Een schermafdruk gebruiken als bijlage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
2.005
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal.

Een schermafdruk gebruiken kan gelezen worden in SchoonePC

Hij eindigt met
* Een schermafdruk maken van iets belangrijks en deze vervolgens bewaren.
* Een schermafdruk maken van iets belangrijks en deze vervolgens als bijlage per e-mail verzenden.
* Een schermafdruk maken en het plaatje vervolgens in een website verwerken.
* Een schermafdruk maken van een bestelling, geldoverboeking of andere transactie als bewijs.
* De mogelijkheid het bestand alsnog op papier af te drukken.
Etc., etc.

En toen hield de spreker stil.
Omdat hij z'n boek wilt verkopen.

Maar welk programma zou bovenstaande bewerkingen kunnen uitvoeren?
Zonder voor eleke bewerking een Word [agina te hoeven maken.
(Zoals bij een geldoverboeking is beslist geen hele Wordpagina nodig)

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
MSpaint, irfanview, Word enz enz. Je kunt een printscreen beschouwen als een BMP bestand in het geheugen. Dit plaatje kun je in heel veel programma's plakken via CTRL+V
 
Er zijn zat programma's waarmee je schermafbeeldingen kunt maken. Betaald en gratis. Bijvoorbeeld Greenshot, dat gratis is.
 
Voor het maken van een afdruk van het hele scherm gebruik je de PrintScreen knop.
Als je een afdruk wilt hebben van het huidig geopende venster gebruik je Alt+PrintScreen.

Je ziet dan inderdaad niks gebeuren zoals Tiborv al zei. Je kan dan de Ctrl-V toets gebruiken in ieder willeurig programma waar je plaatjes in kan plakken. Voor meer geavanceerde mogelijkheden zijn er aparte programma's waarvan OctaFish er al 1 noemde.
 
Je zou ook kunnen kijken naar Gadwin PrintScreen (gratis versie en prof. versie beschikbaar). Downloads: hier
Kun je allerlei toetsen definiëren voor het maken van schermafdrukken (volledig scherm, alleen actief scherm, zelf-gedefinieerde rechthoek etc.)

Je kunt in ieder geval automatisch de schermafdruk laten opslaan in een map en afbeeldingstype naar keuze. Ik ben even kwijt of het (in de gratis versie) ook mogelijk is het meteen naar je mailprogramma te sturen. Indien dat niet kan, dan zou ik verwachten (check het) dat het in de prof. versie wel kan.

Tijs.
 
Hallo Dnties

Je hebt zo'n mooie sluitregel:

Schermafdruk bijvoegen : van het volledige scherm : [PrtScn] knop; van het actieve venster :
[Alt][PrtScn] toetscombinatie. Start -> Uitvoeren -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand ->
Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen. Uploaden via de Paperclip knop in nieuw bericht.

Maar weet je zeker dat het selecteren van [Alt)(PrtScrn] toetsencombinatie ook werkt in Win10.
Ik krijg aldoor het hele scherm als PrintScreen
En dat is niet de bedoeling, het gaat juist op het Actieve Scherm

MVG
Dukkel
 
Je zou ook kunnen kijken naar Gadwin PrintScreen (gratis versie en prof. versie beschikbaar). Downloads: hier
Kun je allerlei toetsen definiëren voor het maken van schermafdrukken (volledig scherm, alleen actief scherm, zelf-gedefinieerde rechthoek etc.)

Je kunt in ieder geval automatisch de schermafdruk laten opslaan in een map en afbeeldingstype naar keuze. Ik ben even kwijt of het (in de gratis versie) ook mogelijk is het meteen naar je mailprogramma te sturen. Indien dat niet kan, dan zou ik verwachten (check het) dat het in de prof. versie wel kan.

Tijs.

Hallo Dnties
Ik heb het getest, in de standaard versie werkt het selecteren van alleen het Actieve scherm niet.
MVG
Dukkel
 
Hallo Dnties

Wat wel gaat:

De printschreen in Paint neerzetten en daar het gedeelte selecteren wat je wilt gebruiken: Dus daar het actieve scherm van maken.

Zo kom je langs een omweggetje toch op hetgeen je wilt hebben.

Of is er toch een snellere mogelijkheid ?

MVG
Jan
 
Ja, de standaard Windows toetscombinatie ALT-PrintScreen. Die kopieert alleen het actieve window en niet het hele scherm.
 
Shift+PrtScr is de standaard combinatie in PrintScreen voor het actieve venster, dus NIET Alt-PrtScr wat het in Windows is...
enige waar je tegenaan kan lopen is dat het verkeerde venster/programma wordt gepakt als "actieve venster" door PrintScreen.

Overigens lijkt de Free version ook te kunnen e-mailen, maar het werkt niet bij mij (mogelijk alleen werkend/bruikbaar in de Pro versie).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan