• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liissaaa8

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2010
Berichten
55
Hallo,

ik heb inmiddels al via 2 posts proberen te achterhalen hoe ik een klantenbestand aan een factuur wil linken. Nu ben ik dat zelf gaan proberen en nu kom ik er niet meer uit. Ook wil ik graag een oplopend factuurnummer hebben dat, wanneer je een rekening die klaar is opslaat, hij automatisch doornummert.

Ik heb bijgevoegd de lege basisfactuur. Kan iemand mij misschien stapsgewijs uitleggen hoe ik deze acties kan toepassen in dit bestand? Moet ik dan een beveiligde omgeving maken? Of iets anders?

Ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen. Het kost me namelijk ontzettend veel tijd iedere keer op te zoeken wat het laatst gebruikte rekeningnummer was en wat nou ook alweer het adres was van die klant. Dit kan allemaal veel makkelijker, dat weet ik zeker.

Groetjes LisaBekijk bijlage #rekening tellled leeg.xlsx
 
Zo een klanten bestand met facturen en waarschijnlijk producten zou VEEL beter zijn plek vinden in een Access Database.

Hoe wil je het binnen Excel doen? kan het in een werkbook? of wil je elke keer het werkbook inclusief factuur gegevens opslaan?
Beide kan, maar nogmaals naar mijn mening, Access Database, dan kan je ook makkelijker klanten opzoeken e.d.
 
Nou ik kan wel enigszins met excel overweg.

Hoe zou dit dan werken in acces? Zou je me dit uit kunnen leggen?
 
Met een beetje zoeken op deze site heb je binnen de kortste keren een facturatie oplossing. Maar volgens mij is er via Google genoeg betrouwbare en betaalbare software te vinden waar je veel beter mee uit de voeten kan.

Als je het perse in Excel wil hebben dan moet je denken aan een aantal tabjes waarin je de "vaste gegevens" zet. Bv een tab met jouw debiteuren, een tab met de artikelen, etc. Deze gegevens zijn dan via zoekfuncties vrij eenvoudig op te halen.
 
Wel om te werken met Access gaat wel 2 stappen verder dan werken met Excel, als je het echt helemaal zelf wilt maken dan begint het allemaal met een proces dat normaliseren heet...

Als voorbeeld: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/software/cursus-database-ontwerpen/database-normaliseren.html

Maar er zijn nog wel meerdere te vinden...

Ook een complete database van bijvoorbeeld hier: https://www.become-it.nl/net-book.php?op=cms&pageid=196&pageid_up=68&nnl=dutch#
Maar ook daarvan zijn er velen te vinden

Als je zelf ook access op je PC hebt, is het zeker het aanraden waard als of wanneer de database enig redelijk in elkaar zit.
 
Als je zelf ook access op je PC hebt, is het zeker het aanraden waard als of wanneer de database enig redelijk in elkaar zit.

Wat ga je nu verwachten van de TS die een standaard factuur sjabloon uit excel plaatst? Even een relationele database maken in access. Even een paar formulieren hier boven op zet en dat er dmv een rapport er een correcte factuur uit komt?

Ik ben het wel met je eens dat, met kennis van zaken, het beter, vanuit access kan. Maar jouw advies vind ik wat discutabel.
 
@namliam
Wil je het superproffessioneel kan je idd. een klantendatabase maken in Access en de gegevens dan dmv ADO importeren in je factuurprogramma in XL. In dit specifiek geval lijkt me dit echter schieten met een kanon op een mug.

@Liissaaa8
In bijlage een vb met een extra tabblad Klanten. Op Blad Offerte gegevensvalidatie in B13 en dmv formules worden de andere gegevens ingevuld.
Bij het openen v/h bestand wordt automatisch een extra directory aangemaakt om de facturen in op te slaan.
Door de knop wordt er een PDF-file aangemaakt v/h blad Offerte met als naam het factuurnummer in volgend formaat 85120001, 85120002, enz.....
Adhv het aantal opgeslagen files in deze dir wordt er telkens een nieuw opvolgend uniek nummer gegenereerd.
In een later stadium kan je dan eventueel een Userform aanmaken om je klanten te beheren.
Heb je vragen of aanpassingen laat het maar weten, er zijn hier mensen genoeg die je kunnen verderhelpen.
 

Bijlagen

  • Liissaaa8.xlsm
    27 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:
Mijn advies is misschien wat verder te kijken dan de neus lang is, door bijvoorbeeld eens eens standaard database te googlen en te kijken of Lisa daarmee uit de voeten kan. Al berijk je er alleen maar mee dat Lisa er naar kijkt en beseft dat als ze een stapje verder wil, dat dat zeker kan... dan is dat al een plus n.m.m.
 
Misschien kan je er zo iets mee ?
 

Bijlagen

  • Rekening.xlsm
    21 KB · Weergaven: 129
@ Warm bakkertje. Wauw. Geweldig. Zo bedoelde ik het ja. Maar wat is de uitgangslocatie van het bestand wanneer ik op de knop Opslaan druk? En kan ik de nummering ook opnieuw bij 1 beginnen? Dan kan ik op deze manier de bestaande rekeningen ingeven en heb ik ze allemaal hetzelfde staan.
 
Laatst bewerkt:
Als je eens in de VB-Editor rondgeneusd had zou je gezien hebben dat bij het openen v/h bestand indien niet aanwezig een dir aangemaakt wordt op de C-schijf met als naam Facturen+huidig jaartal.
Als deze dir leeg is(bij 1ste gebruik) wordt automatisch volgnr 1 aangemaakt. Vervolgens wordt bij opslaan telkens volgende volgnr aangemaakt.
Als het bestand gesloten wordt en dan heropend wordt automatisch ook het eerstvolgende volgnr aangemaakt.
 
Hartstikke bedankt voor de snelle service allemaal!

Mijn vraag is opgelost :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan