Groeten,
Alexander
 
Laatst bewerkt:
Hi Alexander,

Hierbij een opzetje met vertikaal zoeken.

Suc6,

Joske
 

Bijlagen

  • validatie 11012014.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 47
en anders met een formule (maar die is minder flexibel)

Code:
=ALS(J12='Data Validation'!D4;90;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D5;90;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D6;90;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D7;120;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D8;130;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D9;130;ALS(Januari!J12='Data Validation'!D10;130;"")))))))

Joske
 
Ontzettend bedankt!! Het werkt pefect :) Een nachtbraker betaamd heb ik de hele dag geslapen en het nu pas bekeken.

Maarr.. ik was iets vergeten. We hebben een bezettingsgraad en als die onder de 95% blijft, dan geldt hetgene wat nu in validatie 11012014.xlsx staat. Echter, als die 95,00% of meer is, dan wordt de room rate op een andere manier berekend. Ik had dit tabblad per ongeluk weggelaten. Deze rate wordt compleet berekend op het tabblad ">95% Caculation"

Ik heb de waardes die hieruit voortkomen ook gelinkt naar het tabblad Data Validatie. Zou iemand (Joske?) nog even kunnen kijken of ook deze regel geïntegreerd kan worden in de formule?

Ergo; in de tabel Januari staat bij kolom N de Occ in % Als dat 95% of hoger is, geldt de Room Rate zoals berekend in het tabblad >95% Calculation. Kan dit nog toegevoegd worden aan de formule?

MvG,
Alexander

PS zie bijgevoegd bestand.http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7MUEMWL73TFS.xlsx
 
Hi Alexander,

Ik heb de formule op je validatie een beetje aangepast.
Voldoet dit ?

Joske
 

Bijlagen

  • validatie 11012014.xlsx
    30,3 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan