• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel reageert niet. Wanneer wachten en wanneer afsluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

miso1995

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2018
Berichten
87
Beste mede forumleden,

Als je in Excel werkt met grote bestanden zal het wel eens voorkomen dat Excel vastloopt en dat er komt te staan, reageert niet.

Bijvoorbeeld bij een sorteeropdracht in een tabel die opgemaakt is als tabel met 300K aan regels. Of bij het doorvoeren van een formule op een paar duizend cellen.

De ene keer zie je rechts onderin bijvoorbeeld staan: berekenen gevolgd door een percentage. Maar de andere keer staat dat er niet en staat er alleen "Reageert niet". Ik heb vooral geleerd dat je dan niet als een malloot moet gaan klikken in de sheet, want dan krijg je vanzelf een windows prompt, of Excel start dan opnieuw op.

Als ik het bestand niet direct nodig heb en nog andere dingen kan doen of als ik twijfel over de laatste keer dat ik hem heb opgeslagen, dan laat ik hem lekker stampen.

Soms komt ie na 20 minuten tot een uur vanzelf uit zijn "reageert niet" status. Maar ik heb ook wel eens express met een zwaar bestand getest thuis hoe ik hem kon laten crashen en kijken of hij zichzelf herstelt.

Het is me ook een keer voorgekomen op die manier, dat Excel na 4 dagen nog liet zien Reageert niet. Toen heb ik hem maar handmatig afgebroken.

Maar ik veronderstel dus dat Excel vast kan lopen op een manier dat ie er nooit zelf uit zal komen, maar het kan dus ook zo zijn, dat je even geduld moet hebben.

Maar goed, soms moet je ook gewoon door.

Dus vroeg ik mij af, of er een manier is, dat je kunt zien (bijvoorbeeld met commandprompt codes of vanuit taakbeheer) of Excel gewoon nog aan het nadenken is en dus vanzelf uit de "reageert niet" status komt, of dat ie gewoon echt niks meer doet.

Als ik hierop google, krijg ik alleen maar oplossingen van dat je excel in veilige modus moet starten of de laatste updates moet installeren, maar de antwoord op me vraag kan ik niet vinden.

Dit is overigens een algemene vraag, dus ga me alsjeblieft niet lastigvallen met de opmerking, heb je een voorbeeld bestandje.

Alvast bedankt!

Groetjes,


Michel
 
Volgens mij heeft het met de rekenkracht te maken van je pc.
Als je gaat kijken bij je taskmanager zal je zien dat je CPU op 100% staat tijdens de berekening.

Veel data in combinatie met zware (matrix) formules gaat niet goed.
 
Ja, die snap ik wel, maar wanneer zou je aanraden om te wachten en wanneer geforceerd afsluiten?
Kun je op een manier herkennen dat hij er niet uit gaat komen? Ongeacht de hoeveelheid tijd dat je wacht?
 
Dat durf ik niet te zeggen. Als ik zo lang moest wachten op een berekening zou ik wat hulpkolommen toevoegen die de uitkomsten van de criteria vertegenwoordigen (met bvb enen en nullen)
Daarna kun je gebruik maken van standaard functies zoals sumif/countif die veel sneller zijn.

Andere optie is dan om het met vba op te lossen.
 
De berekening kun je onderbreken met ctrl-Break.
Als het puur om de duur van de berekening gaat krijg je - uiteindeljk- een hulpscherm met debug, end, continue te zien.
Dan kun je rustig verder met continue.
Als het hulpscherm niet verschijnt zit Excel waarschijnlijk écht vast en rest slechts definitief afsluiten.

Aan je vraag ontbreekt welke aktie(s) je gebruikt om Excel geforceerd te sluiten.
 
Even wat achtergrond informatie:

Windows stuurt iedere x tijd een berichtje naar iedere openstaande applicatie om te zien of deze nog "actief" is. Als Windows daar niet binnen redelijke tijd (van de applicatie) een reactie van krijgt, dan voegt Windows de tekst "Reageert niet" (of not responding) toe aan de titelbalk van die applicatie. Het is dus NIET Excel dat dat erin zet, maar Windows die de draaiende processen in de gaten houdt.

Het zou mij niet verbazen dat dat bestand stukken sneller kan.

Zitten er VBA UDF's in je bestand?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan