Een rapport uit 2 verschillende queries.

Status
Niet open voor verdere reacties.

naprius

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Berichten
147
Hallo allemaal,

Voor het berekenen van winstmarge en omzet van onze serviceorders heb ik 2 queries gemaakt. 1 query filtert op materialen, de ander op arbeidstarieve of uurlonen. Nu wil ik graag 2 bedragen in een rapport laten zien. Namelijk de winstmarge van de materialen query en de winstmarge van het arbeidstarief. Ze moeten dus apart zichtbaar zijn, ook al staan ze in dezelfde tabel.

Nu heb ik al via expressieopbouw het veld uit die andere query in mijn rapport gezet, maar dan geeft hij of een #NAAM? error of hij vraagt me een parameter die verder nergens op uitdraait.

Is het uberhaupt mogelijk om een veld uit een andere query (dus met andere filters) te laten zien in een report gebaseerd op de ene query?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
De vraagstelling is dermate vaag, dat ik niet veel meer kan antwoorden dan: ja, dat is in beginsel wel mogelijk. Of dat in jouw huidige rapport makkelijk is of niet, of misschien zelfs al zou moeten kunnen zonder kunstgrepen, kan zo niet beantwoord worden, omdat we daarvoor het rapport nodig hebben, of in ieder geval inzicht in hoe het rapport is opgebouwd. Normaal gesproken zou ik het rapport baseren op een query waarin alle gegevens zijn opgenomen, of zijn af te leiden in een groepskop- of voettekst.
 
Er is 1 tabel. In deze tabel staan de servicefactuurregels van de geboekte serviceorders. Hierin vind je omschrijvingen van materialen of van tarieven voor arbeid. Deze 2 soorten staan in 1 kolom, namelijk Description. Verder staan in deze tabel kolommen met inkoopsprijs, verkoopsprijs, korting en aantal gebruikt van het materiaal/tarief in een specifieke order. Deze staan allemaal in 2 bijna identieke queries. Echter filter ik 1 query op de arbeidstarieven en in de andere filter ik deze tarieven weg. Ik wil de materialen en arbeidstarieven apart zien namelijk (materialen hebben namelijk inkoopsprijs en arbeidstarieven niet).
Verder heb ik zelf een veld in de query gemaakt waarbij ik de winstmarge bereken door: Totaalbedrag-(Inkoopsprijs*Hoeveelheid gebruikt in order)

Nu heb ik een rapport via de wizard gemaakt op basis van de query die de materialen berekend, waarin men in 1 opslag de omzet en de winstmarge per maand kan zien voor de materialen. Echter wil ik graag ook de inkomsten van arbeidstarieven in dit rapport apart zien.

Daar loopt het bij mij spaak.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is, ik kan namelijk vanaf hier niets uploaden. Dat is afgeschermd.

Groetjes.
 
Dus je hebt per serviceorder minstens twee records; één met de arbeidsuren, en één met de materialen? Ik denk dat je het rapport wel kunt baseren op één query; het onderscheid op het rapport maak je dan met Groeperen.
En zelf zou ik voor de twee entiteiten toch echt een aparte tabel maken... Het is af te raden om één veld voor meerdere doeleinden te gebruiken. Op zijn minst een apart veld...
 
Ik kan helaas niet klooien met die tabellen, die komen namelijk allemaal vanuit ons ERP-systeem Navision.
Ik weet overigens niet precies wat je met records bedoelt in dit geval maar de arbeidstarieven en materialen staan in 1 kolom op die tabel. Ik wil dat groeperen echter wel eens proberen. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
 
Wat ik vermoed, is dat je niet tegelijk arbeidstarieven en materialen kunt invoeren, en dat je daar dus minstens twee aparte records voor nodig hebt. Een als je de tarieven invoert, en minstens één voor de materiaalkosten. En dat levert dus tenminste twee records op.
In je rapport kun je met de knop Groeperen en Totalen groeperingsniveau's aangeven op verschillende velden. Een groep zou bijvoorbeeld Projectcode kunnen zijn, één groep materiaalkosten en een voor de arbeidstarieven. In de voetteksten kun je deze dan optellen.
 
Geprobeerd.. Ik ben bang dat ons systeem gewoon nogal onhandig is opgezet.
Daar is helaas niet meer veel aan te veranderen, behalve het geheel opnieuw beginnen. Ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat mijn baas en consorten daar niet zo veel voor zullen voelen.
We zouden eventueel een achteraf splitsing kunnen maken in de Productboekingsgroepen o.i.d. al is dat met duizenden en duizenden van artikelen bijna onbegonnen werk.

Ik denk dat de overzichtjes maken toch handwerk blijft. Ik heb in ieder geval een boel geleerd hiervan, waarvoor dank :thumb:

Nu zien uit te vogelen hoe ik via een formulier aan de hand van een query een rapport kan laten uitdraaien met dropdownmenu's waarbij je de criteria van het rapport kan kiezen... :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan