• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule ALS / OF / EN

Status
Niet open voor verdere reacties.

Projectstarter

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2019
Berichten
98
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een formule waar ik zelf niet uitkom, het moet niet heel moeilijk zijn maar ik zie het niet.
Het betreft een formule die op basis van gegevens uit andere cellen een vermenigvuldiging moet maken.

Bijgevoegd een duidelijk voorbeeld van de situatie, cel K10 moet de formule bevatten.

Hopelijk kan iemand mij helpen met de oplossing!

Alvast bedankt.

Projectstarter.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 32
het is feitelijk gewoon je beschrijving volgen:
Code:
K10: =ALS(EN(A10="Particulier";OF(EN(E10="Struik";OF(C10="Afbossen";C10="Sealen";C10="Pot";C10="Krat"));OF(E10="Boom";E10="Tak";E10="Stam";E10="Plant")));G10*I10;"")
 
Weet je zeker dat je criteria goed gedefinieerd zijn? want op basis van wat je schrijft komt het erop neer dat een klant altijd toeslag betaald. je noemt namelijk alle soorten en alle behandelingen.
of kan er bij struik ook geen behandleing zijn en is dat de enige uitzondering dat geen toeslag verschuldigd is?
 
Klopt Roel, bij nader inzien voldoet ook deze :)
Code:
=ALS(A10="Particulier";G10*I10;"")
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie oplossingen!
Beide werken.

Ik gebruik de oplossing van AlexCel, het is inderdaad zoals je zegt roeljongman.
Als er bij struik ook geen behandeling is dat de enige uitzondering dat geen toeslag verschuldigd is.

Ik kan weer verder!
 
in reactie op AlexCEL: Ja dat zou de kortste methode zijn, maar als er bij Struik (en andere soorten) ook geen behandeling kan zijn dan wordt het volgens mij als tussenweg

Code:
=ALS(OF(EN(A10="Particulier";E10<>"Struik");EN(A10="Particulier";E10="struik";C10<>""));G10*I10;0)

Ik denk dat als voor de echte sheet de meer soorten en behandelingen zijn dat het dan handig is om per klanttype een tabel te maken en met index en vergelijken formules de juiste toeslag op te zoeken.
Als formules moet je niet gebruiken als het aantal variaties te groot wordt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan