Expert gezocht in Microsoft Access (regio Tilburg/Den Bosch)

Status
Niet open voor verdere reacties.

robert210773

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
8
Beste Forummers,

Het bedrijf waar ik werkzaam ben, is op zoek naar iemand die redelijk tot zeer bedreven is in Microsoft Access.
Even in het kort wat er aan de hand is. Mijn baas heeft ooit door iemand een programmaatje gemaakt in Access (door middel van het gebruik van tabellen, queries, formulieren, rapporten en macros). De programma is bedoeld om opdrachtbevestigingen, pakbonnen, vrachtbrieven en proforma facturen uitdraaien. Er hangt dus niks anders dan een database aan met debiteurengegevens en artikelen (en uiteraard nog andere gegevens, maar dit zijn de voornaamste), die dan worden gekoppeld. Nu is deze persoon spoorloos verdwenen, en krijgen we problemen als we dit op nieuwere PC's willen gebruiken met daarop Office 2013. Volgens mij is de dit gemaakt in een versie van Microsoft Access vóór 2007, maar is nog wel te gebruiken in Access 2007. Maar de stap naar Access 2013 is dusdanig groot, dat we fouten in de aanwezige macro's krijgen, waardoor de programma niet werkt. Dus we zoeken iemand die dit voor ons Access 2013-proof kan maken.
Nu weet ik niet of dit de juiste manier is om iemand te zoeken, maar ik denk toch dat dit de enige manier is om in contact te komen met een Access goeroe, die (uiteraard tegen een vergoeding) 1 of 2 dagen er voor uit zou willen trekken. En misschien nog wat andere aanpassingen in kan verwerken.

Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

De groeten,
Robert
 
Je beschrijft een redelijk standaard opgebouwde database, en die zou zonder meer in Access 2013 moeten kunnen draaien. Maar er zijn wel een paar oorzaken die de problemen mogelijk zouden kunnen veroorzaken.
1. De belangrijkste: misschien hebben jullie de 64 bits versie van Office 2013 geïnstalleerd en niet de 32 bits versie. Klinkt mooi, de 'snelste' versie installeren, maar je haalt je er alleen maar (compatibiliteits)problemen mee op de hals. Als dat zo is: weggooien, en terug naar de 32 bits versie. Waarschijnlijk doet de oude db het dan al weer.
2. Als de oude db een beetje straf is geprogrammeerd, kunnen er verwijzingen inzitten naar bibliotheken die niet meer bestaan of inmiddels aan nieuwere versies bezig zijn. Access geeft dan ook fouten, omdat de bibliotheek niet gevonden kan worden (moet dus een verwijzing worden aangepast naar de correcte bibliotheek versie).
3. Als er in de db verwijzingen zijn naar de Calendar Control moeten de formulieren die dat gebruiken worden aangepast, want de Calendar Control bestaat niet meer. Access gebruikt nu de Date Picker die je te zien krijgt als je in een datumveld klikt. De formulieren moeten dus worden omgezet naar de DatePicker.

De meeste problemen zijn in een halve dag wel op te lossen; voor de eerste hoef je niemand in te huren (gewoon de-installeren en opnieuw installeren), de tweede is 5 minuten werk en kun je ook zelf (in het VBA venster controleren of de verwijzingen goed staan en daarna de db opnieuw compileren).
De derde variant is, schat ik, een halve dag werk. Tenzij het heel veel formulieren zijn, maar die indruk wek je niet.

Maar als je nog kunt aangeven welke Office is geïnstalleerd (om optie 1 uit te sluiten of niet), en of de db wel een 'echte' db is, en niet een mde bestand (een gecompileerde versie), want bij een mde heb je de oorspronkelijke database nodig om een nieuwe versie te genereren.
 
Beste Octafish,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Wij hebben inderdaad een Office 2013 64-bit versie geinstalleerd. Ik zal daar in ieder geval mee beginnen om dat te de-installeren om vervolgens de 32-bit versie te installeren. Hopelijk dat dat helpt.
Jouw 2e oorzaak snap ik niet helemaal, maar zal eens kijken na de herinstallatie van Office 2013. Ik zal dan gelijk eens kijken wat de exact melding is (en zal ter verduidelijking ook een schermprint meesturen).
3e mogelijk oorzaak is vrij duidelijk, maar ik neem aan dat ik wel iets met een datum(-veld) als foutmelding zou ontvangen.

Verder op je vraag of de db een 'echte' db is, kan ik niet echt zeggen. Wat ik wel weet is dat de programma bestaat uit 2 mdb bestanden. Één bestand lijkt alsof dat de programma zelf is ( queries, formulieren, rapporten, macros). En het ander bestand bestaat uit de data, die in de formulieren ingevoerd worden.

Maar ik zal morgen eerst kijken of jouw 1e oplossing het daadwerkelijke problem er mee oplost.
Tot zover alvast bedankt voor je hulp! :thumb:

De groeten,
Robert
 
Je gebruikt een Frontend-Backend systeem, wat op zich prima is want de data (de backend) zal dan weinig tot geen intelligentie bevatten, maar alleen de tabellen. En dat betekent dat de FrontEnd aanpassen dus genoeg zou moeten zijn. In het ergste geval moet je dan wat formulieren nabouwen.
Ik zou overigens, voordat ik de 64 bits versie zou verwijderen, eerst een 32 bit installeren op een pc waar de Office nog niet op staat, om te zien of je dan dezelfde/andere/geen problemen hebt. Dat geeft doorgaans ook meer duidelijkheid. Ik heb zelf nooit een 64 bits versie geïnstalleerd (een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor 2) want zelfs Microsoft zegt al bij het installeren dat je de 64 bits versie niet moet installeren! Dus ik weet ook niet precies hoe goed de 64 bit zich laat verwijderen, en de 32 bits zich dan laat installeren. Ik zou dat in ieder geval niet zomaar doen, en eerst een systeembeheerder naar de juiste procedure laten kijken.

Wat je in ieder geval nog kunt doen, is dus in het VBA venster (<Alt>+<F11>) naar <Extra>, <Verwijzigen> gaan en dan kijken welke bibliotheken er actief aan staan, en of er eventuele foutmeldingen zijn. Maar het is een gegeven dat 32 bits versies niet compatibel zijn met 64 bits, dus de eerste stap is het 'downgraden' van je Access versie. En degene ontslaan die vond dat je hem best kon installeren :D.
 
Hmmm. dat wist ik dus niet. We hebben niet echt een systeembeheerder. Ze hebben mij gebombardeerd tot 'IT-expert'. Nu heb ik zelf thuis Office 2013 64 bit geinstalleerd, en heb tot op heden geen probleem daarmee gehad. Maar eerlijkshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik voornamelijk gebruik maak van Outlook, Excel en Word. En aangezien we een 64-bit versie van Windows er op hebben staan, leek het me logisch om de 64-bit versie van Office er op te zetten. Misschien toch iets beter moeten kijken :confused:

Ik zal eens gaan kijken of ik wat kan vinden over het netjes de-installeren van de 64-bit versie. We zullen zien. Ik houd je op de hoogte.

De groeten,
Robert
 
Zolang je solitair werkt, is er weinig aan de hand. Je zou ook verwachten dat je zo'n versie probleemloos moet kunnen installeren, en dan bestanden kunt uitwisselen. Maar dáár gaat het dus mis. 64-bits bestanden zijn niet uit te wisselen met 32 bits. Dus thuis kun je gewoon blijven werken met je versie, zolang je maar niks met andere gebruikers uitwisselt. En Access is dus, binnen deze snotsituatie, de grootste druppel :).
 
Octafish,

Nog bedankt voor je hulp. Het de-installeren en het opnieuw installeren van de 32-bit Office heeft het problem opgelost. Het openen van de database zorgde dit keer niet voor fouten of iets dergelijks. Ik heb de meeste functies uitgeprobeerd, en dat gaf geen problemen.
:thumb:

De groeten,
Robert

Oh ja, ik heb tegen mijn baas gezegd dat hij mij moest ontslaan voor het adviseren van de installatie van de 64-bit versie. :p
 
Ik hoop dat de WW voorzieningen goed zijn in Tilburg :). Er is in ieder geval genoeg cultuur omhanden om je niet te vervelen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan