Schipper1994
Gebruiker
- Lid geworden
- 10 mrt 2021
- Berichten
- 158
Hallo,
ik ben bezig met een vba voor een e-mail te sturen met bijlage vanuit excel.
dit lukt goed.
nu moet ik nog 2 dingetjes inorde maken.
ik zou graag automatisch nog een 2de bijlage toevoegen als dit mogelijk is, vanuit mijn computer. Dit zal altijd een vaste plek hebben op mijn pc.
ook wil ik graag weten of ik mijn vast e-mail handtekening kan laten toevoegen via VBA.
vanaf dat ik body tekst gebruik in de e-mail, valt heel mijn automatische handtekening weg.
(enkele dingen zijn in dit voorbeeld aangepast om privacyredenen)
deze code heb ik ergens van op internet en hij werkt
ik ben bezig met een vba voor een e-mail te sturen met bijlage vanuit excel.
dit lukt goed.
nu moet ik nog 2 dingetjes inorde maken.
ik zou graag automatisch nog een 2de bijlage toevoegen als dit mogelijk is, vanuit mijn computer. Dit zal altijd een vaste plek hebben op mijn pc.
ook wil ik graag weten of ik mijn vast e-mail handtekening kan laten toevoegen via VBA.
vanaf dat ik body tekst gebruik in de e-mail, valt heel mijn automatische handtekening weg.
(enkele dingen zijn in dit voorbeeld aangepast om privacyredenen)
Code:
Sub Saveaspdfandsend()
Dim xSht As Worksheet
Dim xFileDlg As FileDialog
Dim xFolder As String
Dim xYesorNo As Integer
Dim xOutlookObj As Object
Dim xEmailObj As Object
Dim xUsedRng As Range
Set xSht = Worksheets("testsheet")
Set xFileDlg = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
With xFileDlg
.InitialFileName = Sheets("settings2").Range("b2")
End With
If xFileDlg.Show = True Then
xFolder = xFileDlg.SelectedItems(1)
Else
MsgBox "You must specify a folder to save the PDF into." & vbCrLf & vbCrLf & "Press OK to exit this macro.", vbCritical, "Must Specify Destination Folder"
Exit Sub
End If
xFolder = xFolder + "\" & xSht.Cells(19, 4) & " " & xSht.Cells(22, 9) & ".pdf"
'Check if file already exist
If Len(Dir(xFolder)) > 0 Then
xYesorNo = MsgBox(xFolder & "Bestaat al." & vbCrLf & vbCrLf & "Wilt u deze overschrijven?", _
vbYesNo + vbQuestion, "File Exists")
On Error Resume Next
If xYesorNo = vbYes Then
Kill xFolder
Else
MsgBox "Deze sheet is niet opgeslagen." _
& vbCrLf & vbCrLf & "Druk OK om af te sluiten", vbCritical, "Exiting Macro"
Exit Sub
End If
If Err.Number <> 0 Then
MsgBox "Unable to delete existing file. Please make sure the file is not open or write protected." _
& vbCrLf & vbCrLf & "Press OK to exit this macro.", vbCritical, "Unable to Delete File"
Exit Sub
End If
End If
Set xUsedRng = xSht.UsedRange
If Application.WorksheetFunction.CountA(xUsedRng.Cells) <> 0 Then
'Save as PDF file
xSht.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=xFolder, Quality:=xlQualityStandard
'Create Outlook email
Set xOutlookObj = CreateObject("Outlook.Application")
Set xEmailObj = xOutlookObj.CreateItem(0)
With xEmailObj
.Display
.To = xSht.Cells(13, 3)
.CC = ""
.body = "Beste" & " " & xSht.Cells(14, 5) & "," & vbNewLine & "Gelieve onze" & xSht.Cells(12, 2) & "in bijlage te vinden." & vbNewLine & _
" " & vbNewLine
.Subject = xSht.Cells(19, 4) & " " & xSht.Cells(22, 9)
.Attachments.Add xFolder
If DisplayEmail = False Then
'.Send
End If
End With
Else
MsgBox "sheet mag niet blanco zijn"
Exit Sub
End If
End Sub
deze code heb ik ergens van op internet en hij werkt