• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel rijen overzichtelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeStier

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Berichten
34
Ok ik zit hier op mijn werk en ik ben de laaste tijd een beetje in excel bezig wat bestanden overzichtelijker te maken.

Wat ik graag zou willen is bij:

Rij 1: blauw
Rij 2: geel
Rij 3: blauw
Rij 4: geel

enz enz..

Zodat ik alle rijen duidelijk van elkaar kan onderscheiden. (de kleur maakt in principe niets uit).

Ik heb zover in excel gevonden dat dat wel handmatig kan door elke keer weer een rij aan te klikken en dan handmatig een kleur te kiezen. Het probleem is dat ik alleen meer dan 150 excel bestanden heb met allen 10 tabladen met 60 rijen. Dan zou ik dus echt behoorlijk lang bezig zijn, bestaat er dus een optie dat het gelijk over het hele bestand gaat.

Ik kan niks downloaden hier, dat is geblokkerd dus het moet een optie in excel zelf zijn.

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Bij voorbaat dank, :thumb:

Mvg Niek
 
2 methoden

Definieer een opmaakprofiel voor de oneven rijen: geef dit profiel de naam oneven.
Selecteer alle oneven rijen en geef die dit profiel (menubalk/opmaak/opmaakprofiel

of gebruik een macro
Code:
for j=1 to 500 step 2
  rows(j).interior.colorindex=4
next
 
Met deze formule bij voorwaardelijke opmaak lukt het ook:
(wel eerst het gebied selecteren waar het voor van toepassing is)

=REST(RIJ();2)=1

Daarna zelf aangeven wat voor opmaak.

Succes
Martin
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Ik ga het even proberen,:D ik laat nog wel weten of het is gelukt.:thumb:
 
Probeer onderstaande eens uit

Code:
Sub kleuren()
For s = 1 To Worksheets.Count
    Sheets("Blad" & s).Activate
        For j = 1 To 59 Step 2
            Rows(j).Font.ColorIndex = 5
            Rows(j + 1).Font.ColorIndex = 6
        Next
    Next
End Sub

Mvg

Rudi
 
Laatst bewerkt:
Vermijd select en activate in VBA-code

Code:
Sub kleuren()
  For each sh in sheets
     For j = 1 To 59 
        sh.Rows(j).Font.ColorIndex = iif(j mod 2 =0,5,6)
     Next
  Next
End Sub
 
Hmzz, nja het is zo. Ik ben niet zo goed met excel. Dus ik heb eigelijk geen flauw idee waar ik deze codes in moet voeren. Zou iemand mij stap voor stap kunnen uitleggen waar ik wat moet doen?

Dank u!

Mvg, Niek
 
Als je niet zo goed bent met Excel lijkt mij de oplossing van Thanks de beste.

Handel als volgt:
Selecteer eerst alle rijen die je een kleur wilt geven
Klik dan op Opmaak - Voorwaardelijke opmaak (Excel 2003)
In het scherm dat je dan ziet kies je bij voorwaarde 1 voor Formule
In het vak daarachter zet je: =REST(RIJ();2)=1
Klik dan op de knop Opmaak
Daarna op het tabblad Patronen en kies een kleur
Sluit af met 2 x OK en ziedaar alle oneven rijen worden voorzien van de gekozen opmaak.

Wil je de even rijen ook kleuren,maak dan een tweede voorwaarde en gebruik dan dezelfde formule maar wijzig de laatste 1 in een 2 en kies uiteraard een andere kleur.

:thumb:
 
@ snb : dat weet ik onderhand ook al wel, maar excel pakte mijn for each-statement (exact hetzelfde als het jouwe) niet aan dus had ik deze workaround gemaakt waarop hij wel reageerde ???

@ Niek : ALT-F11 >> Invoegen >> Module >> Code plakken

Mvg

Rudi
 
@ DCWDPT : het idee is wel goed maar met 150 bestanden met elk 10 tabbladen met elk 60 rijen wordt dit wel een ondoenlijke klus niet ?

Mvg

Rudi
 
@ Warme bakkertje

Dat had ik even over het hoofd gezien, maar je hebt volstrekt gelijk.

:eek:
 
Perfecte aanvulling van Panoramix op de formule die ik eerder omschreef echter een kleine correctie op de aanwijzing van Panoramix in mijn excel versie wijzig je de 1 niet in een 2 maar in een 0 om de even rijen te kleuren. Het is overigens niet nodig om rij voor rij te selecteren, maar selecteer in 1 beweging alle rijen tot waar je de voorwaardelijke opmaak wilt doorvoeren en klik daarna op voorwaardelijke opmaak etc. etc.

Dus zo:
=rest(rij();2)=1 voor de oneven rijen
=rest(rij();2)=0 voor de even rijen

Succes,
Martin
 
Laatst bewerkt:
K thanks, kben al iets verder, de manier van dcwpt werkt goed maar dat duurt idd iets te lang met zoveel bestanden. Maarja anders moet het maar zo.

Maar als het idd makelijker kan zou je me dan verder kunnen helpen?

@warmbakkertje, als ik deze formule:

Sub kleuren()
For s = 1 To Worksheets.Count
Sheets("Blad" & s).Activate
For j = 1 To 59 Step 2
Rows(j).Font.ColorIndex = 5
Rows(j + 1).Font.ColorIndex = 6
Next
Next
End Sub

plak in module wat dan? moet ik het opslaan of iets?

Mvg, niek
 
Plak de code van snb in je persoonlijke macromap. Op deze manier kan je hem op elk bestand gebruiken zonder dat je de code steeds in elk bestand moet kopieëren

Code:
Sub kleuren()
  For each sh in sheets
     For j = 1 To 59 
        sh.Rows(j).Font.ColorIndex = iif(j mod 2 =0,5,6)
     Next
  Next
End Sub

Mvg

Rudi
 
@ snb : dat weet ik onderhand ook al wel, maar excel pakte mijn for each-statement (exact hetzelfde als het jouwe) niet aan dus had ik deze workaround gemaakt waarop hij wel reageerde ???

@Rudi: Had jij de variabele sh eerst gedefinieerd? Zo ja, als wat?

Code:
Dim sh as ???

edit: ik zou trouwens met de worksheets collectie werken ipv de sheets collectie. Bij grafiekbladen gaat bovenstaande code een foutmelding geven.
 
Laatst bewerkt:
@ Finch as WorkSheet en dan For each Sh in WorkSheets
Maar bij het proberen van de code van snb in een nieuw bestand was er geen probleem dus waarschijnlijk Excel even in de knoop veronderstel ik

Mvg

Rudi
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan