• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vergelijkingen en aftrekken met elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

quinzds

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2012
Berichten
14
Hallo ALlemaal,

Ik zit met een verwarrend probleem in Excel. Ik moet een vergelijking maken.

Voorbeeld:

Ik heb 3 tabbladen genaamd Juli, Augustus en het eindresultaat
De bedoeling is een vergelijking te maken van juli en augustus en dus augustus min juli
De gegevens zijn gewoon printgegevens aantal zwarte en kleuren prints bijv.

We hebben als naamgeving projectnummers ervoor staan om per project te zien hoeveel prints zijn gemaakt bijv.

Nu ben ik wel zover dat ik kan zeggen geef me het antwoord van Augustus min Juli en laat dit op het derde blad zien

Maar ik moet ervoor kunnen zorgen dat wanneer iets in Juli of Augustus veranderd zoals dat het projectnummer van plaats wisselt of wordt vervangen door een ander projectnummer, dat dit wordt herkend in het derde blad maar toch zoekt naar de gegevens die hij moet hebben.

Bijvoorbeeld:

Op Juli hebben we dit:
Project Aantal A4 zwart Aantal A4 kleur
9000 500 200
1000 200 300

En op Augustus dit:
Project Aantal A4 zwart Aantal A4 kleur
9000 600 350
1000 300 400

Dus als we dat aftrekken is redelijk simpel nog, dan weet je wat in augustus precies is geprint per project.

De bedoeling is echter dat als project 9000 met 1000 zou wisselen dat hij de som niet gaat verknoeien maar in het resultaat ziet dat project 9000 nu ergens anders staat. Hij moet dus zoeken en vergelijken... Ik heb dit geprobeerd met Index en vergelijken formules maar vind het lastig om de formule op te bouwen over deze 3 tabbladen...

Iemand een idee hoe ik verder kom?

Ik zal het hele bestand toevoegen zodat jullie kunnen zien hoe het uit ziet.

In tabblad 3 (eindresultaat) heb ik een filter toegepast om all nullen te elimineren, en hier en daar wat geknoei om het te proberen..
Ik zou het fijn vinden als ik kon zien van 1 voorbeeld of projectnummer die via een vergelijking zijn Inhoud terugvind en met verschuivingen kan omgaan

Bekijk bijlage Vergelijking.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Zet dit allemaal eens in een bestandje en je zal zien dat uw probleem in 'no time' zal opgelost zijn.
 
Code:
=VLOOKUP(A3;Augustus!A:G;2;0)-VLOOKUP(A3;Juli!A:G;2;0)
Denk dat deze formule doet wat je vraagt.
 
Code:
=VLOOKUP(A3;Augustus!A:G;2;0)-VLOOKUP(A3;Juli!A:G;2;0)
Denk dat deze formule doet wat je vraagt.

Zover ik zie niet... Waar heb je dat ingevoerd?

Ik moet bij het eindresultaat bijvoorbeeld B3 weten het aantal A4 zwart wat onder projectnummr van A3 valt...
Dit doe je door augustus min juli te doen , daarnaast moet ik dus een formule hebben waardoor hij vast zet dat de gegevens onder project 9000 van juli en augustus bij elkaar horen... Zou het gegeven van A3 in Juli bijvoorbeeld wisselen met A4, moet hij in het eindresultaat bij B3 niet wijzigen maar dit herkennen, en zien dat de gegevens van A3 nu bij A4 is

Wat ik eigenlijk vraag is:
Zoek de waarde in B3 zowel in Juli als Augustus ongeacht waar het staat zolang het bij het projectnummer hoort, en trek deze waarde van augustus af met de waarde die bij het projectnummer staat van Juli (waar het projectnummer staat is wat hij zelf moet zoeken, waarna hij dus die gegevens ervan gebruikt)

Vrij complex eigenlijk...voor mij dan
 
Laatst bewerkt:
hier het voorbeeld bestandje met wat ik bedoel.
 

Bijlagen

  • Copy of Vergelijking-1.xlsx
    37,6 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan