• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vast, muis werk niet meer in cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

apanatska

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Berichten
62
Goedemiddag,

Mijn excel op het werk zit regelmatig vast, dat wil zeggen, ik kan dan de documenten waarin ik werk
alleen nog sluiten (gelukkig dus ook nog opslaan en opslaan als).
Ik kan dus met de muis alleen op het kruisje rechtsboven in beeld klikken, wanneer ik een cel probeer te selecteren,
weigert ie, dwz, het lijkt alsof ie niet werkt, je ziet het beeld niet verspringen en hij doet ook niets.
Ook pictogrammen aanklikken werkt niet.

Iemand enig idee waaraan dat ligt?
Ik werk maximaal in 4 excelbestanden tegelijk.

Excel 2016.
Windows 10.
 
Complexe (matrix) formules?
VBA met automatische events?

Het is wel gissen zonder voorbeeld ...
 
Ja, klopt is niet geheel duidelijk.

Nee, dat is het punt juist, zonder VBA of complexe matrixen, werk ik niet mee.
 
Groot bestand dan?

Ga eens op het tabblad staan waar het probleem optreedt en druk eens op de toetscombinatie Ctrl-Shift-End. Wat wordt er allemaal geselecteerd? Is de geselecteerde range veel groter dan de gevulde cellen?
 
Als ik control shift end indruk, maakt ie een selectie van 100 regels en 16 kolommen.
Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat het aan het netwerk ligt, hij zat gisteren vast maar was na een tijdje (20 min) weer los.

Bestanden zijn overigens allemaal rond de 1mb groot of kleiner, dat ik het gekke vindt.
 
Dat zijn dus geen grote bestanden. Je zou een kopie kunnen maken naar je eigen harde schijf en kijken of het dan wel soepel blijft lopen.
 
Wat geeft deze macro te zien ?

Code:
sub M_snb()
  for each sh in sheets
    msgbox sh.shapes.count
  next
End Sub
 
Zit overigens nu op een andere pc te werken, al een paar dagen.
Eerste dagen ging goed maar heb nu wederom hetzelfde probleem betreft het vastlopen.

Vind het allemaal maar raar, maar denk nu toch dat het het netwerk is.

Zal de macro eens proberen!
 
Macro uitgevoerd.

Krijg een 0 in beeld.

In een van de grotere bestanden, krijg ik veel 0-en, moet dus vaak op Ok klikken (een 0 voor elk tabblad?).

Het gekke is dat Excel periodiek vastloopt en ik dan niet altijd dezelfde bestanden open heb.
 
Klopt, is voor ieder werkblad.

voor het hele werkboek

Code:
sub M_snb()
   for each sh in sheets
      y=y + sh.shapes.count
   next

   msgbox y
End Sub

controle of de usedrange niet te groot is
Code:
sub M_snb()
   for each sh in sheets
      c00 = c00 & vblf & sh.usedrange.address
   next

   msgbox c00
End Sub

Controleer ook of je in formules gebruik maakt van een hele kolom (bijv B:B) of hele rij (bijv 5:5); dat vertraagt nl. enorm.

Dat geldt ook voor koppelingen naar andere bestanden (zeker als die op enig moment bij anderen in gebruik zijn).
 
Laatst bewerkt:
Voorwaardelijke opmaak kan ook nog wel eens de boosdoener zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan