• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

factuurnr optellen en leegmaken met knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

snakeman04

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
25
beste,

ik ben aan het werk gegaan met excel voor facturen aan te maken voor onze club.
nu is mijn excel wel beperkt. Ik heb al verschillende dingen kunnen gebruiken en invoegen in mijn factuur van anderen.
Nu zou ik graag een knop willen waar als ik er op klik hij de factuur opslaat in pdf in een bepaalde map.
Ik had er ook al een knop opgezet voor het document leeg te maken waar er iets ingevoerd mag worden. Ons boekjaar loopt van 1/10/19 tot 31/9/20.
zoiets als deze persoon: https://www.helpmij.nl/forum/showth...rnummer-verhogen-amp-opslaan-middels-een-knop

ik steek het excel file erbij. als iemand ons kan helpen zouden we super blij zijn!

grt peter
 

Bijlagen

  • oefenfactuur.xlsm
    34,5 KB · Weergaven: 45
beste
ik zie niet direct waar hij opslaat als ik op de knop druk? Maakt hij ook leeg?
onder welke naam slaat hij dan op? Ik zou graag hebben dat hij op factuurnr opslaat. Namelijk 2020/001 en zo optelt.
Ik vond ook wel goed dat hij gaat kijken naar wat het grootste factuurnr is die er instaat en dan 1 bijtelt.

grt
 
Ik heb de code achter de Opslaan knop gezet.
Ik vertel de al dat de pdf wordt geplaatst in de map waar je document ook staat en noemt deze F2020.pdf.
Hij maakt niks leeg en doet niks met het factuurnummer.

Uiteraard kan dat allemaal.
Waar staat het factuurnummer in je document?
Is het dat wat staat onder Rekeningnummer?
In een bestandsnaam kan geen / teken voor komen.
Wat moet er leeg gemaakt worden?
Moet dat direct na het maken van de PDF?

Doe dan dit eens achter die knop:
Code:
Sub opslaan()
    [COLOR="#008000"]'PDF factuur maken[/COLOR]
    ActiveSheet.Range("A1:G38").ExportAsFixedFormat _
        Type:=xlTypePDF, _
        Filename:=ThisWorkbook.Path & "\" & Range("D13") & Format(Range("E13"), "#0000"), _
        Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True
        
        [COLOR="#008000"]'Factuurnummer ophogen[/COLOR]
        Range("E13") = Range("E13") + 1
        
        'Factuur regels leeg maken
        Range("A16:G33").ClearContents
        
        [COLOR="#008000"]'Werkboek opslaan[/COLOR]
        ActiveWorkbook.Save
End Sub

Wijizg wel die F2020/ in F2020-
 
Laatst bewerkt:
hey

bedankt al Edmond. nu doet hij het goed.
Ik heb nog een probleempje eigenlijk. Ik moet eigenlijk van een ander excelfile inhoud kopiëren naar die factuur voor op te maken.
ik voeg even een printscreen bij. wanneer ik dus die tekst copier naar de invulfactuur krijg ik de volgende melding:" De bewerking kan niet worden uitgevoerd voor een samengevoegde cel."
Ik krijg die tekst er alleen in als ik bij plakken kies voor "koppeling plakken"
Enig idee hoe ik die tekst er rap kan in krijgen zonder veel knip en plak werk of andere dingen dat ik moet doen?

thanks!
 

Bijlagen

  • Schermopname (23).png
    Schermopname (23).png
    319,7 KB · Weergaven: 58
Je verteld niet hoe je dat dan doet.
De tekst kopiëren met Ctrl-C en dan plakken met Ctrl-V zou gewoon moeten werken.
 
nee dat werkt niet. ik weet ook niet hoe het komt. Stuur ik die bestanden eens door? kan jij eens proberen?
 
Prima.
En vertel er ook even bij hoe je nu kopiëert.
 
Hey

wel ik open de excel en dan selecteer ik bv bij "joy" alle inschrijvingsgelden en doe ik gewoon kopieer en bij invulfactuur neem ik plakken bij omschrijving.
dan krijg ik al een melding dat dat niet gaat.

grt
 

Bijlagen

  • eq_factuuroverzicht (6).xls
    47,9 KB · Weergaven: 33
Je zal dat per regel moeten doen.
En dan kopiëren uit de formulebalk en niet uit de cel.
Vervolgens in het andere document in de betreffende cel klikken en dan weer plakken in de formulebalk.
 
je kan plakken kiezen voor koppeling plakken. dan doet hij het wel. maar ik weet niet of dat problemen geeft om de een of andere manier.
 
kan je die factuur ook laten versturen via email?
bv als de factuur opgemaakt is en ik klik op "opslaan" dat hij het dus opslaat en verstuurd naar de geadresseerde?
als ik op werkblad een kolom bijzet met email adres in, lukt dat dan?

grt
 
Met het plakken van een koppeling plak je inderdaad alleen de koppeling naar het bron document en niet de waarde zelf.

Het mailen van een PDF is geen probleem.
Plaats een document met de de email adressen zoals je het wilt hebben, dan maak ik dat er voor je bij.
Ik ga er wel vanuit dat je met Outlook werkt.
 
ik denk dat dat misschien een probleem zal zijn. De email die ik voor die club verstuur is een gmail adres. ik werk dus via google.
gaat dat ook lukken?
 
Hey

ik heb dus een kolom bijgezet met een email adres erin.
Dus als we op opslaan klikken moet hij pdf opslaan in de map en die pdf versturen met gmail.
Gaat dat?

grt
 

Bijlagen

  • invulfactuur levade.xlsm
    38,2 KB · Weergaven: 42
Via Gmail web gaat dat niet.
In VBA kan ik je helpen met het versturen via Outlook of CDO.
Beide kunnen gebruik maken van de Gmail SMTP server.
 
Nee.
Maar wat is er mis met Outlook?
 
Natuurlijk wel.
Dat is alleen maar een adres met een account.
Dat kan je in meerdere email clients gebruiken.

Voor Excel gaat het dan om een client die in VBA gebruikt kan worden.
Dat zijn dus Outlook als client of CDO.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan