• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EXCEl ALS som met teskt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is inderdaad moeizaam. Maar goed, ik heb een opzetje gemaakt.

LET OP: in de bijlage heb ik de Voorwaardelijke Opmaak regels van blad UITZEND verwijderd. Die waren nogal gefragmenteerd geraakt. :rolleyes:
Scheelt zo'n 40 KB. En ik heb ook de plaatjes verwijderd van de andere werkbladen, maar dat scheelde niet zoveel.

In UITZEND heb ik wat meer getallen ingevuld en bij A44 EQ veranderd in CO.

In Equipe_Week_0 heb ik een hulpkolom A toegevoegd (deze kun je verbergen), met in:
A10 de gezochte string (EQ)
A11 het aantal keren dat die string voorkomt in kolom B van UITZEND: =AANTAL.ALS(UITZEND!B:B;A10)
A14 en gekopieerd t/m A154: het regelnummer in UITZEND waar de gegevens vandaan moeten komen (dit is het hart van deze oplossing).
Dat is een zogenaamde matrixformule geworden, waarvan de invoer van de formule is bevestigd met Ctrl+Shift+Enter, en herkenbaar aan de {} die Excel er dan omheen zet:
Code:
=ALS(RIJEN(A$14:A14)>$A$11*2;"";ALS(REST(RIJEN(A$14:A14);2);KLEINSTE(ALS(UITZEND!$B$1:$B$134=$A$10;RIJ(UITZEND!$B$1:$B$134));(RIJEN(A$14:A14)+1)/2);A13+1))

Nu hoef je in de overige kolommen alleen nog maar de gegevens op te halen van het regelnummer in kolom (bij alfanumerieke gegevens met &"" anders krijg je nullen voor lege cellen)
B14 (en gekopieerd t/m B154): =ALS($A14="";"";INDEX(UITZEND!A:A;$A14)&"")
D14 (en gekopieerd t/m D154): =ALS($A14="";"";INDEX(UITZEND!C:C;$A14)&"")
F14 gekopieerd naar rechts t/m K14 en naar beneden t/m regel 153: =ALS($A14="";"";INDEX(UITZEND!D: D;$A14))

Kolom E heb ik niet gedaan want die begreep ik niet: in het origineel wordt verwezen naar regel 10 i.p.v. naar regel 4.

Let op dat deze oplossing gevoelig is voor tussenvoegen of verwijderen van tussenliggende regels: dan gaat het fout en moeten de formules weer opnieuw van boven naar beneden gekopieerd worden.
 

Bijlagen

  • Thomas12334 MB2.xlsb
    61,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan