Eigen NAS server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Berichten
27.152
Ik heb hier nog een PC staan die ik zou willen gaan gebruiken als een soort NAS server.
Met een harddisk van 250Gb die voor alle computers in het thuisnetwerk bereikbaar is.

Ik heb hier echter geen enkele ervaring mee, dus zoek wat tips en adviezen v.w.b. de te gebruiken software.
Ik heb op internet inmiddels als het programma FreeNAS gevonden, dat wel goed zou werken maar redelijk ingewikkeld is in opzet en gebruik zonder GUI.

Heeft iemand misschien een suggestie voor andere te gebruiken software hiervoor of andere tips?
 
ClarkConnect?

Met FreeSCO kun je wel een servertje laten draaien, of hij ook dit kan, is uit te proberen.

Hoe wil je draaien? vanaf flop of iets anders?

Overigens werkt die FreeNAS toch met een webGUI?
 
Ik ga dat progje eens even bekijken.:thumb:

Van wat ik begrepen heb werkt FreeNas zonder GUI, gewoon tekstmatig, maar ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd. Was eerst op zoek naar alternatieven.
 
ClarkConnect is bij mijn weten ook textbased, neem wel de community uivoering, die is gratis.
Haal ook de laatste versie op van FreeNAS.

Overigens zijn het allemaal Linux based progjes en vrij simpel om mee te werken, hoor.

Heb jarenlang een router gehad met FreeSCO, werkt prima je hebt alleen een computer in je meterkast met de bijbehorende stroomafname, kosten 2 tot 300 euro p.j.:eek:
 
clarkconnect is niet tekstbased.
Ik gebruik het nu ook al een jaar of 5. Daarvoor altijd freesco gedraaid op mn eerste firewall/file/samba server (goh, wat was ik toendertijd trots dat ik een soort linux in huis had draaien! )

CC zit nu al in versie 4.
Je kunt het configureren via de webminkant (poort 10.000) of gewoon via de normale manier via poort 81 in je browser.

/offtopic. 200 tot 300 euro? Dacht eigenlijk dat je maximaal 40 euro per maand kwijt was aan 220 watt pc'tje met 2 netwerkkaarten en 1 a 2 harde schijven.. zeker met die oude pentiums die nog niet zoveel stroom vraten
 
Laatst bewerkt:
he bedankt ik heb nu tentamens dus ga er aankomend weekend mee aan de slag. En dat 2 tot 300 euro wordt daar niet aanschaf mee bedoeld en met 40 euro p m stroom? ;) Ik heb deze netwerkkaarten zijn die geschikt voor server?
3 x 10/100 Mbit 3Com netwerkkaart + 1 x 10 Mbit 3Com PCI

En over de uitbreidingen met het huidige mobo (minsten 8 jaar oud) dat zijn nu zoals gezegt 2 ide poorten dus 4 totaal eigenlijk en 2x usb 1.0 waar ik wat mee kan volgens mij. Wordt die usb aansluiting dan niet een bottleneck? of zijn er eenvoudig geen andere opties met dit mobo?
 
ik had ff een gelijkaardig project dat ik intussen wel al laten varen heb.

lukt wel aardig hoor.
paar dingen die je best doet.

max out the ram
koop een PCI USB 2 kaart, want streamen lukt niet erg goed als ie op USB 1 staat.

verder was dat bij mij vrij simpel.
ubuntu, de harde schijven geshared inclusief windows compatibility thats it.
voor de leut later nog ftp en lamp opgeplaatst.

vergeet niet om de grafische omgeving van je linux af te zetten, zo blijft ie mooi draaien.

nu draait diezelfde p2 hier w2000 omdat de xbox 360 moeilijk deed om te connecte naar linux met oog op streaming.
 
ik had ff een gelijkaardig project dat ik intussen wel al laten varen heb.

lukt wel aardig hoor.
paar dingen die je best doet.

max out the ram
koop een PCI USB 2 kaart, want streamen lukt niet erg goed als ie op USB 1 staat.

verder was dat bij mij vrij simpel.
ubuntu, de harde schijven geshared inclusief windows compatibility thats it.
voor de leut later nog ftp en lamp opgeplaatst.

vergeet niet om de grafische omgeving van je linux af te zetten, zo blijft ie mooi draaien.

nu draait diezelfde p2 hier w2000 omdat de xbox 360 moeilijk deed om te connecte naar linux met oog op streaming.

hey,

inmiddels ben ik er ook helemaal uit;) ik heb gewoon zelf een nieuwe homeserver gebouwd met WHS erop. WHS vooral voor de makkelijkheid hoor;) ik ben met ook een tijdje met linux bezig geweest fedora en ubuntu. gaat opzicht best maar als je het er echt strak uit wilt laten zijn kom je wat mij betreft bij whs uit. En helemaal in het begin met freenas bezig geweest maar dat was toch iets te beperkt.
 
Een topic van meer dan een jaar oud is niet actueel. Mochten jullie zelf nog vragen hebben of wat willen weten open dan een eigen topic.

Deze gaat dicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan