Email sturen naar meerdere emailadressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SA3

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2016
Berichten
127
D.m.v. een knop in mijn formulier wil ik een nieuwe email in Outlook openen, met in het To-veld de email-adressen (ca 100 adressen) uit een query.
Ik stuit op twee problemen:
- de email wordt niet geopend maar direct verstuurd
- de variabele waarin ik mijn email-adressen in lees is slechts 256 karakters lang en dus te kort.
Wie kan mij helpen?
 
Laten we met het tweede probleem beginnen, want eigenlijk geef je zelf al aan wat het probleem is... zelfs als al je adressen bestaan uit het minimale aantal tekens (5: a@b.nl) krijg je nooit meer dan 51 adressen in je regel. Dat gaat dus, wat je ook gaat doen, nooit lukken in één keer. Dat is gewoon fysiek onmogelijk. Dus daar is geen oplossing voor. Punt. Je zult de mailing dus op moeten splitsen in meerdere mailsessies.

Je eerste probleem is simpel op te lossen (gebruik .View i.p.v. .Send) maar de vraag is: waarom wil je die mail überhaupt nog zien? Een mail die je in bulk verzend (en 100 personen is echt wel een bulkmail) kan nooit persoonlijk zijn. Er zijn dus, lijkt mij, bijzonder weinig redenen te bedenken waarom je tijdens het verzenden de mail nog zou willen bewerken. Volgens mij moet je, als je de mail gaat versturen, alle tekst die in de moet komen al lang en breed gegenereerd kunnen hebben. Dus het is juist goed dat je de mail niet meer ziet!

Laten we er even voor het gemak van uit gaan dat je de mail inderdaad helemaal van te voren kunt opstellen, dan hoef je in de mail alleen maar het onderwerp (uit een formulierveld?) te halen, en de bodytekst (ook uit een formulierveld). Dan is het wel zo aardig om elke mail te personificeren; als je het email adres van een persoon kunt ophalen voor de mail, kun je dat ook voor de voornaam. Dan is een regel als "Beste Wilma", "Beste Anton" veel leuker dan: "Aan allen". De eerste variant, elke geadresseerde een persoonlijke mail, lost gelijk je tweede probleem op. Je maakt dus een lus door je adressenbestand en stuurt de mail 100 keer naar één adres. Gek genoeg zul je dan merken dat je nooit meer last hebt van de beperking van 256 karakters, want daar ga je nooit meer aan komen!

Samenvattend: maak een routine die door je adressenbestand lust en alle mails apart verstuurt, en doe dat vooral niet met .Display, want dan moet je 100 mails met de hand verzenden.
 
Je voorstel begrijp ik niet helemaal. De mails apart versturen lijkt me prima, maar kan ik dan het emailbericht opmaken conform Outlook-Nieuwe e-mail incl. onderwerp, eventuele bijlages en foto's?
 
Als ik je verhaal nu goed samenvat, wilde je dus vanuit Access alleen de adressen overhalen naar een nieuwe email in Outlook, waar je dan zelf de tekst en plaatjes in zet etc. Je weet inmiddels dat je een onoplosbaar probleem hebt met je email adressen, dus dat gaat dan zo niet werken. Bovendien: wat is er op tegen om de gehele mail vanuit Access te versturen zonder ingrijpen van de verzender? Je kunt namelijk een email prima opstellen met VBA, inclusief bijlagen en plaatjes. Al is dat in eerste instantie wel wat lastiger als zelf een mailtje in elkaar flansen. Maar als je eenmaal weet hoe, dan is daar wel uit te komen. Omdat de code universeel toepasbaar is (de meeste programma's moeten een Outlook sessie openen) hier een Excel voorbeeldje. Dat is vrij makkelijk aan te passen, omdat je in Access met velden werkt en niet met cellen. Het is dus eigenlijk makkelijker in Access :).
 
Ik kies voor de eenvoud d.w.z. dat ik vanuit Access een actuele emaillijst aanmaak en deze wegschrijf als PDF. Deze PDF kan de gebruiker dan met copy/paste overnemen naar het Aan-veld van Outlook of andere emailer. Dat is het meest flexibel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan