• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Dynamische rijen en kolommen in sumifs formule

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Rin-12

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2024
Berichten
6
Hoi,
ik wil in een formule een gedeelte dynamisch maken. Het gaat om de formule: =SUMIFS(INDEX('Data entry file'!$A:$AF,0,MATCH(C$13,'Data entry file'!$1:$1,0)),'Data entry file'!$D:$D,$B22).

De functie werkt nu goed, maar als ik de data in cellen B22 t/m B34 verander (dit verandert in de originele file met het aanpassen van andere data), komt het antwoord altijd op 0 uit. Waarom? De formule moet dan niet in kolom D zoeken, maar in bijvoorbeeld kolom F. Het gedeelte achteraan, 'Data entry file'!$D:$D,$B22 moet dus dynamisch zoeken in de bijgevoegde file, sheet "Data entry file", kolommen A t/m H.

De data in de bijgevoegde file zijn uiteraard verzonnen.

Wie kan mij helpen?
 
Gebruik een dynamische tabel.
Het maakt nu niet uit waar de kolom 'Calendar month' zich bevindt.
 
hi Harry, dank je wel. Het gaat erom dat wanneer er in sheet "Dashboard" bijvoorbeeld kalenderweeknrs staan in cel B22 t/m B34 het resultaat in een andere kolom gevonden moet worden. Die kolom verandert wanneer er (en dat heb ik in mijn file uitgeschakeld) in een cel B6 iets anders staat. Zelf zat ik te denken aan iets als een xlookup of een 2e index. Ook heb ik de oplossing SUMPRODUCT op google gevonden, maar ik blijf foutmeldingen krijgen.
 
In blad data entry file heb ik cel formaat van de gele cellen aangepast.
en voor de oplossing heb ik de sumproduct formule gebruikt.
 
Hallo,

Zelf heb ik het idee dat toch het e.e.a. niet duidelijk is maar heb toch een poging gewaagd.
 
Hey allemaal, zover ik kan zien, is dit allemaal niet wat ik zoek.
De kolommen waarin gezocht wordt naar de data in sheet Dashboard,cellen B22 t/m B34 moeten ergens in kolommen A en H zitten van de data entry. Soms bevatten deze cellen (B22 t/m B34) namelijk een datum of een periode, een andere keer een jaartal of een maand (zoals in het voorbeeld). Wel bedankt tot nu toe voor de pogingen :)
 
Soms vraag je u af waarom mensen steeds excel opnieuw willen uitvinden?
 
Antwoord: omdat ze aan Excel beginnen zonder daarover eerst een systematische cursus te volgen of een overzichtelijk boek te bestuderen.
 
Soms vraag je u af waarom mensen steeds excel opnieuw willen uitvinden?

Antwoord: omdat ze aan Excel beginnen zonder daarover eerst een systematische cursus te volgen of een overzichtelijk boek te bestuderen.
Of probeer mij te helpen met mijn vraag zonder te proberen mij te analyseren. Je kent me niet, je weet niet wat ik wel of niet gevolgd heb of welk boek ik bestudeerd heb, dus is dat niet nodig en de vraag die ik hier stel zegt niks over mij. Ik vraag hulp omdat ik er zelf niet uit kom. Iedereen heeft zijn of haar eigen specialisme binnen excel en daarom bestaan er dit soort forums dacht ik. Alvast bedankt voor de pogingen die gedaan worden
 
Het is mij persoonlijk helemaal niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt.
Je bent het, denkelijk jezelf heel moeilijk aan het maken.

Enkele vraagjes.
- Tabblad "Data entry file"
Waar komt deze tabel vandaan? Zelf heb ik het vermoeden dat deze ergens van wordt gedownload.

- Tabblad "Display"
Wat heeft dat tabblad voor een toegevoegde waarde in het voorbeeld bestand?

- Tabblad "Dashboard"
Dat is het tabblad wat voor jou belangrijk is. Klopt dat?
In dat tabblad lijkt het erop dat je veel handmatig doet invullen. Is absoluut niet nodig.
Er dient ook gezocht te worden op een, denk ik handmatig ingevulde Maand-Jaar zoals b.v. May-23.
Deze komt in het tabblad "Data entry file" niet voor. Tevens wil je het e.e.a. met een "monster" van een formule gaan opzoeken/oplossen. Als deze "tabel" of wat het dient voorstellen over meerdere jaren/maanden wordt ingevuld dan bestaat de kans dat het geheel ontzettend traag gaat worden.

Kort samen gevat.
Laat eens in tabblad "Dashboard" met de beoogde uitkomsten zien wat je nu eigenlijk wil en waar de gegevens staan.
Dat is wat onderstaande helpers eigenlijk je een beetje probeerde duidelijk te maken
Antwoord: omdat ze aan Excel beginnen zonder daarover eerst een systematische cursus te volgen of een overzichtelijk boek te bestuderen.
Soms vraag je u af waarom mensen steeds excel opnieuw willen uitvinden?
 
We hebben diverse oplossingen gegeven maar het nog steeds onduidelijk waarom deze niet werken voor je.
Kun je duidelijk aangeven waar het mis gaat en wat je precies voor een uitslag verwacht
 
Het is mij persoonlijk helemaal niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt.
Je bent het, denkelijk jezelf heel moeilijk aan het maken.

Enkele vraagjes.
- Tabblad "Data entry file"
Waar komt deze tabel vandaan? Zelf heb ik het vermoeden dat deze ergens van wordt gedownload.

- Tabblad "Display"
Wat heeft dat tabblad voor een toegevoegde waarde in het voorbeeld bestand?

- Tabblad "Dashboard"
Dat is het tabblad wat voor jou belangrijk is. Klopt dat?
In dat tabblad lijkt het erop dat je veel handmatig doet invullen. Is absoluut niet nodig.
Er dient ook gezocht te worden op een, denk ik handmatig ingevulde Maand-Jaar zoals b.v. May-23.
Deze komt in het tabblad "Data entry file" niet voor. Tevens wil je het e.e.a. met een "monster" van een formule gaan opzoeken/oplossen. Als deze "tabel" of wat het dient voorstellen over meerdere jaren/maanden wordt ingevuld dan bestaat de kans dat het geheel ontzettend traag gaat worden.

Kort samen gevat.
Laat eens in tabblad "Dashboard" met de beoogde uitkomsten zien wat je nu eigenlijk wil en waar de gegevens staan.
Dat is wat onderstaande helpers eigenlijk je een beetje probeerde duidelijk te maken
Hi Peter,

als men mij dit duidelijk probeert te maken, is het jammer dat dat niet in eerste instantie kon en dat er meer oordelende opmerkingen komen. Maar goed, laten we gezellig verder gaan :)
Ik zal proberen de vragen te beantwoorden en hopelijk wordt het duidelijker en kan ik geholpen worden hiermee.

In het origineel is alles in het Engels.

tabblad "Data entry file": hierin moeten verschillende afdelingen straks hun dagelijkse resultaten gaan invullen. Dit is geen download ergens vandaan. Sommige data worden wel met een andere formule uit een andere file gehaald. Ik heb bewust al deze formules en echte getallen eruit gehaald en de file aanzienlijk korter gemaakt omdat het echt om gegevens gaat die (voor nu) tot tenminste 2 jaar terug gaan. Voor het voorbeeld lijkt me dat niet nodig.

tabblad "Display": Dit is puur om, voor meerdere personen (in het voorbeeld beperkt naar 1 persoon) met drop down menu's de latere grafiek onderwerpen te kunnen kiezen. In het originele bestand staan er zo'n 6-8 afdelingen/personen.

tabblad "Dashboard": Hierin kan men dus aangeven of men per kalendermaand, weken, dagen of bijvoorbeeld jaren wilt bekijken en welke van de 6 afdelingen/personen zichtbaar moeten komen. Aan de tabel waar ik nu de juiste formule voor vraag staan in het origineel zo'n 10 grafieken gelinkt die veranderen naarmate je bovenin de keuzes veranderd. Omdat dit deels bedrijfsgevoelige informatie betreft, heb ik dat weggelaten. Hier wordt in het origineel niks handmatigs aangepast. Er zitten daarin ook berekeningen achter dat wanneer je kiest voor "kalendermaand" gekeken wordt naar de huidige maand waarin we zijn en tot hoever terug men de gegevens wilt laten zien.

Ik heb een nieuwe, uitgebreidere file toegevoegd. Alle getallen zijn verzonnen.
Wat ik dus nodig heb is het volgende:
In tabblad "Dashboard" zijn de cellen B28 t/m B40 aan verandering onderhevig afhankelijk van wat er gekozen wordt in de drop down box in de cel B6. Het resultaat in de cellen B28 t/m B40 kan in tabblad "Data entry file" in 1 van de kolommen A t/m H teruggevonden worden. Nu refereert de formule "=SUMIFS(INDEX('Data entry file'!$A:$T,0,MATCH(C$13,'Data entry file'!$1:$1,0)),'Data entry file'!$D:$D,$B28)" alleen naar kolom "D", Calendar month, in tabblad "Data entry file" (dikgedrukte gedeelte). Dit moet echter verwijzen naar tabblad "Data entry file" kolommen A t/m H.

Oftewel, de formule die ik nodig heb, moet een match vinden in rij 1 (data entry file tabblad) EN kolommen A t/m H (data entry file tabblad) (mogelijkheid dat er vaker dezelfde match gevonden wordt) en dan de cellen in kolommen I t/m einde (er worden later nog kolommen toe- en ingevoegd) die beide matches hebben optellen.

Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.
 
Grappig dat een bedrijf met een omzet van $2,6 miljard op Helpmij om hulp komt vragen.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik het goed begrepen als:
Je kiest op werkblad Dashboard in B6 Calendar_week.
Dan wil je voor bijvoorbeeld week 15 (15-2024 in B34 op werkblad Dashboard) in cel C34 op werkblad Dashboard de som hebben van I110:I116 op werkblad "Data entry file"?
En in E34 de som van K110:K116?
 
Sorry Rin-12

Nu kan ik er helemaal geen touw meer aan vast knopen.
Mijn inziens deugt de hele opzet niet.
Er staan nu al formules in waar ik pijn van aan mij ogen krijg wat dus later b.v. op grote fouten kan leiden.
Het lijkt mij verstandiger om "start from the beginning".
 
@AHulpje
Leuk gokspelletje, niet? Kijk eens naar de algehele opzet. Formules, verwijzingen etc. etc.
 
Het zou ook helpen als je de spelling van 'Data entry file'!A11:H11 gelijk maakt aan de spelling van 'Drop down menus'!$C$1:$I$1, anders vind je ze nooit.
 
ik vraag me af wat er mis is aan de oplossing in #7.
 
Kan je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • rin-12(wb).xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 14
En zonder enige reactie staat de vraag plotseling op opgelost en zijn alle voorbeeldbestanden uit de volledige thread verdwenen??????????:mad::mad::mad:
 
Hoi allemaal,

dank voor jullie inzet zo ver. Ik heb er bewust voor gekozen om alle bijlages te laten verwijderen vanwege informatie die ik niet had willen delen. Ik heb hier in elk geval van geleerd om nog voorzichtiger te zijn in dingen delen. Ik ben waarschijnlijk dichtbij de oplossing en heb daarom het topic als "opgelost" gemarkeerd. Bij sommige reacties voelde ik me niet prettig en waren wellicht zo openbaar ook niet nodig. Ik heb hier dan ook op teruggereageerd, wat misschien ook beter prive gedaan was.
Wellicht kunnen we allemaal hieruit leren dat we voorzichtiger moeten zijn, niet alleen met delen, maar wellicht ook met wat voor reactie we plaatsen. Soms is niks zeggen of even prive een berichtje sturen veel relaxter :)
Nogmaals dank voor de inzet die jullie wel getoond hebben! Ik heb hier zeker wat aan gehad
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan