• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een 'conflictzoeker' in een jaarkalender van een basketballploeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.

backnext

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2016
Berichten
176
Een vraag(je) in verband met een 'conflictzoeker' in een jaarkalender van een basketbalploeg.

Ik heb een blad met uur, datum, thuis team en uit team. Daarin moet ik de matchen vinden waarbij er een conflict is. Een conflict is er bv als de coach van ploeg 1 ook zelf bij ploeg 2 speelt of als een speler van de TE M14 A ook bij TE M16 A speelt.
Daarbij mag als ze alle 2 thuis spelen de tijd tussen de eerste match en de 2e niet minder dan 2 uur zijn.
Als de 2 'conflictploegen' 'uit' spelen, mag de tijd tussen de eerste match en de 2e niet minder dan 4 uur zijn.

Voor iedere conflictsituatie heb ik een formule zoals onderstaande:

=ALS(OF(EN(C4=C3;ABS(B4-B3)<200;D3=$F$2;D4=$F$3);EN(C4=C3;ABS(B4-B3)<200;D3=$F$3;D4=$F$2));1;0)

Waarbij ik eerst de datum en dan het uur check en dan kijk of het gaat om conflictploegen (in 2 richtingen). Zo ja komt er een "1", anders een "0".
Met voorwaardelijke opmaak en een kleine formule kleur ik kolom A. Zo zie ik vlug of er conflicten zijn bij een aanpassing van de kalender.
Met 'brug' bedoel ik dezelfde situatie als hierboven maar met een andere match ertussen. Eerst speelt ploeg 1, dan ploeg x en dan ploeg 2 die in conflict is met ploeg 1.
En dan heb ik nog de situaties niet waarbij de ene ploeg thuis en de andere uit speelt.

Er moeten natuurlijk nog heel veel matchen bijkomen maar er moeten vooral nog een 10-tal conflictsituaties bijkomen.
Is er een eenvoudiger manier om dit te doen? Heeft iemand een tip?

In bijlage een voorbeeldje. Bekijk bijlage conflictzoeker.xlsx
 
hallo, je schrijft:
Er moeten natuurlijk nog heel veel matchen bijkomen maar er moeten vooral nog een 10-tal conflictsituaties bijkomen.
maak eens een lijstje van alle conflict situaties en plaats dat hier.
 
Laatst bewerkt:
De reden? Is dat belangrijk? Soms speelt een speler in beide ploegen en moet hij of zij de tijd hebben om zich van ploeg 1 naar ploeg 2 te kunnen verplaatsen. Thuis rekenen we 2 uur tussen de begintijden en 'uit' rekenen we 4 uur. Het kan ook dat de coach nog een andere ploeg coacht of zelf nog moet spelen op een andere plaats.
 
Eenvoudiger is het woord niet. Het is in ieder geval een min of meer universele formule geworden.
Misschien kun je er wat mee.
 

Bijlagen

  • conflictzoeker.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 37
Bedankt.
Zeker niet eenvoudiger op het eerste zicht. Ik moet het nog eens rustig bekijken maar ik zie dat de formule in ieder geval over alle kolommen en rijen kan getrokken worden. Dat lijkt me al een stap in de goede richting. Zou het mogelijk zijn om de lijst op blad 1 hierin te betrekken? Misschien kan die omweg met die rechter kolommen dan beperkt worden?
 
Tja, ik had een poging gedaan om alle conflicten in 1 formule te stoppen en dacht eraan om iedere keer in de lijst te zoeken of het gaat om een conflictsituatie. De verschillende kleuren zijn niet echt nodig dus moet ieder conflict niet echt in een aparte kolom behandeld worden. Maar voorlopig zie ik het niet.
 
Test deze eens:
 

Bijlagen

  • conflictzoeker2.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 37
Ik ben nog even verder gegaan met de oplossing van Timshel in post #10 en heb er mijn eigen benadering aangegeven.

Ik heb het conflictenlijstje uitgebreid zodat de conflictparen er dubbel in staan (bijvoorbeeld 2 regels: A heeft een conflict met B en B heeft een conflict met A); daar ging de oplossing van Timshel ook van uit. Verder heb ik ook voor alle teams een regel opgenomen met het eigen team als conflicterend team, zodat ook gecontroleerd kan worden of een team niet 2 keer binnen 2 of 4 uur moet spelen. Of dat een team niet tegen zichzelf speelt (thuis team = uit team).

Verder heb ik de beperking eruit gehaald dat alleen naar de huidige regel en vorige/volgende 2 regels wordt gekeken: er wordt nu naar alle wedstrijden van dezelfde datum gekeken. Hiertoe heb ik namen met dynamische bereiken gedefinieerd.
Voorwaarde voor correcte werking is wél dat de lijst is gesorteerd op datum, want hij pakt telkens de eerste regel met de betreffende datum en dan zoveel regels als dat die datum voorkomt, bijvoorbeeld Uren is gedefinieerd als:
Code:
=VERSCHUIVING(INDEX(Blad4!$B:$B;VERGELIJKEN(Blad4!$C2;Blad4!$C:$C;0));;;AANTAL.ALS(Blad4!$C:$C;Blad4!$C2))
Let op: dit is de definitie als je "Namen beheren" kiest terwijl je een cel op regel 2 actief hebt; de $C2 (2x) in de formule schuift mee al naar gelang de regel waarop je staat.
Ik heb dienovereenkomstig de namen ThuisTeams en UitTeams gedefinieerd.
Ook voor de conflicten heb ik een naam gedefinieerd - Conflicten - met een dynamisch bereik van aan-elkaar-gekoppelde conflictparen.

Ik heb 4 kolommen met mogelijke conflictsituaties onderkend: het thuisteam conflicteert met een (ander) thuisteam; het thuisteam conflicteert met een uit team, het uitteam conflicteert met een thuisteam en het uitteam conlficteert met een (ander) uitteam.
In de kolommen wordt vermeld met welk team er een conflict is.

De matrixformules verschillen iets per kolom; bijvoorbeeld F2 (en gekopieerd naar beneden):
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($D:$D;1/(1/MIN(ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN($D2&ThuisTeams;Conflicten;0))*(ABS($B2-Uren)<200)*(RIJ(ThuisTeams)<>RIJ());RIJ(ThuisTeams)))));"")
 

Bijlagen

  • conflictzoeker2 MB.xlsx
    14,9 KB · Weergaven: 35
Marcel,
Heel erg bedankt. Ziet er veelbelovend en heel interessant uit met het gebruik van die namen. Ik moet dit nog even bestuderen (als beginner). Maar kan het dat de formule nu enkel geldt voor een tijdsverschil van 2 uur? Bij een conflict waar beiden thuis spelen geldt 2 uur verschil minimum. Als minstens 1 (eigen) ploeg 'uit' speelt geldt 4 uur verschil. Of zie ik iets over het hoofd?
Euh, correctie, ik had inderdaad iets over 't hoofd gezien. Dit verschilt naargelang de kolom waarin de formule voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Timshel,
Bedankt. Ziet er ook heel interessant uit. Ik bekijk het vanavond nog eens op 't gemak.
 
reactie op post #5:

dat lijstje moet uit de regels van zelf ontstaan.
dus geef alle regels dan moet het lijstje van zelf door formules ontstaan.
 
Beste MarcelBeug,
Ik ben zeer enthousiast over jou oplossing.
Ben het hier al een tijdje aan het testen.
Er is echter iets vreemd aan de hand.
Als ik het conflict (ander werkt natuurlijk ook) uit de lijst: TE DSE B - TE 208 B neem...
Ik zet die ploegen eerst naast elkaar in de 'thuisteam' en 'uitteam' -kolom op het laatste speeluur van een dag (in de praktijk komt dit enkel voor bij fouten in de kalender).
Dan knip ik 1 van de 2 ploegen en plak ik hem in de daarop volgende regel maar dus wel in de volgende speeldag.
Hier is dus geen conflict meer ( niet meer zelfde dag) maar de formule van de eerste ploeg geeft nog wel een conflict aan.

Bij wissen en opnieuw invoeren op ander plaats ipv knippen en plakken gaat het wel.
De regel is dus: niet te werken met knippen en plakken maar waarom?
Hier een klein voorbeeldje... Bekijk bijlage MarcelGeug_conflictzoeker-vraagje.xlsx van wat er dan nog blijft staan na knippen en plakken.
 
Als je cel E7 knipt en plakt in E8, dan wijzigen de verwijzingen naar cel E7 mee naar E8, dus bijvoorbeeld de formule in H7 kijkt dan naar E8 i.p.v. naar E7.
Tegelijkertijd krijgt je #VERW! fouten in de formules die verwezen naar E8, omdat die "oorspronkelijke" E8 er niet meer is (die is overschreven door E7).

Dus inderdaad: niet knippen en plakken.
Eventueel kun je nog wel de inhoud van de cel knippen (eerst met F2 in edit modus gaan) en dat in de inhoud van een andere cel plakken.
 
Marcel,
Bedankt voor de uitleg.
Nu heb ik nog een bijkomend vraagje dat misschien met een gelijkaardige formule kan berekend worden:

Even wat uitleg:
We beschikken 's morgens maar over 1 plein en 's namiddags 2. Dit geldt dus enkel voor de kolom 'Thuis team' als de eigen ploeg (TE...) thuis speelt.
's morgens 1 plein om 9 uur (eerste match) en daarna om 11 uur nog eens datzelfde plein voor 2e match andere ploegen.
Later altijd 2 pleinen.

Aangezien ik je formules nog probeer te begrijpen (komt nog wel) zie ik nog niet meteen hoe dit er bij kan. Heb je een tip?
 
De nieuwe vraag zou door kolom K (met hulpkolom J) afgedekt moeten worden.
Ik heb aangehouden dat vanaf 13:00 uur 2 thuis teams tegelijk kunnen spelen.
 

Bijlagen

  • conflictzoeker3 MB.xlsx
    14,8 KB · Weergaven: 42
Getest en goed bevonden. Grote hulp voor volgend seizoen. Bedankt. Deze gaat op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan